Jump to content
Anna Högberg

Lightroom, köpa eller inte?

Recommended Posts

Eftersom jag läser mina distanskurser på nätet har jag studentrabatt för tillfället och funderar på om jag ska köpa Lightroom. Jag använder som många av er vet Photoshop CS6. Så, ni som använder Lightroom, övertyga mig om varför det är så bra som jag hört :D.

Jag provade LR version 1 när den kom ut och progget är helt ok med en massa nyttiga och smarta funktioner och det har ju knappast blivit sämre allt eftersom nya versioner släppts.

Dock... jag är som många vet Nikonist och vill alltid ha det mesta och det bästa ur mina NEF'ar och då finns inga genvägar, CNX2 är det enda program som finns på marknaden som till fullo kan tyda och rendera en NEF. Finns inget annat program som verkligen kramar ur NEF'en allt det där gotta lilla extra. Den absolut största orsaken att jag slängde ut LR och gick tillbaka till CNX var att bilderna blev mycket brusigare i LR än i CNX.

Ibland funderar jag också på LR4 som lär vara än bättre än tidigare versioner, men vet faktiskt inte vad det har som inte PS har? I PS kan man ju göra mycket mycket mer än i LR.

Nu vet jag inte om LR ligger lite speciellt kring hjärtat på dig. Men skulle jag byta ut CNX2 så skulle det bli mot Capture One Pro....

Jag är inte säker på att jag använder det optimalt (än) men jag använder LR4 till framkallning av raw-bilden och därefter använder jag ps för beskärningar osv, för jag tycker det är enklare där. Har säkert med att jag vet hur det fungar att göra. :)

Har läst om många som använder LR i kombination med PS, jag har inte lärt mig så mycket än men det är kanske det optimala. Använda LR för att ta fram det bästa ur rawfilen och sedan in i PS för att göra det den är bäst på.

LR4 är ju dessutom en bra bildorganisatör tycker jag, som gärna har ordning och reda och inte har haft det innan i brist på bra program.

LR4 är suverän vid hantering av många bilder, jag tar rätt många bilder på de tävlingar jag är ute och åker på.

500-700 skall gås igenom och LR har bra varianter så du kan hitta ett bra arbetsflöde för detta.

Mycket automatik med förintällningar på det mesta i programmet som tex justeringspenslar, exportfunktioner, ja egentligen allt du kan göra i LR kan kan man spara som en förinställning.

Du kan göra hur många virituella kopior du vill av samma bild utan att diskutrymmet växer, man lämnar alltid originalfilen orörd sen sparas alla dina kopior i en databas med inställningar.

Några avancerade bildmanipuleringar går inte att göra men det är väl inte tanken heller, har man PS så är det givetvis möjligt att hoppa mellan de båda.

Jag skall vara ärlig och medge att jag har kört lite pirat tidigare men köpt programmet då det täckte mina behov och mycket mer därtill.

Ett tips kan vara att söka lite på Youtube och bilda sig en uppfattning då det finns enhel del videor.

Har suttit och redigerat en del bilder i LR4 i veckan, och jag kan bara rekommendera programmet! Det är suveränt på att organisera bilder så att det blir lätt att hitta dom snabbt. Jag har inte hittat något än som jag kan göra bättre i CNX2 som jag också använder. En rolig sak är ju alla presets som finns att hämta gratis på nätet, många kan va en bra utgångspunkt för vidare redigering. Jag har säkert inte hittat alla finesser med programmet än men det verkar vara precis vad jag behöver, så har du möjlighet tycker jag du ska test det!!

När det kommer till "Muskler" och möjligheter kan inte CNX mäta sig med LR. Men konverterar jag en NEF tagen med Tex. ISO 3200 (Eller högre) i LR får jag en massa jobb med att brustvätta den dessutom med det resultatet att jag förlorar en massa detaljer.

Konverterar jag den i CNX räcker en lätt brustvätt efteråt med Noiseware som jag har som plug till PS. Bilderna blir helt enkelt brusfriare i CNX. Sedan finns andra fördelar också men de flesta kan man med lite spakande få fram i LR också. Men för min del är det i första hand cnx otroligt fina och brusfria rendering av NEF'arna. Inte så konstigt kanske med tanke på att CNX är det enda prog som faktiskt kan tolka informationen i Nikons råfiler, andra prog. får gissa och LR (ACR) gör det faktiskt ganska bra.

När det kommer till "Muskler" och möjligheter kan inte CNX mäta sig med LR. Men konverterar jag en NEF tagen med Tex. ISO 3200 (Eller högre) i LR får jag en massa jobb med att brustvätta den dessutom med det resultatet att jag förlorar en massa detaljer.

Konverterar jag den i CNX räcker en lätt brustvätt efteråt med Noiseware som jag har som plug till PS. Bilderna blir helt enkelt brusfriare i CNX. Sedan finns andra fördelar också men de flesta kan man med lite spakande få fram i LR också. Men för min del är det i första hand cnx otroligt fina och brusfria rendering av NEF'arna. Inte så konstigt kanske med tanke på att CNX är det enda prog som faktiskt kan tolka informationen i Nikons råfiler, andra prog. får gissa och LR (ACR) gör det faktiskt ganska bra.

Det är något jag måste testa, får ta bilder på höga iso och köra dom i båda programmen!!

Jag ligger oftast på ISO 2000 - 4000 när jag fotar fåglar. 300 + 2X konverter handhållet kräver relativt korta slutartider, VR till trots.

Brus är ett gissel, alltid :) Hade tillgång till en telezoom nu i helgen och var iväg i Forsakar och tog en del bilder, mörk ravin som trots upplyst av snön och f2,8 behövde korta slutartider för att få bra bilder på Nötväcka... kanske körde jag onödigt korta slutartider men ISOt (Auto) hamnade på 1600 (som jag satt som övre gräns). Nu har jag en hel del i grunden fina bilder på nötväcka som jag måste försöka brustvätta och jag vet att jag inte är någon världsmästare på det så jag tror inte resultatet blir superbra. Men gott nog i alla fall!

I övrigt lär jag mig mer och mer om LR för var dag och det är ett kalasprogram, säkert för bildframkallning också men där har jag inte lärt mig alla finesser som att spara presets osv för de vanligt förekommande sakerna, men däremot för organisationen bland bilderna har den gjort underverk på min hårddisk :D

Anna - mycket av det som svarats ovan stämmer utmärkt  :)   Särskilt kommentarerna från Janne A.

Jag har använt programmet sedan version 2 och har nu en betalversion av 4.x  Supernöjd!

Kommer du hit en dag (kaffe ingår) så skall jag visa dig hur jag lagt upp arbetet i LR, med alla presets, export-automatiseringar, autosync/export till Flickr etc.  Dessutom finns ruskigt bra print-settings för att hantera utskrifter och annat om man vill.

Du kommer att bli så "fast" och övertygad att köpa programmet att du GÄRNA betalar de 1500 det kostar...  :D  :D  :D

Ang kombination av LR och PS/CS fungerar det ungefär så att du importerar bilderna med LR till dess "katalog". Du gör allmänna justeringar och "taggar" etc med allt vad LR kan. Sedan, om du vill "labba/bearbeta" en bild i PS väljer du bara en knapp "Öppna i PS" så startar PS och bilden öppnas där, fullt editerbar och med utgångsläge som den var efter justeringar i LR. När du sedan avslutar ditt arbete i PS och stänger filen så sparas den ner som ex TIF eller PSD i LR och blir en egen bild där. Du har då kvar både den icke redigerade kopian och den som editerats i PS. Smidigt!!  :D