Jump to content
Martin

Fågelbordsmatning

Recommended Posts

Ja, något fågelbord är det ju egentligen inte men en fågelmatningsplats i alla fall. Förra året hade jag talgbollarna hängande på kvistar för att få en fri bakgrund för att fotografera mot - men det blev inga bra fotoplatser - bara innanför ett fönster och det blev inte så bra bilder.

I år har jag tänkt mig ett annat grepp - använda uterummet som gömsle och fotografera på kort avstånd med ljuskänsligt objektiv (50/1.8) för att kunna isolera rörig bakgrund. Nu blev det lite för kort skärpedjup har jag insett i efterhand och jag skulle nog testat lite fler bländare än jag gjorde... och avståndet blev lite långt också (ca 3 meter, men talgoxar och blåmesar är ju inte direkt stora...). Så det gick bli lite bilder med mitt 18-135 också.

I uterummet satt jag mot en vägg med mörk bakgrund, mörkt klädd. I princip stilla och kameran mer eller mindre höjd hela tiden. Sessionen varade cirka en timme och renderade ett par hundra bilder med lite olika inställningar för att testa mig fram, nedan kommer ett axplock av de som blev ok. Helt nöjd är jag inte, tycker jag borde kunna få bättre skärpa. Och bakgrunden blev väldigt rörig. Skall testa att sitta i ett hörn 4-5 meter till vänster om positionen igår nästa gång istället, och fotografera från det hållet om jag får till talgbollshängningen på ett bra sätt då. Har även flyttat upp ena mataren lite efter gårdagen (ville inte göra det igår för går man ut och fyller på osv så tar det ett par timmar innan de är tillbaka igen). Så kanske man kan få lite bättre beskärningar, som ni ser nedan är det inte mycket i underkant om man inte vill ha med uterummet.

1. "Gömslet"

post-827-0-90591100-1358424896_thumb.jpg

Intressant också att studera hiearkin vid matningen. Rödhaken har för klen näbb för att hacka på talgbollarna även om den gjorde ett par försök, men annars sitter den mest på marken och äter spillet. Den är rädd för sin egen skugga och svår att få på bild.

2. Två bilder fick jag på rödhaken, denna var den bästa.

post-827-0-30726300-1358424954_thumb.jpg

Talgoxarna är ofta på plats i par, och den ena sitter gärna en bit upp. Vaktpost? De är tuffast och verkar ha högst rang - blåmesen ger sig inte på den och sitter gärna lite avvaktande om talgoxen är framme och äter. Talgoxen var inte direkt rädd för mina rörelser heller sålänge jag inte gjorde några hastiga rörelser.

3. Talgoxar, den ena äter den andra vaktar

post-827-0-42673100-1358425035_thumb.jpg

4. "psst, nu är det min tur att äta!"

post-827-0-23218800-1358425077_thumb.jpg

Blåmesen var den som var där oftast, även den var i par men inte framme samtidigt. Nyfiken och halvjagade talgoxen men var alltid först med att flyga därifrån om talgoxen så mycket som tittade på den - eller än värre tog sig närmre den.

5. Blåmes

post-827-0-92654000-1358425139_thumb.jpg

6. Blåmesen: "Bäst att vara på sin vakt när talgoxen är framme... men där är ju en mathållare ledig så kanske skulle jag hoppa dit..."

post-827-0-03026000-1358425208_thumb.jpg

7. Jag försökte mig även på lite kortare slutartider för att försöka få fina/roliga vingrörelser med fåglarna skarpa. 1/15 var i kortaste laget... ser ni fågeln?

post-827-0-59087500-1358425274_thumb.jpg

8. Talgoxen, herre på täppan!

post-827-0-50715200-1358425322_thumb.jpg

9. Talgoxen, igen. Det var allt för denna gången!

post-827-0-50578100-1358425383_thumb.jpg

Du verkar ha haft en givande stund i ditt gömsle :)

På bild nr 7 antar jag att fågeln är i ovankant på den vänstra talgbollshållaren :)

Favoritena i denna serie blir 6, 8 och 9.

Och som du säger så är det svårt att undvika rörigheten. Jag vet inte om fåglarna inte vågar sig fram om man tex snickrar ihop ett enkelt kors och ställer mitt på gräsmattan för att få rena bakgrunder?

Jag kan anta att dom vill ha nära till buskarnas skydd men man kan kanske prova???

Jo, det gör de säkert, förra året var det inte lika nära till buskarna och det var välbesökt matning ändå så det går säkert. Nu är väl marken väl hård för att banka ner något men jag har som sagt en tanke om att ändra vinkel och hänga talgbollsmatarna så att jag får tomten i bakgrunden istället för busken. Får se om det funkar vid tillfälle :o)

Intressant att läsa om hur dom funkar gentemot varandra, detta har jag aldrig tänkt på. Ska titta på det vid våran matning där vi har både blåmes och tagoxe. Att få bra bilder där det är en massa grenar överallt är en utmaning som heter duga. Jag har det själv så med en häck i bakgrunden. Brutus tror jag har något bra tips på sin blogg om jag inte minns fel, eller så sa han det på en föreläsning jag var på. Minns inte vilket. Hur som, så gillar jag nr 8 där du kommit något närmare. Jag har inte heller långt till matningen, men det är ändå alltför långt för att få närbilder på så små fåglar. Det kräver tyvärr ett långt tele för närbilder eller att sitta väldigt nära.

Trevlig bildserie du fått till!! Favoriter blir bild 6 och 8. :) Har också provat på det här med fågelfoto vid mataren och det är svårt att fånga dom små rackarna då dom inte sitter still speciellt länge... :wacko:

Jag tog ett par bilder på en talgoxe i min trädgård idag för att kolla vilket avstånd som behövs för en närbild. Jag lånar tråden lite (hoppas du inte misstycker) och lägger in bilden för att visa. Här har jag haft 7D'n och Sigma 150-500 och använt 500mm, som blir 800 på cropsensor och f/6,3. Jag stegade längden och det blev ca 11m från trädet, och fågeln satt ca 3m upp. Bilden är inte beskuren. Till synes måste man komma väldigt nära även med en så lång brännvidd :(

post-821-0-58955500-1358451000_thumb.jpg

Trevligt med pippi-bilder :)

Förra vintern ställde jag ut kameran på stativ ganska nära matningen, ställde skärpan manuellt där jag trodde att fåglarna skulle finnas och använde fjärrutlösare. Det fungerade ganska bra.

Eva, jag har funderat på den varianten också men min enda fjärr är IR-lösare och då måste jag komma åt kameran någorlunda framifrån och räckvidden är väl inte mer än en 5 meter eller något. Men jag har haft tanken också, och har man ett lite större skärpedjup än vad jag hade i några av bilderna har man ju dessutom lite marginal på var fågeln kan befinna sig.

Mona: Intressant test du gjorde! Visst är det så, dessa småfåglar är inte speciellt stora och skall man få dem att fylla större delen av sensorn krävs ju faktiskt att man är någorlunda nära, vi pratar om några meter.

Ja, jag satt varmt och gott inne och tittade genom fönstret :)

Jag har den här varianten: Dörr trådlös fjärrutlösare - räckvidd 15 meter

post-836-0-77850300-1358489345_thumb.jpg

Den kostar 499:- hos Cyberphoto.

Ja, jag satt varmt och gott inne och tittade genom fönstret :)

Jag har den här varianten: Dörr trådlös fjärrutlösare - räckvidd 15 meter

post-836-0-77850300-1358489345_thumb.jpg

Den kostar 499:- hos Cyberphoto.

Smart Eva :)

Man kan faktiskt styra kameran med Canons programvara och då sitta vid datorn. Jag har inte provat, men det är smart! Själv har jag tänk skaffa denna fjärrkontrollen http://www.scandinav...rrkontroll-rc-6

Jag har en sån fast en Nikon. Har dock inte provat den ännu. På ebay kostar dom runt 20:- har jag för mig... :blink:

Conny, använder du den inte till långa slutartider på dina landskap? 20:-, det är billigt! Fast vad blir frakten?

Jag använder min trådutlösare vid långa tider :)

Frakten brukar vara gratis, vänta ska jag se vad jag hittar :)

Nu är det ju inte original men det går säkert också att finna om du tvunget vill ha det :)

Dock vet jag andra som har Nikon kameror och använder piratfjärr utan problem.

Här är en fjärr till Canon, frakten ingick inte utan kostade 8:30:- :blink:

Fjärren var billigare än vad jag trodde, 10:40:- får du ge för den :blink:

http://viewitem.eim.ebay.se/Remote-Control-for-CANON-5D-MARK-II-500D-450D-400D-RC5/290727826921/item

Conny! Det där var ju gratis :P

Martin, jag har en med sladd, men det måste vara bättre med fjärr. Måste man rikta RC-6'an framifrån? Den Eva har är ju också bra som har en räckvidd på 15m. Det beror ju på vad man ska fota vilken man har mest användning för. För landskap räcker iofs den jag har, men bra om man kan slippa sladden, men vill man gömma sig för fåglar så är ju lång räckvidd bra. Frågan är bara om den funkar med 5D Mk III?

Conny! Det där var ju gratis :P

Martin, jag har en med sladd, men det måste vara bättre med fjärr. Måste man rikta RC-6'an framifrån? Den Eva har är ju också bra som har en räckvidd på 15m. Det beror ju på vad man ska fota vilken man har mest användning för. För landskap räcker iofs den jag har, men bra om man kan slippa sladden, men vill man gömma sig för fåglar så är ju lång räckvidd bra. Frågan är bara om den funkar med 5D Mk III?

Ja, dom är inte dyra. Kolla upp vad du vill ha så kan jag se vad jag hittar på ebay åt dig :)

Det finns säkert liknande sån som Eva har även om då priset ökar gissningsvis till runt 200:- eller nåt liknande...

Martin, det var inte dåligt att fånga rödhaken på bild, den är ju så liten :)

Jag har ju ett 200mm som jag använder när jag fotar pippifåglar, jag använder den utan extendern för det blir bättre att bara skära i bilden. Extendern använder jag mest till rådjur och älgar. Men jag tycker absolut att ett 200 är okej, men visst, vem hade tackat nej till ett 300, inte jag i alla fall :rolleyes: helst 2,8 då.

Mona: Behöver inte vara rakt framifrån, men IR-läsaren/porten eller vad det kallas sitter på framsidan på 60D i alla fall, "i handtaget" så att säga. Tror den sitter på motsvarande ställe på 7D? Sändaren måste ju kunna nå den någorlunda för att kunna lösa ut. Uppifrån (något snett framifrån) fungerar och utöver rakt framifrån fungerar även snett framifrån, sålänge man har fritt till porten så att säga.