Jump to content
Jens Nilsson

Täcka sökaren eller..?

Recommended Posts

Skapar en ny tråd parallellt med Copes, känner att jag inte vill kapa den allt för mycket.. :)

Denna blir nog inte så lång, men jag ville bara visa mitt test som jag gjorde nyss.

Det visar att det kanske inte är en myt ändå, men att det säkert finns kameror som är olika känsliga. Sen är ju förmodligen ljuset väldigt avgörande hur det påverkar bilden beroende hur starkt det är. :)

Samtliga bilder är tagna med fjärrkontroll och läget BULB, i ca 1 minut.

1. Här är sökaren belyst med ficklampa, rakt in och i olika vinklar för att försöka få ljuset att komma in ordentligt.

post-1074-0-35356900-1376650936_thumb.jpg

2. Här har jag simulerat ett lock genom att lägga en filt över sökaren.

post-1074-0-81501500-1376650946_thumb.jpg

3.Här tog jag kameran och lade den på bordet på vår skuggiga baksida där vi även har ett plasttak. Men ljuset är ju ändå starkare än när man tar kvällsbilder med långa exponeringar

post-1074-0-79290000-1376650957_thumb.jpg

Edit: Underförstått kanske, men jag hade linsskyddet på hela tiden....

Intressant! Om alla gör samma test så kanske vi kan komma fram till vilken/vilka av våra kameror som läcker mest. Ska försöka hinna göra testet senare idag.

Intressant.....:)

Jag antar att jag vinner läckagetestet då jag trots allt har märkt en skillnad mellan D90 och denna. Om det sen beror på andra faktorer är ju omöjligt att veta då jag har sålt den kameran....

Täck alltid sökaren när ni exponerar med kameran placerad så att sökaren ej täcks av ögat. Det finns väl en liten spak på sökaren som fäller för en lamell när man petar till den? Jag har en sådan i alla fall.

Täck alltid sökaren när ni exponerar med kameran placerad så att sökaren ej täcks av ögat. Det finns väl en liten spak på sökaren som fäller för en lamell när man petar till den? Jag har en sådan i alla fall.

Jag får byta musslan mot en täckskiva. Så ser verkligheten ut när man är amatör :D

Men det fallerar ibland då minnet tryter :D

Jag får byta musslan mot en täckskiva. Så ser verkligheten ut när man är amatör :D

Ungefär som för mig då. Canons instegskameror har en slags gummibit som sitter i bärremmen. Ögonmusslan ska då bytas mot den gummisaken. Men jag har inte den remmen. Så jag får nog plocka loss den och ta med utifall jag får för mig att ta bilder med långa tider.. :)

Det här var intressant! Jag tror min kamera också "läcker" en del då jag fått konstiga fenomen på bilderna vid lång exponering, om inte sökaren varit täckt.

I ditt fall räcker det nog att du står en meter bakom kameran, med magen mot kameran that is. Det lär inte kunna komma in mycket ljus däremellan! (Återbetalning utförd!)

:D  :D  :D  :D  :D

Det är inte bara instegsmodeller som har en gummiplatta att sätta för, alla mina kameror har en sådan. Kanske att det finns liknande på 1D X som Rolf har på sin D3'a, det vet jag inte.

Det är inte bara instegsmodeller som har en gummiplatta att sätta för, alla mina kameror har en sådan. Kanske att det finns liknande på 1D X som Rolf har på sin D3'a, det vet jag inte.

Ja, Nikon har ju alltid legat minst ett steg före den mörka sidan!  :D  :D  :D

Ja Nikons sökare är väl inte bättre så dom var väl tvungna att göra nåt åt det.. ;)

Vi snackade täcka sökaren. Nikon har förutsett att användaren vill göra det i bland och byggt in den funktionen. Klick, täckt, klick igen inte täckt.