Jump to content

Recommended Posts

Det har varit ett par kvällar nu med fina moln, så i kväll tänkte jag att jag får ta lite bilder. Tyvärr kom jag lite för sent och var på fel plats för att se solen gå ner för dom bilder jag hade i huvudet. (Att man aldrig lär sig att tänka på att solen går ner längre bort när det är sommar). Det blev några långa och några kortare exponeringar.

1. Den först blev en lång, 164 sek.

post-821-0-42445200-1376346502_thumb.jpg

2. En lång till, men tyvärr blev det lite för kort tid för Big Stoppern då det börjat bli mörkt, 241 sek.

post-821-0-81189900-1376346672_thumb.jpg

3. En vanlig exponeing utan filter och "bara" 2 sek med ISO 200.

post-821-0-20870500-1376346791_thumb.jpg

Detta var kvällen små övningar från mig!

Bild 3 är ju jättefin som den är, men vilken skillnad det blir med filtren.  Bilderna får ju en helt annan dramatik och ettan och tvåan är canon båda två, och kan inte välja favorit.. Tänkte ettan först men tvekar nu. Båda två har sitt så dom får nog dela första plats! :)

Vilka fluffiga moln du hade. Dom blev härligt utdragna i både ettan och tvåan, där ettan blir min favvo. Detta för den enorma fartkänsla jag får av den bilden. Det känns som att man åker bil i typ 200 och tittar ner i vägen, toppen :)

Tvåan hade nog mått bra av att gå lite längre, alternativt haft lite större bländare med oförändrad tid. ¨Dock gillar jag färgerna i den, dom blev riktigt nice. Och dom utdragna molnen ger bra dramatik. Du får absolut ge dig ut fler kvällar. Det här vill jag gärna se mer av :)

Bild 3 är ju jättefin som den är, men vilken skillnad det blir med filtren.  Bilderna får ju en helt annan dramatik och ettan och tvåan är canon båda två, och kan inte välja favorit.. Tänkte ettan först men tvekar nu. Båda två har sitt så dom får nog dela första plats! :)

Tack Jens :) Javisst blir det stor skillnad med och utan filter, speciellt Big Stopper som jag haft här.

Vilka fluffiga moln du hade. Dom blev härligt utdragna i både ettan och tvåan, där ettan blir min favvo. Detta för den enorma fartkänsla jag får av den bilden. Det känns som att man åker bil i typ 200 och tittar ner i vägen, toppen  :)

Tvåan hade nog mått bra av att gå lite längre, alternativt haft lite större bländare med oförändrad tid. ¨Dock gillar jag färgerna i den, dom blev riktigt nice. Och dom utdragna molnen ger bra dramatik. Du får absolut ge dig ut fler kvällar. Det här vill jag gärna se mer av  :)

Tack Conny :) Håller helt med om att tvåan borde gått längre, men det blåste ganska rejält på piren jag stod på, och skymningen kom fort, så det var svårt att avgöra när den skulle bli lagom. Bättre tur nästa gång kanske :)

Som vanligt har du tagit fina bilder, gillar nog ettan mest och trean på andra plats tvåan är lite för mörk enligt min smak. :)

Tack Odie :) Ja, tvåan är lite för mörk, det har du rätt i!

PS! Ettan ser ut att luta, men det gör den inte, men det är lite störande tycker jag. Strandkanten går utåt havet så det blir en synvilla att den skulle vara sned. Kameran ställdes in efter det inbyggda vattenpasset. Det är inte första gången jag retar mig på den här platsens felkonstruktion :lol:

Fina färger i ettan och trean, tvåan tycker jag blev lite mörk, men det är inte lätt att få till exponeringen korrekt med Big stoppern!!

Ettan blir nog favoriten med sin, som Cope skriver fartkänsla, och härliga färger, snyggt!!  :)

Tack Mathias :) Håller med, det är svårt att avgöra tiden med Stoppern, särskilt när det mörknar fort under exponeringen.

Ojojoj... Detta var ögongodis på högsta nivå, och då sitter jag på mobilen. Jag ser verkligen fram emot att njuta av dom i datorn hemma.

Kalasbilder Mona! Jag har inte hunnit ut de senaste dagarna men vi har haft mycket moln och blåst och jag har haft lite tankar om utsmetade himlar vilket jag aldrig har testat men är sugen på. Det har varit så pass mörkt dagtid att jag faktiskt tror man skulle kunna nå det på dagtid. Kvällstid ser det kört ut för min del med fotografering den närmsta eller de närmsta veckorna men vi får väl se om jag hinner ner till strandkanten och ta några kvällsbilder.

Annars har jag som sagt tankar om dagsbilder, kanske imorgon redan. Blev mycket inspirerad av dessa.

Ettan tycker jag är i en klass för sig. Riktigt bra. Har du haft filtret över hela linsen eller bara himlen? Tänker hur pass ljust havet var i jämförelse med himlen? Och att land blev så pass mörkt (vilket dock passar bilden bra, svartkontur när den är som bäst).

Andra bilden tyckte jag först var för mörk, men har växt lite för mig när jag tittar på den igen. Ödesmättad, tung, grå, brutal. Skulle lätt platsa som bokomslag eller filmomslag till en bok i thriller eller deckar-genren.

Sista bilden är också bra, även om den "bara" är två sekunder. Härligt fluffiga moln som jag hade kunnat tänka mig att plocka ner, fluffa upp och slänga mig och vila i :)

Tack så mycket Martin för din värmande kommentar :) Roligt om jag kunnat inspirera. Jag har bara använt ett filter, Big Stoppern till de två första bilderna. Den sista är utan filter. Det var riktigt häftiga moln den här kvällen. Jag hoppas du kan komma ut och få lite utsmetade moln, och att det inte är för ljust om du inte har något filter. Blåser det bara rejält så går det nog med kortare tider, även om det inte blir lika utsmetat som i dessa bilderna. Lagom är också så snyggt :)

Då är du rustad för fina bilder en dag med fluffiga moln och liten bländare. Ser fram emot dina bilder :)