Jump to content
Cope

Jag behöver support.....

Recommended Posts

Jag har två små problem som jag vill lösa men jag hittar inte var jag ska pilla någonstans.

1. Under tiden min kamera brusreducerar vid långa exponeringar är min skärm tänd och i den står det "brusreducering utföres" Jag vill att den ska vara släckt under tiden den utför uppgiften. Det var min D90, Tedh´s D5200 är det och malmöitens D800 är det.

Jag hittar inte var man kan ställa in det. Någon här som vet det??? :)

2. När man trycker på granskningsknappen då visas den senaste tagna bilden i x antal sekunder, sen slocknar skärmen. Jag skulle vilja bestämma visningstiden själv genom att själv släcka skärmen när jag är färdig med granskningen, går det att göra??

Som det är nu måste man pilla med bilden för att skärmen ska hålla sig vid liv. Jäkligt störigt.....

Finns det som sagt någon här som sitter på lösningen till dessa två problem??

Granskningen av en tagen bild vet jag att det går att ställa, på D7000 går du in på Pennan när du tryckt på menu, sen C för timers, sen C4-Fördröjning av monitoravst.

Kommer inte ihåg hur D90 såg ut i menyn men det borde ju vara något liknande.

Tror dock bara att du kan ställa in tid för hur länge displayen ska lysa( i sekunder) inte att man kan bestämma själv när  den ska slockna.

Tack så mkt för din förklaring. Jag ska kolla så fort jag hinner. Jag återkommer med resultatet senare ikväll :)

Har jag tur nu så har jag bara problem 1 kvar :)

Granskningen går att ställa in på min genom att gå in på pennan sedan c2 förmodligen är det inte samma på din men menyn heter Timer för aut.avstänging

trycker man in där så finns det lite av varje.

Går du in på anpassad där så kan du välja själv.

Att din skärm lyser när kameran brusreducerar har jag inget bra svar på men har du kollat om det finns någon ny mjukvara till ditt hus?

Jag brusreducerar aldrig i kameran, så jag känner inte till problemet. Dessutom har jag ju Canon.... ;)

Samma här så ingen hjälp från mig tyvärr.

Stoppa in huvudet i kameran och prova :P

Inte tvärt om då?

kanske iofs. kan funka med det som är på väg till mig, har ju lägre brus sägs det!  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  ;)

Jo, jag förstår ju att ni får jobba en del ;):D

Nej nej du har missförstått det helt.

Har man en nikon så gör kameran hela jobbet så man slipper att sitta och brustvätta i datorn och kan lägga krutet på fotograferandet istället för att vara orolig för allt jobb man har framför sig med efterbehandling. :D

Har man en nikon så gör kameran hela jobbet så man slipper att sitta och brustvätta i datorn och kan lägga krutet på fotograferandet istället för att vara orolig för allt jobb man har framför sig med efterbehandling. :D

Just därför jag beställde en D4. Nu skall jag bara lära mitt stativ att gå så slipper jag följa med och ligga i leran när det skall fotograferas!  :D  :D

Just därför jag beställde en D4. Nu skall jag bara lära mitt stativ att gå så slipper jag följa med och ligga i leran när det skall fotograferas!  :D  :D

D4 du är galen!

Gillas skarpt :)

D4 du är galen!

Gillas skarpt :)

Galen, jag??? 

Hmmm, kanske ligger något i det. De 12 piller om dagen jag stoppar i mig måste ju vara för någon åkomma?!

:wacko:  :blink:   :wacko:   :D  :D

Att brustvätta i kameran kan ju ta en mindre evighet om man har exponerat lika länge, och i datorn går det på två röda! Ex: Om man gör en 10 min lång exponering och sen brusreducerar lika länge så hinner det ju bli bäcksvart innan man kan ta nästa bild, och då har kanske tillfället för den där superduperbilden gått förlorad. Nej, ingen brustvätt i kameran för mig! Jag har inte tålamod att vänta så länge.

Att brustvätta i kameran kan ju ta en mindre evighet om man har exponerat lika länge, och i datorn går det på två röda! Ex: Om man gör en 10 min lång exponering och sen brusreducerar lika länge så hinner det ju bli bäcksvart innan man kan ta nästa bild, och då har kanske tillfället för den där superduperbilden gått förlorad. Nej, ingen brustvätt i kameran för mig! Jag har inte tålamod att vänta så länge.

Med en nikon så sitter superduperbilden på första fösöket ;)

Vänta är inga problem man får se till att ha mycket godis och bra sälskap  med sig bara så går tiden fort :)

Tack för era insatser. Problem 2 är nu löst tack vare er. Där inne fanns en hel del olika tider man kunde ställa in. Nu är iaf bildvisningen som jag efterfrågade inställd på 1 minut.

Skönt, nu slipper man stressen när man vill undersöka en bild lite närmre...

Men problem 1 kvarstår. Men nog tycker jag att det borde gå stänga av den funktionen då skärmen inte var tänd på varken D90, D5200 eller D800E....

Det får möjligen bli ett samtal till onkel Nikon på måndag :)

Med en nikon så sitter superduperbilden på första fösöket ;)

Vänta är inga problem man får se till att ha mycket godis och bra sälskap  med sig bara så går tiden fort :)

Med en Nikon har man redan bra sällskap!