Jump to content

Recommended Posts

Kvällens solnedgång över Kalvsund, en liten ö i Göteborgs norra skärgård.

post-821-0-43114500-1376953655_thumb.jpg

Och kvällens månljus är över Hjuvik som ligger på Hisingens "fastland". Och för den som inte känner till det så är Hisingen Sveriges 4:e största ö!

post-821-0-72514600-1376953695_thumb.jpg

Min lilla kvällstur var egentligen tänkt för att utforska en fyr jag aldrig varit vid, men tyvärr var det lite längre att gå än jag trodde, så det får bli vid ett annat tillfälle innan solen hinner gå ner.

Jäklar i havet Mona. Här har du fått ihop två riktigt bra bilder. Ettan med sin härligt varma ton och tvåan som är precis tvärt emot :)

Båda är det som sagt toppklass på men jag vill nog ha tvåan som min favorit. Och det beror nog mkt på att det är inte så ofta man ser månljusbilder. den är jättefin med sina två separerade spegligar av månljuset och dom varma gatlyktsstjärnorna. Skitsnyggt helt enkelt :wub:

Tack så mycket mina vänner :wub:
Jens, visst blev det lite postis, men det var så mörkt när jag tog månbilden så det finns inte så mycket info i dom mörka partierna, och det retar mig. Vetekatten hur man kommer runt det, eller om det ens går?

Tack så mycket mina vänner :wub:

Jens, visst blev det lite postis, men det var så mörkt när jag tog månbilden så det finns inte så mycket info i dom mörka partierna, och det retar mig. Vetekatten hur man kommer runt det, eller om det ens går?

Har ingen koll, tror du kan mer än mig.. Hur ser det ut på datorn hemma? Vet inte men det känns nästan som om det är ett internet-problem. Att det inte går få dom mjuka tonövergångarna visat som dom ska på webben. Tycker aldrig jag sett posterisering på mina bilder när jag ser dom direkt på datorn, vare sig jag fotat i RAW eller JPG. Men på internetforum blir det annars.

Man läser i olika forum att det är bättre att fota i RAW, och visst man får ju med mer info, och redigeringsmöjligheterna är ju mycket större, men i slutändan är det ju en JPG man visar upp på nätet. ofta dessutom förminskad. Så nja, jag vet inte om det går göra nåt åt det..

Det är inte lika mycket i datorn, men lite är det på månbilderna även i datorn. Jag fotar alltid i RAW, men på dessa bilderna gick det inte att redigera bort, iaf klarade inte jag av det. Synd, för det var några bra bilder. Jag har fotat i mörker många gånger, men den här gången blev det värre än det brukar bli. Lite märkligt ändå. Hur mycket bilden blir komprimerad spelar ju in, och fb är sämre än sämst.

Ni känner kanske redan till det men om inte så kunde man lägga till brus eller oskärpa för att dölja problemet lite grann.

Här finns lite att läsa om det....http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/posterisering.php

Hade faktiskt läst det långt långt innan, så det hade jag glömt..! :) Då får man försöka ha det i åtanke igen då :)

Tack för länken! Har inte tänkt på att lägga till brus, jag brukar ta bort det :P

Hade faktiskt läst det långt långt innan, så det hade jag glömt..! :) Då får man försöka ha det i åtanke igen då :)

Mmm, det där förbaskade minnet :)

Tack för länken! Har inte tänkt på att lägga till brus, jag brukar ta bort det :P

Hehe, då tänker vi exakt likadant :)

Jag tog ju bort brus även i dessa bilderna, så det kanske jag skulle skippat...

Jag tog ju bort brus även i dessa bilderna, så det kanske jag skulle skippat...

Nja...jag tycker bilderna är fina som dom är...