Jump to content
Cope

Nikon släpper D7100

Recommended Posts

Kan detta vara min nästa kamera??

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD7100

Främst är det ju bättre brusegenskaper jag söker och jag vet inte om den är uppdaterad på den fronten. Dock så har dom tagit bort filtret framför sensorn, precis som på D800´an

Här får jag läsa på ordentligt och även vänta en stund till för att se om dom släpper en uppföljare till D300s också.

Ja, jag håller på att läsa på för fullt :)

Än så länge är jag tveksam då det främst är brushanteringen vid höga iso jag vill åt. Och iso omfånget var ju samma som på D7000. Däremot verkade den nya motorn hantera bruset bättre.

Jag behöver mkt mer påläsning innan jag eventuellt uppgraderar då jag trots allt är jättenöjd med min D90 :wub: :wub: :wub:

Sen fattade jag inte det med cropfaktorn. Det verkar som att man kan ändra mellan 1,5 (som är den vanliga) till 1,3 :wacko:

Men jag får nog en förklaring vad tiden lider :)

Sen fattade jag inte det med cropfaktorn. Det verkar som att man kan ändra mellan 1,5 (som är den vanliga) till 1,3 :wacko:/>

Men jag får nog en förklaring vad tiden lider :)/>

Formatet på FX sensorn är 36 x 24

Formatet på DX sensorn är 24 x 16

Det här med cropfaktor 1,3x betyder att man använder en mindre del av sensorn 18 x 12.

Om man har ett objektiv med 100mm brännvidd på FX, så motsvarar det 150mm på DX (1,5xbrännvidden), och 200mm med DX1.3x (2xbrännvidden).

Hoppas jag inte rört till det och att jag förklarat rätt!! :)

Tack för din förklaring. Det där med 1.3x har jag sett någonstans och det är det jag inte fattar riktigt. Jag fattar inte hur 1.3x brännvidden kan bli 2x brännvidden? :wacko:

Jag lovar, du kan inte göra det rörigare än vad det är :D

Däremot så kan du säkert hjälpa till så att det ljusnar en aning så småningom ;)

Tack...

Jag translatade ett stycke och fick fram denna förklaring....Engelska är tyvärr inte min starka sida :)

Utöver den ordinarie DX-format storlek,

som möjliggör fotografering med en bildvinkel

motsvarar ca. 1,5 x * 1 objektivets brännvidd

längd, har D7100 också en 1,3 × gröda

av DX alternativet, som omedelbart ger

en bildvinkel motsvarande ca.

2.0x * 1 objektivets brännvidd, samtidigt som den levererar en

tillräcklig bildupplösning på ca. 15,4

effektiva megapixel. I det här läget, 51

fokuspunkter täcker nästan hela ramen,

förverkliga extremt hög fånga effekt.

Lägg till detta ca. 7-fps kontinuerlig

skytte * 2, och du kan se hur

D7100 fångar snabba och oregelbundna ämnen

med större effektivitet.

Jag fattar det som att kameran normalt använder sig av cropfaktorn 1.5, vilket är normalt för Nikons DX. Där utöver verkar det då finnas ett läge för cropfaktorn 1.3 som på någotvis blir cropfaktor 2.0. Och i det läget utnyttjas inte hela sensorn.

Har jag fattat det korrekt??

Vad bra :D

Och jag håller med dig, det är svårt att förklara via text ibland. Och lika svårt är det att ställa frågan så att den uppfattas som det var tänkt :)

Och för övrigt så tycker jag att det verkar som att denna kamera har fått ett ganska ordentligt lyft. Jag tänker då på nya motorn och det nya AF-systemet.

Det som gjorde mig lite osäker var att iso-omfånget inte hade utökats. Dock fattade jag det som att den nya motorn trots allt gav bättre isoprestanda.

Det är väl samma motor som i D600?? Och den hänger väl med en bra bit upp i iso-talen.

Vad bra :D/>

Och jag håller med dig, det är svårt att förklara via text ibland. Och lika svårt är det att ställa frågan så att den uppfattas som det var tänkt :)/>

Och för övrigt så tycker jag att det verkar som att denna kamera har fått ett ganska ordentligt lyft. Jag tänker då på nya motorn och det nya AF-systemet.

Det som gjorde mig lite osäker var att iso-omfånget inte hade utökats. Dock fattade jag det som att den nya motorn trots allt gav bättre isoprestanda.

Det är väl samma motor som i D600?? Och den hänger väl med en bra bit upp i iso-talen.

Ja det ska väl vara samma, och den funkar bra på höga iso!!

Och det bytet är inget du ångrar? ;)

För egen del brådskar inte mitt eventuella byte. Jag tänkte avvakta för att se om det dyker upp några barnsjukdomar osv. Om jag nu kan hålla fingrarna i styr :D

Låter trevligt. Vågar du gissa på D7100´s iso prestanda då den har samma omfång (100-6400) som D600. Dessutom har dom samma motor. Innebär det att iso prestandan är lika eller finns det andra saker som kan spela in och tex försämra för D7100?

Jag har bara hört gott om D600:ans iso prestanda. Den hängde väl med D4:an en rätt bra bit upp på stegen?

Det verkar som Nikon krånglar till det lite onödigt :rolleyes:

Nej, nej, nej, det gör dom inte. Det är bara jag som ska fatta :D

Och är det cropfaktorn du tänker på så har jag fattat det nu efter många om och men ;)

Den normala cropfaktorn är ju 1.5. Sen har dom en inställningsmöjlighet till en cropfaktor till 1.3. Då blir det som följande: 1.5*1.3=1.95 . Upprundat blir det då en total cropfaktor på 2.0 :)

Kanske en onödig funktion men jag skulle säkert kunna använda den vid månfotografering och kanske om jag skulle vilja fota en fågel. Då hade jag fått 600mm med mitt 70-300 :)

Verkar ju vara en trevlig kamera. Skall bli spännande att se vad folk tycker om resultatet med cropxcrop, om det blir bibehållen kvalitet eller om det kommer märkas en minskning av kvaliteten där.

Verkar ju vara en trevlig kamera. Skall bli spännande att se vad folk tycker om resultatet med cropxcrop, om det blir bibehållen kvalitet eller om det kommer märkas en minskning av kvaliteten där.

Det kanske är dags för dig att komma över på den goda sidan? :D

Mmm, jag kan ju inte så mkt om sånt här men antalet pixlar minskade iaf till strax över 15 miljoner i det extra cropläget.

Men i ärlighetens namn så tvekar jag på att uppgradera om jag bara ska gå efter bruset. Jag håller på att diskutera med en som har koll på saker och ting och han sa bla så här. Om man antar att D7100 kommer likna D5200 brusmässigt då deras teknik ser liknande ut så skiljer det inte mer än knappt ett halvt steg rent siffermässigt mellan D90 och D5200. Men där till ska man ju lägga den upplevda brushanteringen också. Och jämför man bilder så känns det som att det skiljer mer än ca ett halvt steg utséendemässigt.

Han trodde för övrigt att jag vann mer på dynamiskt omfång samt på brusets karaktär. Dvs bruset finns men det upplevs inte lika markant då det tas omhand på ett bättre sätt.

Jag hade gärna sett att jag fick typ 2 stegs bättre hantering men då var jag tvungen att gå upp på FX. Och det vill jag inte :)

Kanske smart då att ha både crop och nästan FF i samma kamera! Om nu jag har fattat rätt :lol:

Nu strejkar mina grå. Menar du fullformat? ;)

FF brukar vara förkortningen på fullformat, så det är nog det som avses.

Länk till lite info om den: http://www.fotosidan...nikon-d7100.htm

Tack, där var jag och lusläste lite sent igårkväll. Och nu läste jag igen :D

Jag måste medge att det kliar i fingrarna och det återstår att se hur det blir framöver. Nu har jag verkligen något att fundera på :)