Jump to content

Recommended Posts

Äntligen kom regnet som jag väntat på i flera dagar. Himlen blev svart och det bådade gott för åska. Nu skulle jag äntligen få prova om jag kunde fånga en blixt på bild. Körde snabbt ner till havet, men väl framme blev jag blåst på konfekten. Solen började titta fram igen.

1. Regnet slutar och horisonten spricker upp.

post-821-0-17729400-1375827031_thumb.jpg

2. Några minuter senare brann himlen.

post-821-0-07010200-1375827053_thumb.jpg

3. Det hela var över på ett par minuter, och sen blev det några långa i blå timmen.

post-821-0-60586500-1375827195_thumb.jpg

Nu väntar jag bara på ett nytt åskväder!

Snyggt jobbat Mona, mycket snyggt. Favoriten blir tvåan med glödande himmel och hav. Och dom andra kommer inte långt efter :)

Var var du någonstans?

Jag var också ute med en kompis ikväll men vi hade inget regn, inte heller någon solnedgång. Den försvann i molnen och vi blev snuvade på konfekten...

Du hade däremot tur och var ute i rättan tid....

Tack Conny :) Bilderna är tagna uppe på berget i Lilleby, ovanför den lilla hamnen där du var. Tråkigt att du inte fick någon solnedång i kväll, men snart kommer det nog en till dig med :)

Jag tyckte väl att det verkade bekant :)

Det måste vara den grusstigen jag gick tillbaka på som syns i bild 3 :)

Det gör det säkert men för min del kan det vänta runt 20 dagar, då har jag förhoppningsvis min kamera hemma igen :)

Det blev ju Canonbilder även utan blixt och dunder :) Jag satt och väntade på oväder hela kvällen, men det ville inte komma hit... Förra åskvädret missade jag med någon minut.

3:an blir min favorit :)

Tack alla för kommentarerna :) Jag hoppas det snart blir åska någon kväll så jag får se om jag kan fånga blixten eller inte. Jag vet ju i teorin hur man ska göra, men praktiskt brukar det vara svårare. Största problemet är nog hur man undviker regnet och vatten på linsen och ev filtret :blink:

Hur fasen gör man med blixtarna???

Fotar man med filter för att få långa tider och så hoppas man på att det ska komma en blixt???

Man använder bulbläget och stänger slutaren när det blixtrat om jag fattat det hela rätt. Men i min värld funkar det inte någon längre tid utan filter om det inte är mörkt.

Man använder bulbläget och stänger slutaren när det blixtrat om jag fattat det hela rätt. Men i min värld funkar det inte någon längre tid utan filter om det inte är mörkt.

Ja, det var så jag menade ungefär :)

Och i min värld så finns samma tankegång angående filtret...

Nu får jag hoppa i säng.....Nattinatti...

Jag har provat att fotografera blixtar men det var på den tiden man hade film i kameran, jag gjorde precis som Mona sa, inga filter behövdes det räckte med att blända ner. Jag stod inomhus med öppet fönster för det var risk för regn. :)

Väldigt fina bilder Mona, och jag har svårt att bestämma mig, 2:an eller 3:an, bild 2 har ju som sagt en mycket häftig brinnande sol med läckra färger både närmast solen men även längst upp i bild där det ser hotfullt mörkt ut. :)

Den "långa" bilden tagen i blå timmen tycker jag har ett plus i kanten för ett snyggare komp, och den blå timmen kommer jag i princip aldrig i närheten av, i alla fall befinner jag mig på fel plats, så jag går mot strömmen och väljer den som favvo, men det är jämt lopp... :)

Jag har provat att fotografera blixtar men det var på den tiden man hade film i kameran, jag gjorde precis som Mona sa, inga filter behövdes det räckte med att blända ner. Jag stod inomhus med öppet fönster för det var risk för regn. :)

Då är det bara att vänta in nästa blixtoväder :)

Du kan hålla koll på blixtarna via blixtar.se där finns olika trackers att välja, jag brukar kolla den på Österlen den övervakar södra Sverige och delar av Tyskland :)

Toppen, den ska sparas i favoriter....

mMmMM... Ögongodis av klass minsann! Svårt att välja en favorit då alla sticker ut på något sätt. Massa brait gjort Mona! :P

*

Hmm, nu har jag fått svårt att bestämma mig. Trean har växt och och ligger väldigt nära tvåan nu. Det känns som att du har skapat två vinnare....

Du kan hålla koll på blixtarna via blixtar.se där finns olika trackers att välja, jag brukar kolla den på Österlen den övervakar södra Sverige och delar av Tyskland :)

Tack Odie för länken :)

Hmm, nu har jag fått svårt att bestämma mig. Trean har växt och och ligger väldigt nära tvåan nu. Det känns som att du har skapat två vinnare....

Tack! Jag kände nog lite så också när jag själv betraktade dem. Inte för att de är några vinnare i något större sammanhang, men jag blev lika nöjd med båda. Det jag retade mig lite på när jag såg exif var att jag hade kommit åt att ställa bländaren på 14 när jag skulle ha 18. Men det blev ju skarpt i hela bilden (3) trots misstaget.

Väldigt fina bilder Mona, och jag har svårt att bestämma mig, 2:an eller 3:an, bild 2 har ju som sagt en mycket häftig brinnande sol med läckra färger både närmast solen men även längst upp i bild där det ser hotfullt mörkt ut. :)

Den "långa" bilden tagen i blå timmen tycker jag har ett plus i kanten för ett snyggare komp, och den blå timmen kommer jag i princip aldrig i närheten av, i alla fall befinner jag mig på fel plats, så jag går mot strömmen och väljer den som favvo, men det är jämt lopp... :)

Tack Jens :) Den blå timmen brukar ju vara timmen efter solnedgången, så du borde väl du också ha den även om du inte kan se solen gå ner i horisonten? Eller är jag ute och cyklar nu??

Faktiskt så är det väldigt sällan det händer.. Nu när vi var uppe i Norrland så blev det en kväll när det blev nåt i stil med blå timmen, men då var det inget läge för foto av div. anledningar.. :)

Tack! Jag kände nog lite så också när jag själv betraktade dem. Inte för att de är några vinnare i något större sammanhang, men jag blev lika nöjd med båda. Det jag retade mig lite på när jag såg exif var att jag hade kommit åt att ställa bländaren på 14 när jag skulle ha 18. Men det blev ju skarpt i hela bilden (3) trots misstaget.

Du är förlåten angående ditt misstag men gör aldrig om det ;)

Tack Jens :) Den blå timmen brukar ju vara timmen efter solnedgången, så du borde väl du också ha den även om du inte kan se solen gå ner i horisonten? Eller är jag ute och cyklar nu??

Som jag ser det är du inte ute och cyklar. Timmarna efter solnedgången gör himlen blå innan den går över till svart....

Jag tycker inte det märks så mycket irl, men när man fotograferar blir det blå bilder. Kanske du ska prova Jens? Använd lång tid så får du nog också blåa bilder :)