Jump to content
Martin

Råget med kid

Recommended Posts

Samma ställe som "Bocken i spenaten". Men bockjakten har börjat idag, så klokt nog lös han med sin frånvaro. Jag hade en stund över och körde ut till "mina" marker, lättillgängliga och bra. 15 minuter med bil hemifrån, och 2-3 minuter smygande bland höga tistlar från att jag ställt bilen så är jag på plats, lite beroende på i vilken del av ängshagen jag vill vara.

Idag var det perfekt, landsvägen i ryggen och 100 meter bortom den, en livligt trafikerad motorväg en fredageftermiddag gör småljud lite mer förlåtande även om rådjuren är otroliga på att - i motorvägsoväsen - urskilja grenar och annat som knäcks. Nu är det mest gräs - om än rätt högt sådant - där jag kommer ifrån så det blir mer prassel än knak. Dessutom nästan perfekt vind, snett mot mig så det tar väl dels lite av ljudet men framförallt tar det doften.

Tomt när jag kom dit men smög ändå mig fram, de kan lika gärna vara i gräset precis intill utan att man ser dem. Efter 10-15 minuter kom de fram, geten och kidet. Samtidigt kom en get eller möjligen smaldjur från andra hållet. Ungefär samtidigt som jag flyttade mig lite så gjorde geten ett utfall mot det ensamma rådjuret; "Hit men inte längre". Det gäller att vakta sitt kid. Jag tittade och fotograferade i cirka 10 minuter, jag hade bara totalt en halvtimme på mig idag. Sedan smög jag mig sakta tillbaka samma håll som jag kom, utan att de märkte av mig.

1. Trion, nu är den ensamma på behörigt avstånd.

post-827-0-15660000-1376677445_thumb.jpg

2. "Hörs det något konstigt därifrån.... är där något farligt i det höga gräset? Nejdå..." tycktes hon (och kidet) tänka, men efter att stått helt stilla och studerat mig/tittat åt mitt håll i närmre en minut så fortsatte hon beta.

post-827-0-42791700-1376677439_thumb.jpg

3. En bit bort. Nyslagen havreåker (tror jag det är). Gladorna kalasar. Fotograferat från bil upp mot vall, därför mycket grönt i förgrunden. 135 mm är kort för rådjur men funkar (ibland i alla fall), men för rovfågel är det för kort för artporträtt men funkis för miljöbilder. Så här ser typiska sensommardagar ut i Skåne när åkrarna är slagna.

post-827-0-03768600-1376677449_thumb.jpg

Vilken berättelse. Det kändes som att jag var bakom dig hack i häl :)

Finfina bilder på rådjuren. Speciellt fastnade jag för tvåan där iaf mamman tittar åt ditt håll.

Snyggt jobbat Martin, två tummar upp....

Jag är lite avis att du bara kan bestämma dig för att "nu ska jag åka och titta på rådjuren"! Här får man vara glad om man ser dom från bilen några hundra meter bort på ett gärde, och då i skymningen. Tvåan är helt outstanding, mycket fint fotat.