Jump to content

Svartvitt porträtt

Recommended Posts

Ooooo... Där är han ju. Porträttens mästare. Detta inget undantag utan tvärt om. Inte mycket att säga mer än att du som vanligt fått en härlig kontakt med modellen som du på ditt personliga sätt förmedlar till oss betraktare. Välkommen tillbaks Assar och tack för att vi fick njuta av din bild.

Tack alla. Ja den bilden är tagen ute i det fria, film Tri-X efter 200 ISO underframkallad med 25% i D-76, för att minska kontrasten. Kamera Nikon F2 AS, objektiv Nikkor 80 mm f/2,0. Kopierad på kartongtjockt fiberpapper (ej plast) Ilford Galerie, superfint papper.

Därefter lite Selen toning för utseende och för hållbarhet. Jag har fortfarande 3 rullar Tri-x i frysen. Jag har även kemi, men nu luktfritt stoppbad :-)

Många gånger blir bilderna mycket bättre med den gamla tekniken, det visar du med dina fina porträtt. Otroligt bra skärpa och kvalitet. Jag är mycket imponerad av dina bilder och att du hanterar tekniken till 110%.

Jag får inte samma känsla när jag fotar digitalt. Antagligen är jag gammalmodig. Jag har väl omkring ett par tusen s/v kopior och det märkliga är att jag minns t.ex. dofter när jag tog bilden. Så är det inte längre, jag tar några exponeringar och rättar till fel i Nikons program Nikon CNX2 som bl.a är en RAW konverterare för Nikons NEF, samt för att göra korrigeringar av bilder, kan t.om. rätta till ev. linsfel etc. Men det är inte samma känsla, som att se bilden växa fram i framkallaren etc. oslagbar känsla, men det kunde bli dyrt, många papper innan bilden blev som jag ville ha den. I sommar har jag inte fotograferat något, mest varit på sjukhus. Men samtidigt tycker jag inte om soliga somrar, gillar inte sol vid foto t.ex. av blommor, macro och även människor. Porträttet är tagit en solig dag men i skugga, går bra med s/v, i färg oftast ett kraftigt blåstick som kommer från den blå himlen. Nu har jag besvär med att förflytta mig (ont) så det blir lite av fotograferande, sorgligt eftersom det hela mitt liv varit ett stort intresse, fick min första kamera när jag var 8 år. Dyrt för mina föräldrar fram till jag tjänade egna pengar.

Kram från Assar.

Visst var det en annan känsla att se bilderna växa fram och att känna doften från vätskorna. Min pappa framkallade alltid bilderna själv och gjorde det även för allmänheten på hobbybasis. Digitalt har ju fördelen med att det är billigt per kopia och att man kan slösa på exponeringarna, samt att man ser bilden direkt. Men det luktar inget. Kanske skulle vara något att tillverka en kamera med doft!!

Sol mitt på dagen är jobbigt när man fotar, det håller jag med om. Snart är det höst och solen blir lägre och det blir lite lättare. Solnedgångarna blir också tidigare så man slipper vänta så länge på kvällen.

Hoppas du kryar på dig så du kan ta dig ut lite ibland. Kram på dig :)