Jump to content
Jens Nilsson

Dagens fågel. Samlingstråd

Recommended Posts

On 2019-03-17 at 5:26 PM, lillepv sade:

Gissa var!😊

1424889829_Trana190317.thumb.jpg.b7acf2a330774a5d4bb40637a027e66e.jpg

Jasså du har varit där! Jag åker nog på söndag! Snyggt streck :) 

On 2019-03-13 at 7:56 AM, lillepv sade:

Snyggt,ettan är ju helt underbar.

Tack lillepv! Missade tyvärr ditt inlägg :unsure:

10 timmar sedan, Martin sade:

Dagen till ära... såg att det fanns Lappuggla (av alla ugglor) en bit hemifrån. Tänkte först "den är säkert inte kvar idag". (sågs igår första gången). Tänkte att ugglor förvisso verkar vara lite stationära och jag har ju velat ge mig ut efter ugglor men det har aldrig blivit av... här har vi dessutom en uggla som aldrig tidigare setts i kommunen. På Artportalen så bortsett från eventuellt skyddade observationer (vilket jag inte tror man har i Skåne) finns det bortsett från gårdagens och dagens observationer endast 21 observationer sedan år 2000, och den klassas som nära hotad. En av våra största ugglor.

Kollade artportalen, och då var den inte observerad idag klockan var nästan 11. Och samtidigt kom första obsen för idag in. Jag tänkte att "ok, det är väl ingen jättechans att jag hittar den men det borde vara fler och mer erfarna skådare där än mig, och jag har ju en skogsväg som är några kilometer lång att köra mot... och där lär ju finnas fler skådare som sagt så jag lär hitta platsen. 

Jodå. Inte så många skådare som jag trodde. Men vilken flyt, den satt på samma glänta/ängsöppning som dagen innan tydligen, ett av de närmsta träden. Till och med jag med min 300:a-optik hade ju chans till vettiga bilder.

Mina vänner... får jag presentera... Lappugglan - lätt dagens fågel för mig idag.

20190318_125705_043.thumb.jpg.7f933007842988b236c068b12f4934ae.jpg

Det kommer en separat tråd imorgon med fler foton.

Grattis till ett toppenmöte. 😃

11 hours ago, Martin said:

Mina vänner... får jag presentera... Lappugglan - lätt dagens fågel för mig idag.

Grattis till den fina fångsten!, riktigt kul. :wub::thumbsup:

12 hours ago, Martin said:

Dagen till ära... såg att det fanns Lappuggla (av alla ugglor) en bit hemifrån. Tänkte först "den är säkert inte kvar idag". (sågs igår första gången). Tänkte att ugglor förvisso verkar vara lite stationära och jag har ju velat ge mig ut efter ugglor men det har aldrig blivit av... här har vi dessutom en uggla som aldrig tidigare setts i kommunen. På Artportalen så bortsett från eventuellt skyddade observationer (vilket jag inte tror man har i Skåne) finns det bortsett från gårdagens och dagens observationer endast 21 observationer sedan år 2000, och den klassas som nära hotad. En av våra största ugglor.

Kollade artportalen, och då var den inte observerad idag klockan var nästan 11. Och samtidigt kom första obsen för idag in. Jag tänkte att "ok, det är väl ingen jättechans att jag hittar den men det borde vara fler och mer erfarna skådare där än mig, och jag har ju en skogsväg som är några kilometer lång att köra mot... och där lär ju finnas fler skådare som sagt så jag lär hitta platsen. 

Jodå. Inte så många skådare som jag trodde. Men vilken flyt, den satt på samma glänta/ängsöppning som dagen innan tydligen, ett av de närmsta träden. Till och med jag med min 300:a-optik hade ju chans till vettiga bilder.

Fint fångat Martin.

On 3/17/2019 at 5:37 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Idag blir det till att fira med en whisky. Inte för att bilden är den bästa jag har tagit utan för att det blev ett nytt kryss, praktejder. :)

Praktejder.thumb.jpg.11721332fa4aa9d594276f3110ff3695.jpg

Skål o Grattis! Hur många har du kvar? Räknat i helrör alltså.....😛

On 3/18/2019 at 10:31 PM, Martin said:

20190318_125705_043.thumb.jpg.7f933007842988b236c068b12f4934ae.jpg

Kul att läsa...man fattar att du kommer fånga bilden..😎..å jag blev glad för din skull och min egen. Nu vet jag hur lappugglor ser ut. Och Peps vet hur kattugglor ser ut. Jag såg honom en dag inifrån rummet sittandes på balkongen tokstirrande upp mot taknocken. Smög ut och där, tre meter bort bara satt en dunig liten uggla och såg spöklik ut. Länge. Sen flöt han iväg helt ljudlöst mot skogen. Lite overkligt nästan. 

Tror jag börjat förstå tjusningen med att "jaga" fåglar nu. Det ligger ju i våra gener att jaga, fast vi skjuter ju på ett annat sätt. Men jakten eller fram till fotot är nog halva nöjet... :)

4 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tror jag börjat förstå tjusningen med att "jaga" fåglar nu. Det ligger ju i våra gener att jaga, fast vi skjuter ju på ett annat sätt. Men jakten eller fram till fotot är nog halva nöjet... :)

Jag tror bestämt att jag får ta ett snack med dig. Tjusningen ligger i att jaga landskapsmotiv och inget annat. Eller jo....möjligtvis lite övergivet också :)

1 timme sedan, Cope sade:

Jag tror bestämt att jag får ta ett snack med dig. Tjusningen ligger i att jaga landskapsmotiv och inget annat. Eller jo....möjligtvis lite övergivet också :)

he he he ... man kan väl gilla flera saker. :) Jag har j gått igenom närområdet nu så det blir långt att åka om man ska fota landskap. Saknar miljöer med fina landskap eller så ser jag dom inte längre här...

Jag tror jag är så fast i fotandet för att det är inte bara en sak utan massor av olika saker man fotar.

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

he he he ... man kan väl gilla flera saker. :) Jag har j gått igenom närområdet nu så det blir långt att åka om man ska fota landskap. Saknar miljöer med fina landskap eller så ser jag dom inte längre här...

Jag tror jag är så fast i fotandet för att det är inte bara en sak utan massor av olika saker man fotar.

Såklart kan man det. Skämta bara lite med dig :)

För egen del återvänder jag som du säkert märkt många ggr till samma platser. Framförallt när jag har hittat ett ställe jag trivs på. Då vill jag ha den optimala bilden med mig hem så slutar aldrig jakten :)

17 timmar sedan, gerard ohman sade:

jättrolig bild Torbjörn !

här en teori om vad som pågår.

" jag ser ingenting alls........är det säkert att det var en brödbit du såg, Sebastian...?"

Tyckte det var skoj eftersom dom var tre som gjorde samma sak, inte ofta man ser det...