Jump to content
Martin

Inspiration - National Geographic

Recommended Posts

Så skall du inte se det Mona! Tänk att med lite träning så kommer du också dit! :o)

Tittade på rätt mycket fina bilder häromdagen och insåg att de flesta var tagna med 500/4 och i vissa fall 600/4 eller 800/5.6. Bara att inse att den typen av brännvidder/objektiv kommer man ju aldrig att konkurrera med - man får hitta andra sätt att komma nära :o)

Tyvärr är det alltid den ekonomiska biten som sätter käppar i hjulet och antagligen blir det aldrig någon förändringen på den punkten heller.

Vi får helt enkelt köpa ett par mockasiner och smyga så tyst vi kan :)

Det är ju inte bara utrustningen det hänger på. Jag har inte dom vyerna heller som man ser på många av de bästa bilderna. Plånboken sätter P även för dom fantastiska resorna till spännande ställen långt bortom turistvägarna. Skulle jag ha pengarna så skulle jag förmodligen sakna ressällskap. Vem skulle t ex vilja följa med till de iranska öken- och berglandskapen, eller varför inte Indien, eller Kurrekurreduttön(!), eller något annat spännande resmål??! :blink:

Det är ju inte bara utrustningen det hänger på. Jag har inte dom vyerna heller som man ser på många av de bästa bilderna. Plånboken sätter P även för dom fantastiska resorna till spännande ställen långt bortom turistvägarna. Skulle jag ha pengarna så skulle jag förmodligen sakna ressällskap. Vem skulle t ex vilja följa med till de iranska öken- och berglandskapen, eller varför inte Indien, eller Kurrekurreduttön(!), eller något annat spännande resmål??! :blink:

Jag kan tänka mig Kurrekurreduttön :D:P

Vinnar bilden är tagen på ett zoo trean på en soptipp inte så exotiska platser precis :P

Det är iofs sant Odie! Men soptippsbilden har ändå något som knappast går att hitta här i Sverige. Eller är jag bara fyrkantig nu i mitt tänk? :blink: Ett proffs kan säkert hitta BILDEN som jag aldrig kommer att se i min omgivning. Kanske måste man ändå komma hemifrån för att SE motiven.

Jag har alltid tyckt att djurparksbilder är tråkigt, men det är nu uppenbart att det går att få annorlunda och bra motiv även där.

Håller med Mona om att man ofta blir hemmablind men får man med sig någon annan ut kanske man kan få hjälp att lyfta blicken. Sen gäller det ju också att vara på plats vid rätt tillfälle, tigerbilden där har ju fotografen varit på plats och fotograferat tigern ett stort antal gånger innan som hon själv säger men plötsligt så var motivet som skiljde sig från de andra hundratals eller vem vet - kanske tusentals bilderna där - och hon var där samtidigt.

Jag har ju ett eget exempel - jag brukar vara i Skånes Djurpark minst en gång varje år och lodjur är en av mina favoriter - men aldrig har jag sett dem i trädet förrän slutet av 2011, och samtidigt råkade jag vara på plats och dessutom ha kameran med mig. Det blev lite roligare bilder än de genom ett staket med ett annat staket i bakgrunden...

1. post-827-0-58519300-1358319528_thumb.jpg

2. post-827-0-83919900-1358319548_thumb.jpg

3. post-827-0-08076500-1358319561_thumb.jpg

Tjusiga bilder Martin. Ettan och trean tycker jag blev bäst. Och eftersom man inte ser något staket så får man känslan att du har sett dom i det vilda.

Martin, dom där bilderna är riktigt bra och annorlunda. Just det annorlunda och oväntade är ju det man söker för att få BILDEN. Närmaste djurpark för mig är Borås, kanske man skulle ta sig en tur och få lite vinterbilder (om det är öppet).