Jump to content
Jens Nilsson

Dagens fågel. Samlingstråd

Recommended Posts

Jag fyller väl på igen då, återigen med en liten kolis som naturligtvis satt alldeles på tok för långt bort så jag har beskurit ordentligt, men tittar man noga ser man att det är en koltrast! ;)  :)

post-1074-0-28157200-1371321740_thumb.jpg

Kör på i denna tråd igen, denna gång en pippi som jag naturligtvis inte kommer på namnet på just nu, men som ni där ute förhoppningsvis kan upplysa mig om... Tog en liten skogspromenad på egen hand när lilla frun med kompis åkte med några av ungarna på midsommarfirande med dans runt stång och sånt där, som jag inte är så road av..

post-1074-0-90232800-1371822342_thumb.jpg

Det verkar stannat upp med dagens fågel så här kommer en från imorse

en Rödbena på väg att landa.

DSC_6823_115.JPG

Bra tajming Odie! Fräck spegling du fått på rödbenan!

Kör på i denna tråd igen, denna gång en pippi som jag naturligtvis inte kommer på namnet på just nu, men som ni där ute förhoppningsvis kan upplysa mig om... Tog en liten skogspromenad på egen hand när lilla frun med kompis åkte med några av ungarna på midsommarfirande med dans runt stång och sånt där, som jag inte är så road av..

attachicon.gifIMG_1719mini.jpg

Som Eva säger så är det en björktrast. Det är en tuff fågel, en av mina favoriter. Fick jag välja mellan små grodornas dans och att fotografera fåglar, så blir mitt val samma som ditt :P

Kanske inte världens bästa artporträtt. Men dagens fågel får bli en storkbild. Storken är på kraftig återgång i Skåne och utöver att den huserar i en del "storkfarmar" börjar den faktiskt sprida sig även i det vilda. Oftast är det hägnens storkar som betar av närliggande åkermark men just denna är ganska långt från närmsta hägn, så den kan mycket väl vara en av flera fria storkar som faktiskt häckat utanför hägnen i år.

post-827-0-60568400-1372788740_thumb.jpg

Kul bild på stork och kossor! Kossorna ser ganska misstänksamma ut. Undrar nog vad det är för ras :D

Den svarta kossan blev faktiskt aggressiv, men storken gick lugnt vidare och letade efter sork och annat ätbart. :)

Inte dagens, men för ett par dagar sedan var jag och fotograferade fåglar i ankedammen, och hade med mig lite bröd. Det kan bli rätt kul fighter och fototillfällen.

En längre tråd (med alldeles för många bilder) kommer upp i dagarna - många bilder att gå igenom.

Men en av de jag fallit för mest är den här...

post-827-0-26566400-1373199039_thumb.jpg

Skrattmåsen är väldigt fint fångat. Just skrattmåsar tycker jag är extra roligt att fota, dessutom är det vackra fåglar. Är det brödet man ser till vänster?

Japp, det är brödet precis till vänster om ansiktet.

Egentligen skulle man nog ha en assistent med mig (vilket jag hade, men Signe kastar lite för kort än så länge :D ). Nu blev det istället ett par korta serier medan Signe åt mellanmål (övriga tiden gick åt till att ha koll på henne där hon sprang sina rundor). Jag hade vanliga frallor som blivit över här hemma, rullade lite bitar så att det blev lite "tyngd" i dem och kastade sedan antingen upp i luften för att få se luftakrobatiken, eller en bra bit ut i dammen - men som vanligt är ju måsar, ankor och alla andra snabbt på plats så tiden från kast till foto blir kort. Men med lite övning så hittar man tekniken för att snabbt hitta dem i sökaren och dra av en serie också får man hoppas att man lyckas. Jag hade problem med att beroende på om jag fick dammen, träden på ön i dammen eller himmel bakom så blev det väldigt olika slutartider. Bäst gick det för mig när jag satte kameran på ISO 800-1000 och slutarförval. Auto-ISO blev det mesta väldigt ljust på.

Då vi hade problem md mailen på jobbet i går så gick det inte skicka denna bild från mobilen, utan fick göra det i dag. Så det är gårdagens fågel... En liten måsunge som vankar fram och tillbaka på gården på jobbet. Väldigt fint ljus och skärpedjup mm va? Hihi.. :P

3 timmar till semester, hoppas på lite mer seriösa bilder då... :)

De är livsfarliga, måsungarna som springer omkring överallt nu. Dels måste man hålla koll på dem så man inte trampar på del eller kör av dem och sedan måste man blicka uppåt också där attackflyget kommer insvepande (förvisso inte tyst utan under ljudliga protester så man hinner få en varning) om man kommer för nära ungarna (även om man inte ser dem).