Jump to content
Jens Nilsson

ICM i skogen

Recommended Posts

Gick ut för att för en gångs skull rasta kameran på en skogspromenad, med förhoppning om att hitta nåt kul att fota. Men man får en underlig känsla ute nu, ingen fågel i sikte, inga insekter heller. Och på dom få ställen man kan hitta nåt, blir det mest bara skit, det blåser ju konstant så några fina makrobilder blev det inte.

Solen är så låg, så att ljuset blir ju obefintligt nästan och då blir det ju inte bättre. Ska det bli nåt, måste man vara på rätt plats vid rätt tillfälle helt enkelt, mitt på dagen eller så, då kanske..

Men några ICM bilder blev det i alla fall, fotade ned makrot dock, och det är väl mitt tredje försök så här har man mycket att lära. Här också.. :)

1.

post-1074-0-54689700-1377195409_thumb.jpg

2.

post-1074-0-44739700-1377195420_thumb.jpg

3.

post-1074-0-91639500-1377195428_thumb.jpg

4.

post-1074-0-70618000-1377195474_thumb.jpg

5.

post-1074-0-01125900-1377195505_thumb.jpg

6. Okej, jag hittade en humla, men den blev ju nästan som en ICM.. :)

post-1074-0-73385000-1377195540_thumb.jpg

Jag är egentligen inget stort fan av ICM. Men det är ändå något som tilltalar mig i dessa bilder, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är....Dom är mysiga på något sätt. Och välja en favvo  vet jag inte heller om jag kan göra men jag tror att fyran och femman ligger bäst till:)

Tack Cope. Ställer mig lite kluven själv till ICM, på ett sätt gillar jag det, men tycker att det är skitsvårt att få det att likna något. Dom som har sinne för det och lyckas få fina bilder, då gillar jag det. Så jag vet inte om det är nåt för mig att hålla på med...

Känns som om det är mer än man tror som ska stämma för att bilderna ska bli någorlunda. Men det är ju kul att prova i alla fall.. :)

Det har du säkert rätt i, att det är mkt som ska stämma. Själv har jag inte provat på ICM ännu. Dock har jag gjort många ICM liknande bilder men då har det inte varit meningen :D

Den tiden då jag också blir sugen kommer antagligen så småningom, när det blir återstår att se ;)

ICM kan vara otroligt vackert med rätt motiv och mjuka rörelser. Det låter kanske enkelt att bara röra kameran, men så enkelt är det definitivt inte. Krävs träning och mycket tålamod. Jag övar i perioder, men har inte fått till den där perfekta bilden ännu. Kanske får jag det aldrig heller... Men kul är det när man håller på!

Nr 4 tycker jag är kul, den påminner mig om när det var modernt att våffla håret, så den får min röst i den här serien :)

Kul att den föll dig i smaken lite ändå, själv är jag inte riktigt nöjd. Ingen bild från den turen blev nåt att ha, men dessa var i alla fall lite hyfsade...

Jag gillar humlan också glömde jag att säga! Den är inte skarp, men budskapet går hem, och kompet och ljuset på blomman är mycket fint. Jag har aldrig lyckats få en skarp humla, så den jagar jag inte ens längre. Vet inte vad det är med den insekten, men det verkar som dom flesta har problem med den.

Tackar, jo det håller jag med om att dom kan vara kluriga att fota. Den här bilden var nog den bästa av detta försök. Nu blev det inte så många heller, då det nästan inte fanns någon insekt alls.. Trodde dock att den skulle blivit bättre än den blev, såg så ut i kameran.. :)

Tack Assar! Ja det är otroligt. Under våra två veckor uppe i Norrland vid vår sommarstuga hände det några dagar att sjön låg spegelblank. Tror aldrig jag varit med om att det varit så vindstilla här nere.