Jump to content
Mona

Vilken kamera?

Recommended Posts

Jag har ju många gånger försökt efterapa mat- och bakbilder som jag sett i böcker, men jag når aldrig ända fram till något liknande resultat. Nu menar jag inte själva bildinnehållet utan det tekniska, det blir alltid skillnader i utsnittet, och i viss mån också skärpedjupet, eller bokéhn, men kameran och objektivet spelar nog in. Nu undrar jag ju då, vad är detta för en kamera och objektiv? Den förekommer väldigt ofta när det fotas matbilder. Scrolla ner en bit på sidan så ser ni.

http://www.byroyfares.se/lang/en/2011/12/

Objektivet vet jag inte, men kameran ser man redan på första bilden, men det blir glasklart när man klickar på bild två att det är en Phase one, med  H101 bakstycke. Det en Hasselblad H-design om jag fattat det rätt. Tydligen en rätt gammal modell, med 11mp. Det finns visst olika bakstycken till dessa kameror.

Tror att det finns bakstycken till nyare Phase one  i dag med typ 60-80mp. Är inte hundra på att jag formulerat mig rätt nu, men på ett ungefär...

Endast bakstycket:

http://www.profilmdirect.co.uk/phase-one-h101-digital-back-hasselblad-h-fit-used-400-p.asp

Det finns ju en till beteckning, P 43, men den hittar jag ingen info om, men det verkar ha med sensorstorleken att göra. Hittade bara lite om P40, P45 och P65..:

http://www.phaseone.com/en/Camera-Systems/P-Series/P-Specifications.aspx

Det verkar vara en rörig historia, tror du får bäst uppfattning om du googlar själv, blir bara snurrig ju mer jag letar.. :)

Tack för att du kollade upp det :) Jag hade inte sett att man kunde klicka upp bilden och granska mer noga. Det där med bakstycke förstår jag mig inte på....

Förstår mig inte riktigt på det heller i ärlighetens namn, men har för mig att man kan byta bakstycke på kameran och det är där som sensorn sitter, och då kan man alltså välja sensorstorlek mm. Sen har tydligen bakstyckena olika designers, exempelvis Hasselblad H.

Men jag har inte fördjupat mig  mer än så, så att det finns nåt i bakhuvudet, men det är ju tydligen ingen billig historia så det är mest kul att känna till det. Vet inte om det är nån kamera som folk går omkring och fotar på stan med, men det kanske finns såna människor också..  :)

Tack Conny :) Jag var bara mest intresserad av vad matfotograferna använder eftersom det är så svårt att apa efter. En Phase One är inte aktuellt. Det är dessutom en enbildskamera om jag fattat rätt. Kanske är detta bara en kamera för speciella bilder? Ingen all round.

Tack Conny :) Jag var bara mest intresserad av vad matfotograferna använder eftersom det är så svårt att apa efter. En Phase One är inte aktuellt. Det är dessutom en enbildskamera om jag fattat rätt. Kanske är detta bara en kamera för speciella bilder? Ingen all round.

Jag har faktiskt ingen aning. Jag har aldrig satt mig in i deras produkter då det inte är något för mig:)

Mna. Klart du skall ha en Phase one. Runt 400 000:- + moms med finaste bakstycket, annars kan du ju aldrig få till några bra bilder på köttbullarna . Iofs kan du spara 350 000:- om du inte tar med något bakstycke alls, det är det som kostar pengar.
Du kan i stället lägga ett bakplåtspapper över hålet i kamerahuset där sensorn skulle suttit och rita av dina motiv.  :D  :D  :D

Jens. Du har helt rätt i att sensorn sitter i bakstycket, det därför dom kostar som ny bil, i bland ännu mer. Det är också därför jag lämnade mellanformatet ungefär samtidigt som jag tog ut sista filmrullen ur min analoga dito.

Nej, någon kamera för det priset har jag nog inte gjort mig förtjänt av! Vet inte riktigt vad jag skulle ha den till även om jag hade råd. Kanske kan man ta bättre matbilder med den, men fågelbilder lär den iaf inte funka till då det inte finns någon serietagning. Nä, jag köper hellre en ny 1D X och ett objektiv plus en ny VW :P

Den där Skoglöf kan ju det där med att fotografera mat... och hans mission är ju rätt bra i förhållande till bilderna (att få med själen och att fotografera mat och personer).

400K för en kamera.... tja, då tar jag nog två. Med mos på. (istället alltså) :)