Jump to content
Jens Nilsson

Dagens fågel. Samlingstråd

Recommended Posts

19 minutes ago, lillepv said:

Havsörnen jagar kråkan, den vill nog ha fisken kråkan har i näbben.🐟

Eller så vill den ha kråkan! Påpassligt fångat!

4 timmar sedan, lillepv sade:

Havsörnen jagar kråkan, den vill nog ha fisken kråkan har i näbben.🐟

1765268378_Havsrn190314.thumb.jpg.7adb94169dca722c8f4bf1f6e93d6ddb.jpg

Snyggt och påpassligt fångat👍

42 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Stiligt Lillepv. :thumbsup: Lite förvånad är jag att man inte ser Conny jagandes både fisk, kråka och havsörn i hopp om något ätbart. :lol:

😁😁😁😁

1 hour ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Finfina ugglebilder. :thumbsup: Äggen kläcks normalt sett i månadsskiftet april/maj men sen tar det ytterligare 1½ månad innan ungarna är flygga.

Här nere har redan vissa ägg kläckts läste detta i KOF´s obsbok:

" 13 mars:Tisdagen i Tuvhagens naturreservat i Ödåkra: 3 dunbollsungar av Kattugglor med idoga försök att klättra upp i ett lutande träd. Ibland trillat ner med nytt klätterförsök. Häftigt!

Mats Lindskog
Hyllinge, - Wednesday, March 13, 2019 at 23:12:27 (CET)"

5 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Idag blir det till att fira med en whisky. Inte för att bilden är den bästa jag har tagit utan för att det blev ett nytt kryss, praktejder. :)

Grattis, praktejder har jag aldrig sett förresten har jag inte sett vanlig ejder heller.

2 timmar sedan, lillepv sade:

Grattis, praktejder har jag aldrig sett förresten har jag inte sett vanlig ejder heller.

46 minuter sedan, Cope sade:

Grattis till krysset😀👍👍

Tack. Nu firar jag med en Bowmore mariner, passar ypperligt efter en stunds skådande vid det blåsiga havet.

19 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Idag blir det till att fira med en whisky. Inte för att bilden är den bästa jag har tagit utan för att det blev ett nytt kryss, praktejder. :)

Kul att du fick den på bild, grattis till krysset! jag har sett att den larmats ut nästan varje dag.:thumbsup:

On 2019-03-17 at 5:37 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Praktejder.thumb.jpg.11721332fa4aa9d594276f3110ff3695.jpg

Snyggt! Den vid Halland eller?

On 2019-03-17 at 7:59 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tack. Nu firar jag med en Bowmore mariner, passar ypperligt efter en stunds skådande vid det blåsiga havet.

Saltsmaken från havet känns rakt igenom eller? :) 

Dagen till ära... såg att det fanns Lappuggla (av alla ugglor) en bit hemifrån. Tänkte först "den är säkert inte kvar idag". (sågs igår första gången). Tänkte att ugglor förvisso verkar vara lite stationära och jag har ju velat ge mig ut efter ugglor men det har aldrig blivit av... här har vi dessutom en uggla som aldrig tidigare setts i kommunen. På Artportalen så bortsett från eventuellt skyddade observationer (vilket jag inte tror man har i Skåne) finns det bortsett från gårdagens och dagens observationer endast 21 observationer sedan år 2000, och den klassas som nära hotad. En av våra största ugglor.

Kollade artportalen, och då var den inte observerad idag klockan var nästan 11. Och samtidigt kom första obsen för idag in. Jag tänkte att "ok, det är väl ingen jättechans att jag hittar den men det borde vara fler och mer erfarna skådare där än mig, och jag har ju en skogsväg som är några kilometer lång att köra mot... och där lär ju finnas fler skådare som sagt så jag lär hitta platsen. 

Jodå. Inte så många skådare som jag trodde. Men vilken flyt, den satt på samma glänta/ängsöppning som dagen innan tydligen, ett av de närmsta träden. Till och med jag med min 300:a-optik hade ju chans till vettiga bilder.

Mina vänner... får jag presentera... Lappugglan - lätt dagens fågel för mig idag.

20190318_125705_043.thumb.jpg.7f933007842988b236c068b12f4934ae.jpg

Det kommer en separat tråd imorgon med fler foton.