Jump to content

Vantar till vinterfotografering

Recommended Posts

Ja, jag vet, det är ingen som ens vill tänka på att det kommer en ny vinter. Särskilt inte efter vintern vi hade sist. För er i Gbg var det ju gräsligt ni hade ju till och med frost ;) Men vad har ni för sorts vantar när termometern visar på -10 eller mer och ni är ute och fotar?Jag tänkte investera i ett par vettiga vantar som är varma men ändå så smidiga så att man åtminstone hittar avtryckar-knappen. Någon som har tips?

Jo, när de ändå är prat om vinterkylan så här jag bor kan de blir upp mot -20 grader, till och med upp till -30 (då är jag INTE ute.) Men om de är ca -20 och bra väder, kan jag plocka med mig kameran ut och fota eller tål den inte så kallt? (Förlåt Tina om detta stör ditt inlägg men jag tänkte så jag slapp starta ett nytt)

Jag har jätteproblem med kylan, mina fingrar blir blåa och blodet cirkulerar inte. Det räcker att jag går i den kalla avdelningen i en mataffär så blir mina fingrar så här. Känseln försvinner också. Fingervantar med värmeslingor är nog det enda som hjälper mig, men var hittar man det :unsure:

Photography. lite minusgrader knäcker ingen kamera, däremot snabba temperaturväxlingar.Låt kameran ligga en god stund i väskan/ryggan så den sakta kyls ner när du går ut, när du kommer in låter du den också ligga kvar och sakta värmas upp i väskan, vill du vara riktigt på den säkra sidan stoppar du den i en plastpåse som du haft i väskan det sista du gör innan du går in och pressar ut all luft och knyter till. Har du sådana där fuktabsorberande kuddar stoppar du i ett par sådana i väskan eller påsen.Vad som kan hända om kameran kyls/värms för fort är att det bildas kondens inuti, ofta på sensorn och det ger fula fläckar på bilderna. Jag har dock aldrig hört att någon kamera blivit skadad.Mona. Det finns vantar med värmeslingor, batteridrivna. Svindyra vill jag minnas dom var så gå till Clas Olsson och köp kemiska värmestavar, bara knäcka en och stoppa i varje vante. Räcker ett par timmar.

Photographyy, du stör inte alls i tråden ;) Den kan ju funka som "vintertråd".Kemiska värmestavar, det kanske är något för mig. Annars har jag börjat leta på nätet efter jakthandskar, dom borde väl vara utformade på ett någotsånär vettigt sätt. Jag tänkte att jag inte skulle göra om förra vinterns misstag, då jag var ute och fotate utan några vantar alls när det var runt 12-15 grader kallt. Visserligen bara korta stunder, men efter några ggr så blev fingrarna så köldkänsliga :(