Jump to content
Jens Nilsson

Dagens fågel. Samlingstråd

Recommended Posts

Tjusigt.....Och vilken tur att du har som har dom ända in på knuten....

Jag har nog aldrig sett dom irl om jag minns rätt. Har bara hört hackandet en gång i min lilla skogsdunge för några år sedan :(

Tackar, jo jag satt faktiskt på altanen och hade precis ätit lite grillat, när jag fick syn på en blåmes (tror jag (!)) då frugan fick syn på hackspetten. Det hör ju till ovanligheterna, men jag vet ju att dom finns där, man kan höra dom titt som tätt och i bland under skogspromenader kan man även få syn på dom men oftast alldeles för högt upp och långt bort... :)

Jag tycker inte alls du ska skämmas för den bilden, den är bra med tanke på omständigheterna. Hacke har suttit långt bort, det förstår jag, och då måste man croppa, vilket medför förluster. Du har också använt väldigt högt ISO så bilden blivit ganska brusig. Kanske skulle du försöka brustvätta den, men då försiktigt så inte detaljerna på Hacke förstörs. Till sist hade den mått bra av att vitbalanseras. Nu känns det som den har lite för mycket cyantoner. Nu kanske jag har föreslagit sånt som du är begränsad att göra, men använder du DPP eller ACR så är det lätt ordnat.

Jag tycker du ska vara glad att du fick en så pass bra bild på Hacke trots allt. Nu vet du att den finns nära dig och kan spana på den igen :)

Jo ISO:t körde jag ganska högt genomgående hela dagen i går, växlade lite mellan makrot och det här teleobjektivet. Det var ju för att få ner slutartiderna. Nu kommer jag inte i håg just för den här bilden, har inte kollat exif, men vid nåt tillfälle tror jag att jag hade ISO på auto. Tror dock inte att det var så i detta fall. Brustvättning har jag faktiskt aldrig provat, så har abslolut ingen koll på hur det går till heller, är inte hundra på om det går i elements men tror att jag sett det där någonstans..? Står fortfarande på barnsben när det gäller bildbehandling... ;)

Vitbalansering däremot försöker jag få till på bilderna i ACR. Kan ev. ha missat i den här, men när jag fotade var det sol och hackspetten satt i ett skuggigt parti. Och till höger i bilden var det en väldigt solbelyst trädstam som jag sedan skar bort i elements så det blev bara det skuggiga området kvar. Var trött och på väg i säng för en tidig kväll, så det blev kanske lite för hastigt redigerat. Men jag försöker lära mig, så är mycket tacksam för dina och andras synpunkter och tips! :)

Du skall definitivt INTE vara skamsen för den bilden. Helt underbar miljöbild på skogens slagborrmaskin. Mustiga mättade färger och hacke i alldeles lagom proportion till omgivningen.

Du får alla de motljusskydd jag lagt undan till Mona!

Tusen tack Rolf, det var snällt! Roligt att höra !! :)

Mitt svar lät nog väldigt kritiskt, och jag missade att säg det jag tänkte när jag skrev om dom tekniska detaljerna, att det är en väldigt fin bild på Hacke omgiven av den murriga skogen. Man får en känsla av att du varit långt in urskogen. Jag tycker om att titta på den här bilden, den får igång min fantasi.

Det här med auto iso är inte fel när det gäller fåglar, det gör självaste Brutus Östling, och det vet vi ju hur bra det blir :)

Mitt svar lät nog väldigt kritiskt, och jag missade att säg det jag tänkte när jag skrev om dom tekniska detaljerna, att det är en väldigt fin bild på Hacke omgiven av den murriga skogen. Man får en känsla av att du varit långt in urskogen. Jag tycker om att titta på den här bilden, den får igång min fantasi.

Det här med auto iso är inte fel när det häller fåglar, det gör självaste Brutus Östling, och det vet vi ju hur bra det blir :)

Fast det är ju bra med kritik, speciellt när det är konstruktivt! Det är ju så man lär sig, åtminstone delvis.. Det är ju det som är meningen, har man ingen eller mycket liten erfarenhet av något så är det ju bättre när någon delar med sig av sina kunskaper än att bara säga att det blev en fin bild av artighet eller tvärtom som man sett på andra ställen, tycka att det liknar ingenting..  Det sporrar ju verkligen..

Så jag tackar och bugar för allt ni kommer på att säga som kan vägleda!

Jo, det var lite så jag tänkte. Att få lite kritik är positivt, det vill vi nog alla ha, så vi får jobba på det lite mer ;)

Tycker det är en kalasbild. Ofta tenderar man (även jag) till att vilja fylla hela rutan med pippin. Men man glömmer ofta bort miljöbilderna och här tycker jag du fångat en perfekt sådan. Och inte dåligt att ha altanen som fågelspanplats, klart avundsjuk på det!

Tack Martin, det är nog sant att i bland kan det var intressant att få med lite miljö. Och visst ser jag en del fåglar från altanen, men oftast småpippisar som fläktar förbi, hinner aldrig fram med kameran, har jag den i knät möjligen, då kanske..  Hacke däremot hör till ovanligheterna att man ser från vår tomt. :)

Äldsta dottern var med om en "skräckupplevelse", förra året när hon satt i sitt rum på övervåningen och tittade ut genom fönstret, och där på balkongräcket satt en korp, stor som en mindre helikopter tyckte hon. Då hade jag velat stå där med kameran.. Man hör dom här lite då och då, men när man väl får syn på dom är dom oftast för långt bort.! :) (lite kuriosa)

Jag tycker om den bilden på fru Hacka :) Fin miljöbild där det ändå inte är någonting som är i vägen för fågeln.

(Korpar ÄR stora... jättestora...)

Vilken tur du har Jens, som kan sitta på altanen och bara vänta till hon dyker upp och samtidigt få lite fina bilder! Tror hon är en linslus! Du kan ge henne min adress ifall hon vill ta sig en flygtur :)

Haha, jag ska göra det Mona! ;) Men faktum är att hackspetten har vi nog bara skymtat och hört nåt enstaka tillfälle här. Nu har den dykt upp så här nära två gånger på kort tid, men det har nog aldrig tidigare hänt under dom 13 åren vi bott här.. :)

Som jag sa så tror jag hon är en linslus! Du har väl inte tidigare fotograferat henne och därför har hon inte kommit :D

Vilken bra bild du fått på snygge Gunnar i gröngräset! Han har säkert som amen i kyrkan koll på dig, men ville nog gärna vara med på bild . Tycker han sträcker lite extra på sig för att få en fin pose :)

Haha, tack Mona! :) Jo han såg mig nog när jag låg där på mage. Började på andra sidan av ett staket, och försökte fota under eller mellan spjälorna. Men det var lönlöst! Fick flytta på mig några gånger då han aldrig ville stå stilla... :)