Jump to content
Jens Nilsson

Dagens fågel. Samlingstråd

Recommended Posts

Grattis Martin, när du är klar med kalibreringen så kan man plocka fram popcorn och läsk för då startar showen. :)

Har varit frånvarande länge - div krångel med hälsa och en haltande dator..
Café Flax har dock öppet - nästan som vanligt -
så här kommer en liten höst-hälsning från mig i form av "en sexa" hungriga steglitsar ... ;)
PB023984-20191102.thumb.jpg.6c87795c9eeca23280ef72c5437509c6.jpg

1 timme sedan, A-L sade:

så här kommer en liten höst-hälsning från mig i form av "en sexa" hungriga steglitsar ... ;)

Härligt att både se och höra att det går på rätt håll igen med både hälsan och datorn samt det omåttligt populära cafét :)

20 timmar sedan, Martin sade:

20191028_140221_111.thumb.jpg.0144a06468195fc0d10740f47b3a6a09.jpg

Inte dagens men senast fågeln.

Grattis till fångsten :) 

Nöjd med nya kameran?

1 timme sedan, Cope sade:

Härligt att både se och höra att det går på rätt håll igen med både hälsan och datorn samt det omåttligt populära cafét :)

Vad roligt att höra ifrån dig! Så roligt att Café Flax fortfarande har öppet! Härligt med så fint besök! Tror mitt café saknar något på menyn för jag får aldrig så fint besök :( 

2 timmar sedan, Mona sade:

Grattis till fångsten :) 

Nöjd med nya kameran?

Mycket nöjd med kameran när jag inte har stora telet på, för jag håller fortfarande på med kalibering av det så ibland sitter inte fokus riktigt där det skall utan det blir (oftast) framfokuserat. På korta avstånd är jag dock nöjd även med tamron:et. :)

Har inte riktigt hunnit med så mycket som jag velat med nya men var ute heldag idag (förvisso med stora telet) och får jag bara rätt på den fokuseringen så blir det nog mycket bra. Bortser jag från fokusproblemen som nog snarare har med objektivet att göra än just kameran är jag mycket nöjd med den. 

3 timmar sedan, Mona sade:

Nöjd med nya kameran?

Och i julklapp blir det en ny dator, det är ju helt andra bildstorlekar på denna än den förra :) Det är du säkert van vid från dina FF förvisso.

För att inte prata om film (har provat att filma lite med den också.) :) 

3 hours ago, Rolf said:

Snyggt Odie!

Tack så mycket!

3 hours ago, Cope said:

Mitt i prick Odie....Snyggt skjutet....:thumbsup:

Tack! kul den gillades.

1 hour ago, ToddeSwe said:

Grattis till den Thomas!

Tackar!

Dagens fågel fotades igår ovanifrån medan den blickade åt vänster....

Gissar att det är en grönhuvad albatross på villovägar i Västra Götaland. Normalt hemmahörande i södra Texas.

_8503562.jpg

On 2019-11-08 at 6:19 PM, Cope sade:

Dagens fågel fotades igår ovanifrån medan den blickade åt vänster....

Gissar att det är en grönhuvad albatross på villovägar i Västra Götaland. Normalt hemmahörande i södra Texas.

_8503562.jpg

Hoppas du har rapporterat in den i artportalen. Vill du kan jag larma ut den på birdalarm. :lol:

47 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Hoppas du har rapporterat in den i artportalen. Vill du kan jag larma ut den på birdalarm. :lol:

Haha...larma allt vad du kan :D

Snyggt med albatrossen, och strömmis för den delen också. Kanske skulle ge sig till Strömstareland snart...

Höstpremiär för fågelmatning (på väg hem från annan fototur).

20191112_110755_193.thumb.jpg.7ba176a1c36e0b67b14db1934041f4b0.jpg

On 2019-11-03 at 9:40 PM, Martin sade:

Mycket nöjd med kameran när jag inte har stora telet på, för jag håller fortfarande på med kalibering av det så ibland sitter inte fokus riktigt där det skall utan det blir (oftast) framfokuserat. På korta avstånd är jag dock nöjd även med tamron:et. :)

Har inte riktigt hunnit med så mycket som jag velat med nya men var ute heldag idag (förvisso med stora telet) och får jag bara rätt på den fokuseringen så blir det nog mycket bra. Bortser jag från fokusproblemen som nog snarare har med objektivet att göra än just kameran är jag mycket nöjd med den. 

Sorry för sent svar, men kul att du är nöjd med kameran! Ska testa den vid tillfälle på Scandinavian. Sist jag försökte så fanns det inget demoex. Jag tror du har större bildfiler med den än på min 5D III. T o m 80D har något större filer! 80D har samma storlek som jag har på Sonyn.

Just det ja, du har också en 150-600! Och du har också problem med fokuseringen :( Verkar vara ett standardfel på den. Du vet väl att det är gratis att kalibrera den på garantin det första året, så du behöver inte göra det själv. Man skickar eller åker dit med  kamera och objektiv till Kameraservice i Kungsör. De ska vara mycket trevliga med bra service :) 

40 minuter sedan, Mona sade:

Sorry för sent svar, men kul att du är nöjd med kameran! Ska testa den vid tillfälle på Scandinavian. Sist jag försökte så fanns det inget demoex. Jag tror du har större bildfiler med den än på min 5D III. T o m 80D har något större filer! 80D har samma storlek som jag har på Sonyn.

Just det ja, du har också en 150-600! Och du har också problem med fokuseringen :( Verkar vara ett standardfel på den. Du vet väl att det är gratis att kalibrera den på garantin det första året, så du behöver inte göra det själv. Man skickar eller åker dit med  kamera och objektiv till Kameraservice i Kungsör. De ska vara mycket trevliga med bra service :) 

Registrerar du din glugg inom 2 månader efter ditt köp så har du 5 års garanti🙂

Och Kameraservice i Kungsör är bra att ha att göra med. Har själv varit i kontakt med dom vid ett par tillfällen🙂

4 minuter sedan, Cope sade:

Registrerar du din glugg inom 2 månader efter ditt köp så har du 5 års garanti🙂

Och Kameraservice i Kungsör är bra att ha att göra med. Har själv varit i kontakt med dom vid ett par tillfällen🙂

Yes!! 

4 timmar sedan, Mona sade:

Japp, men jag köpte den begagnad så där är ingen garanti. :) Problemet med fokuseringen är nog att jag inte har haft tid att i bra ljus kalibrera den helt. Den blir bättre och bättre för varje vända jag tar med den efter justeringarna :)

On 11/3/2019 at 3:50 PM, A-L said:

kul att höra från dig A-L !

ta hand om dig ! Söta fåglar !! Peps hälsar och undrar om det blir några över till honom också ?? han får inte äta det han vill för husse...jag var tvungen att ta fast honom igår och bända upp hans lilla mun så att musen han nyss fångat kunde springa hem igen och kanske kanske bli bra igen....den såg ut att ha väldigt ont. stackars liten. och stackars peps. men han har både torrisar och torsk hemma. så det så. bli bra nu ! :)

On 11/13/2019 at 10:48 PM, Martin said:

Snyggt med albatrossen, och strömmis för den delen också. Kanske skulle ge sig till Strömstareland snart...

Höstpremiär för fågelmatning (på väg hem från annan fototur).

20191112_110755_193.thumb.jpg.7ba176a1c36e0b67b14db1934041f4b0.jpg

naaah...söt liten blåsparv....:)

..fink menar jag. blåfink.