Jump to content
Jens Nilsson

Långbenta spindlar

Recommended Posts

I dag har vi förberett för vintern, ställt i hop möbler och plockat ihop ute på gården.

Hade några masonitskivor ståendes mot ett staket som hade dessa spindlar på sig. Eller rättare sagt under sig, när jag vände på dom för att fota så sprang dom iväg på undersidan igen.. :)

När man ser alla  andras bilder här nu så blir man inspirerad att hitta nya projekt, men kommer inte riktig till skott. Är det inte tiden det sitter i så är det vädret.

Så här blir det fortfarande makro på hemmaplan.. :lol:

1.

post-1074-0-25116600-1380378434_thumb.jpg

2.

post-1074-0-74167200-1380378453_thumb.jpg

3.

post-1074-0-15500000-1380378467_thumb.jpg

4.

post-1074-0-14336800-1380378474_thumb.jpg

Fortsatt trevlig helg på er alla! :)

Är det du som är Spindelmannen? :o  :o

Hehe, skämt åsido. Jäklar vilka fina bilder du kommer med. ettan, trean och fyran blir alla vinnare. Skitfina :wub:  :wub: :wub:  

Dock hade jag provat att lägga bild 1 ner, men det är jag det :)

Du har seglat upp och blivit en riktigt bra makrofotograf. Känn dig riktigt stolt över dessa bilder....

Att sen spindeln på bild 4 har lika stor kagge som Rolf är ju inte ditt fel :D

Kan bara hålla med, riktigt bra bilder. Jag ställde mig på sned och tittade på första bilden, och då kom den mer till sin rätt! Nu har jag nackspärr.... ;)  Skämt å sido, nr 1 bli en vinnare. Tycker också du fått perfekt skärpedjup och mycket fin skärpa i alla bilderna.

Tack Mona! :)

Just det, det glömde jag, ettan och fyran är samma spindel fast fyran är tagen uppifrån. Så där blir man lite lurad att bilden är liggande, eller rättare sagt att spindeln står på en plan yta...

Riktigt bra bilder :)  

Man ska inte vara rädd för spindlar om man åker hem till dig det verkar som de finns överallt hos dig.

Min tjejer skriker i högan sky så fort dom ser en av våra vänner med åtta ben så dom blir förmodligen iväg skrämda här.

Riktigt bra bilder :)

Man ska inte vara rädd för spindlar om man åker hem till dig det verkar som de finns överallt hos dig.

Min tjejer skriker i högan sky så fort dom ser en av våra vänner med åtta ben så dom blir förmodligen iväg skrämda här.

Tack Tedh! Vi bor intill skogen, kanske är därför vi har mycket spindlar.. Men jag vill inte skrämma i väg dina flickor, så jag får väl försöka hitta andra motiv ;)

Mycket bra bilder, skarpa och fina. Vad har du för förstoringsgrad och vilken/vilka glugg/gluggar använder du?

Tack Rolf! :)Jag hade mitt (Canon) 100mm f/2.8 makro-objektiv. Det är väl det jag använder oftast till mina makrobilder. Tror om jag inte missminner mig att förstoringsgraden är 1:1 på den gluggen. :)

Är det en riktig makroglugg så är avbildningsskalan 1:1, minst.

Canon har en myspys glugg som har mycket mer, 5:1 om jag inte mins fel. Tror Rubbe har en sådan som tyvärr mest samlar damm.

Ruuuuuuubbeeeee... Visa lite bilder tagna med dendäringa gluggen!!!

Är det en riktig makroglugg så är avbildningsskalan 1:1, minst.

Canon har en myspys glugg som har mycket mer, 5:1 om jag inte mins fel. Tror Rubbe har en sådan som tyvärr mest samlar damm.

Ruuuuuuubbeeeee... Visa lite bilder tagna med dendäringa gluggen!!!

Jo det är ett riktigt makro, det är samma som Monas fast utan IS.

Den Rubbe har är det mp-e65 månne?

Den vore ju grym att ha...