Jump to content
Mona

Problem med exifvisning

Recommended Posts

För att inte trasa sönder Evas tråd med OT, så fortsätter jag diskussionen om exif här. När jag högerklickar kommer inte alltid Exif Viewer eller FxIF upp. Det ser bara ut så här... Ingen mer som har problemet?

post-821-0-22649600-1359316857_thumb.jpg

Jag kan nog inte hjälpa till här för jag visste inte att vissa exif visare kunde arbeta på detta sätt. Jg har hela tiden fått ladda ner bilden och lägga in den i ett seperat exifvisarpogram.

Här på den bärbara har jag ett som heter PhotoMe. Minns inte vad det heter på den stationära men det kan jag ta reda på imorgon.

Orkar inte gå upp och starta burken ikväll :)

PhotoMe hade jag på den andra datorn, och den funkade på samma sätt att man kunde högerklicka på bilden och välja att visa i det programmet. Kanske ska installera det igen...

Hmm, om man öppnar menyerna så ser man tydligt att man kan integrera PhotoMe med sin webbläsare. Det gjorde jag nu och det funkade finfint att se exif efter att man klickade upp bilden i lightboxen :)

Dvs, idag lärde jag mig nåt nytt :D

Mycket skumt, har aldrig upplevt detta problemet innan men nu på denna bilden fick jag det, men när jag klickade ner och upp en gång till så fick jag upp alternativet (både Exif och FxIf).

En fundering som jag har kanske är att när man klickar upp fotot i lightboxen så är kanske inte själva fotot aktiverat så att säga utan att även om man är över fotot och högerklickar så är det något element i Lightboxen som är aktiv, dvs ingen bild och därmed finns inte alternativen.

Jag gick in i bilddatabasen och hämtade originalet till min dator. Bilden saknar helt enkelt exif, det är därför det inte går att visa någon.

Hade bilden exif data när den laddades upp kan den ha varit för stor och när forumet komprimerar den så tas även exif bort.

Den här bilden har nog ingen exif eftersom det är en skärmdump :lol: Jag har kikat runt på lite olika sajter och mina exifprogram funkar överallt utom här. Eller jo, ibland funkar dom, men för det mesta inte.

Den här bilden har nog ingen exif eftersom det är en skärmdump :lol: Jag har kikat runt på lite olika sajter och mina exifprogram funkar överallt utom här. Eller jo, ibland funkar dom, men för det mesta inte.

Provade du PhotoMe?

Jag fick ladda om den tre gånger innan valet att titta på EXIF kom upp.

Det funkade på andra försöket för mig, men bara en gång. Det är nåt skumt med detta här på sajten.

Jag har upptäckt problemet även på Ifokus.se. Verkar vara att om bilden inte är aktiv i visningen så räcker det inte att hålla markören över och högerklicka. I alla fall de 2-3 fall jag upptäckt. Jag testar vidare.

Att lightboxen är det fönstret som är "aktivt" så att säga. Är det inte aktivt får man klicka på det (syns ingen skillnad). Tänk dig att du har två bilder uppe i PS, bara en är aktiv. Samma här, fast med fönster istället.