Jump to content
Sign in to follow this  
Marie Gillander

Multiexponering

Recommended Posts

Vad är multiexponering?Funktionen multiexponering finns i Nikon men inte Canon förutom deras senaste modell 60D som precis i dagarna släpts ut på marknaden.Med multiexponering menas att man tar tar flera bilder på samma bildruta. T.ex. kan det vara att du använder dig av olika fokuspunkter. Då får du både skärpa, oskärpa samt en gloria runt motivet.Se bild:kantareller_2010-09-05.jpg[/attachment]Eftersom funktionen nu inte finns i Canon får man helt enkelt lägga ihop bilderna i ett bildredigeringsprogram. Om du använder dig av två bilder Ska bild nr1 ha 100% opasitet men bild nr2 50% opasitet.Tre bilder bild nr1 100%bild nr2 25%Blid nr3 25%osvNu behöver det inte vara på ett och samma motiv utan man kan bygga upp en bild med flera bilder. Se exempel:[attachment=226]dubbelexp.jpg[/attachment]På den analoga tiden kallades det att man gjorde en dubbelmacka.Fråga gärna om något är oklart :)

Tack Marie för utförligt förklaring. Detta ska jag absolut testa så fort jag får tillfälle. Jag har ingen sån funktion i kameran så det får bli separata bilder.

Nu har jag lekt lite. Det är 3 bilder, en regnbåge + skog + en fågel. Om det blev så bra vet jag inte, men det var skoj och det är ju huvudsaken :laugh: [attachment=242]3.jpg[/attachment]

Tina! Kul att du gjort ett roligt experiment! Tyvärr kommer inte regnbågen till sin rätt här, skulle vara roligt att se bara fågeln och skogsbilden i ett :)

Tina! Ett kanonbra första försök!! Blev ju en riktigt bra bild!! :rulle:
Tack Marie för din uppmuntrande kommentar :) Mona, jag gjorde ett försök igår kväll med att göra som du sa, ta bara skogen och fågeln för det lät väldigt logiskt tyckte jag. Fast man kan säga att det gick åt skogen ha, ha ,ha ...Du fick ju ihop 2 bilder i alla fall. Vi får väl göra några fler försök när vi får tid :)

Tina! Ett kanonbra första försök!! Blev ju en riktigt bra bild!! :rulle:
Tack Marie för din uppmuntrande kommentar :) Mona' date=' jag gjorde ett försök igår kväll med att göra som du sa' date=' ta bara skogen och fågeln för det lät väldigt logiskt tyckte jag. Fast man kan säga att det gick åt skogen ha, ha ,ha ...Du fick ju ihop 2 bilder i alla fall. Vi får väl göra några fler försök när vi får tid :)[/quote'']Tina, hoppas du inte missförstod mig för jag gillade verkligen din bild, men när du sa regnbåge fick jag en annan bild i huvudet som inte stämde. Ibland är jag så himla fyrkantig och har svårt att tänka utanför ramarna :(

Nej Mona, jag missförstod dig inte :) och jag kan säga att det var inte planerat vilka bilder jag skulle ta med. Jag bara tog det som låg nära till hands utan att börja "rota" bland alla bilder :laugh:

Nej Mona' date=' jag missförstod dig inte :) och jag kan säga att det var inte planerat vilka bilder jag skulle ta med. Jag bara tog det som låg nära till hands utan att börja "rota" bland alla bilder :laugh:[/quote']:) :)