Jump to content
Jens Nilsson

Dagens fågel. Samlingstråd

Recommended Posts

Tack Mona!! Då fick jag reda på att det var en blåmes, har dålig koll på fåglar  :blink: .....

Det är svårt att få till bakgrunden när dom sitter i ett träd med massor av grenar!

Tack Mona!! Då fick jag reda på att det var en blåmes, har dålig koll på fåglar  :blink: .....

Det är svårt att få till bakgrunden när dom sitter i ett träd med massor av grenar!

Grenarna är ett problem, men här har du lyckats canonbra :)

Superfin och jättebra skärpa på mesen! :)

Tack så mycket Jens !!

Jättefin bild på Blåmesen! Härlig färg på bakgrunden som verkligen framhäver den lilla snyggingen!

Tackar Eva !!  :)

Plötsligt händer det! Frugan får syn på en duva i trädet utanför, på lagomt avstånd för mitt objektiv!  "-Dagens fågel" tänkte jag nästan högt...

Den satt på en gren där jag lyckades få en parningsakt i en bildserie  med just två duvor för något år sen. Det var lite kul faktiskt! :)

post-1074-0-20213900-1367774299_thumb.jpg

Tack Cope! :)  Det blev en jädra drös med bilder, många med störande kvistar. Men den här blev sista bilden innan den flög och det blev den bästa bilden. Inte riktigt knivskarp dock.. :)

Ja, jag fortsätter väl att fylla på här jag.. Inte ofta jag kommer i närheten av en fågel med mitt lilla tele, och det gjorde jag ju inte nu heller. Så med Rolfs fina hackebilder i fortfarande i hornhinnan  så kommer här en blygsam och skamsen bild på en hackspett. Den satt bara helt plötsligt på ett träd på vår baksida. Jag försökte gå lite närmare, men då lika plötsligt satt han i nästa träd. Den är även beskuren, så det säger ju en del så begränsad man är..

Större telezoom med bättre bildkvalitet står nu högt på önskelistan.. :)

post-1074-0-91383100-1368387477_thumb.jpg

Tjusigt.....Och vilken tur att du har som har dom ända in på knuten....

Jag har nog aldrig sett dom irl om jag minns rätt. Har bara hört hackandet en gång i min lilla skogsdunge för några år sedan :(

Jag tycker inte alls du ska skämmas för den bilden, den är bra med tanke på omständigheterna. Hacke har suttit långt bort, det förstår jag, och då måste man croppa, vilket medför förluster. Du har också använt väldigt högt ISO så bilden blivit ganska brusig. Kanske skulle du försöka brustvätta den, men då försiktigt så inte detaljerna på Hacke förstörs. Till sist hade den mått bra av att vitbalanseras. Nu känns det som den har lite för mycket cyantoner. Nu kanske jag har föreslagit sånt som du är begränsad att göra, men använder du DPP eller ACR så är det lätt ordnat.

Jag tycker du ska vara glad att du fick en så pass bra bild på Hacke trots allt. Nu vet du att den finns nära dig och kan spana på den igen :) 

Du skall definitivt INTE vara skamsen för den bilden. Helt underbar miljöbild på skogens slagborrmaskin. Mustiga mättade färger och hacke i alldeles lagom proportion till omgivningen.

Du får alla de motljusskydd jag lagt undan till Mona!