Jump to content
Jens Nilsson

Dagens fågel. Samlingstråd

Recommended Posts

On 2019-04-10 at 2:33 PM, Mona sade:

Gav mig ut för att fota kungsfiskaren, men den behagade bara att flyga förbi, så lilla rödis var allt som fastnade på minneskortet idag! 

Underbar som vanligt! En fråga på detta, hur går du till väga för att få tag på dessa små? Går du runt och letar, sitter du stilla? Skogen? Parker? Kamouflage?

Har hittills bara stött på en enda men satte fokusen fel på samtliga bilder på den. :):(

Var och tittade till Kungsfiskaren idag. Dom har bildat par och börjat bygga bo.
Bakgrunden är förfärlig, jag vet men dom ville inte sitta där jag tycker om skall.

1. Kungsfiskare
004_6870.jpg

2. Forsärla
004_6959.jpg

2 timmar sedan, Rolf sade:

Var och tittade till Kungsfiskaren idag. Dom har bildat par och börjat bygga bo.
Bakgrunden är förfärlig, jag vet men dom ville inte sitta där jag tycker om skall.

1. Kungsfiskare
004_6870.jpg

2. Forsärla
004_6959.jpg

Kungen är alltid fin oavsett bakgrund. Snyggt fångat👍

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

En början ... enda fågeln jag SÅG, hörde massor men dom såg man inte.

_6101190.thumb.jpg.fb89c93117b42c18491878d5c9d01aba.jpg

Hehe...så brukar det vara. Dom hörs men syns inte till🙂

2 hours ago, ToddeSwe said:

En början ... enda fågeln jag SÅG, hörde massor men dom såg man inte.

Talgoxe en av dom vanligaste fåglarna vi har.

10 hours ago, Cope said:

Hehe...så brukar det vara. Dom hörs men syns inte till🙂

Jag ser tall-joxe, blåmes, pilfink, gråsparv, och så klart skator, trastar kråkor å sånt. men den jag hör mest, på sommaren inifrån skogen ser jag så gott som aldrig. vilken ? jo, ...BOFINKEN !

den mest gömda fågeln i landet, med tanke på hur oerhört välbekant sången är. bofinkens trudelutt ÄR sommar. men man ser den fanemej aldrig.

när jag fick internet så tog jag reda på hur den ser ut, och ÄNDÅ tog det tio år innan jag en dag cyklade förbi en som satt alldeles vid cykelbanan i en gles buske. så nu vet jag. och vacker är den ! snart hör vi den inifrån skogen igen. men glöm att få syn på den, hehe...:lol:

trudelutt

On 2019-04-13 at 3:50 AM, gerard ohman sade:

Jag ser tall-joxe, blåmes, pilfink, gråsparv, och så klart skator, trastar kråkor å sånt. men den jag hör mest, på sommaren inifrån skogen ser jag så gott som aldrig. vilken ? jo, ...BOFINKEN !

den mest gömda fågeln i landet, med tanke på hur oerhört välbekant sången är. bofinkens trudelutt ÄR sommar. men man ser den fanemej aldrig.

när jag fick internet så tog jag reda på hur den ser ut, och ÄNDÅ tog det tio år innan jag en dag cyklade förbi en som satt alldeles vid cykelbanan i en gles buske. så nu vet jag. och vacker är den ! snart hör vi den inifrån skogen igen. men glöm att få syn på den, hehe...:lol:

trudelutt

Det är nog för att de håller till hos mig. Har ett tjugotal runt mataren varje dag. 

On 2019-04-12 at 2:57 PM, Rolf sade:

1. Kungsfiskare
004_6870.jpg

2. Forsärla
004_6959.jpg

Där är ju KUNGEN!!! Snyggt fångat om man räknar bort bakgrunden! Varför kan den inte hittat ett trevligare ställe att bo på?! Där ränner ju en massa minkar nu också. Inte bra. Men läste att dom ska sätta ut fällor för minken, det är bra! 

Forsärlan har du också fångat fin :) 

Ja, bakgrunden är förfärlig. Ränner massa minkar säger du, jag har sett en och hoppas verkligen inte det är flera. Om det är det hoppas jag dom får fatt i dom.

Jo, det sägs att det är fler nu, men J och en annan kille med jakträttigheter ska sätta ut fällor om det inte redan är gjort.