Jump to content
Mathias

Test av ND-filter

Recommended Posts

Har haft en riktig "down" period i mitt fotande och inte hittat någon inspiration, men idag gick jag ut en snabb sväng för att testa några billiga ND-filter jag beställde från Kina. Detta mest för att testa om ND-filter är något att satsa på för min del.

Har er ett exempel på hur det blev.

Lagt till en bild där jag justerat vitbalansen.

post-936-0-02261400-1357413311_thumb.jpg

post-936-0-47614200-1357473021_thumb.jpg

Mums, den gillas.

Tackar!!

Tjusigt....Hur många steg är det på?

Tack Cope! Jag beställde ND 2, 4 och 8. Har lite dålig koll men bilden är nog med ND8. Tycker vitbalansen blev knepig när man kombinerade flera filter.

Tackar!!

Tack Cope! Jag beställde ND 2, 4 och 8. Har lite dålig koll men bilden är nog med ND8. Tycker vitbalansen blev knepig när man kombinerade flera filter.

Ok, jag hade också ND filter idag på kullaberg. Ett 3 och ett 6 stegs samtidigt. Använder B+W filter och har inte märkt av att WB uppför sig konstigt.

Jag ligger i startgroparna för att köpa ännu ett. Ett halvtonat så man kan mörka ner himlen lite extra....

Ok, jag hade också ND filter idag på kullaberg. Ett 3 och ett 6 stegs samtidigt. Använder B+W filter och har inte märkt av att WB uppför sig konstigt.

Jag ligger i startgroparna för att köpa ännu ett. Ett halvtonat så man kan mörka ner himlen lite extra....

Ja här får man nog vad man betalar för!! Men det var mest för att testa, blir nog att satsa på några av bättre kvalité.

Ja här får man nog vad man betalar för!! Men det var mest för att testa, blir nog att satsa på några av bättre kvalité.

Det är nog sant. Och visst är det bra att det finns en billig möjlighet att testa innan man slår på stora trumman...

Själv gillar jag ND....ND och vatten är en bra kombo ;)

Läckert!! ND får nog sättas upp på "vill-ha-listan" :)

Tackar!! Det får du göra.

Mycket fin gillas skarpt, :) Jag har också provat med ND filter men inte på rinnande vatten utan vid havet.

Tack odie !!

Det är nog sant. Och visst är det bra att det finns en billig möjlighet att testa innan man slår på stora trumman...

Själv gillar jag ND....ND och vatten är en bra kombo ;)

Ja du har ju producerat några fina från Kullaberg! :wub:

En snygg bild med det mjuka vattnet och den vackra stenen på sidorna. ND filter är lite av ett måste tycker jag om man är road av långa tider på vatten. Tyvärr har du en hel del magentastick i bilden, men det går lätt att fixa i redigeringen.

En snygg bild med det mjuka vattnet och den vackra stenen på sidorna. ND filter är lite av ett måste tycker jag om man är road av långa tider på vatten. Tyvärr har du en hel del magentastick i bilden, men det går lätt att fixa i redigeringen.

Mona har rätt i att det är lite magentastick i bilden, annars är den fin :)

Tackar! Får ta en koll på bilden i morgon och justera den lite tlll. :)

Toppen, det gjorde du jäkligt bra.....

Är det CNX2 som du har jobbat i?

Ja det blev nog till det bättre :)

Nej det är inte CNX2 det är Lightroom 4 som jag köpte för ett tag sen. Mycket nytt att lära sig!!

Ja det blev nog till det bättre :)

Nej det är inte CNX2 det är Lightroom 4 som jag köpte för ett tag sen. Mycket nytt att lära sig!!

Jag tyckte att det blev mkt bättre....

Jaså, ska du lämna CNX? :o

Nej inte lämna helt och hållet men det blir nog mer Lightroom. Det finns ju bra verktyg för att sortera och katalogisera bilderna som jag var i stort behov av!!

Har köpt Moderskeppet Guld där dom har många videokurser att kika på bla Lightroom 4 från grunden!

Okej.....Bra verktyg för att katalogisera är ju CNX2 i behov av :)

Men jag kör dock vidare med det och fortsätter med den katalogstrukturen jag har byggt upp. Den funkar faktiskt rätt bra, än så länge iaf :)

Snyggt Mycket bättre! Jag är lite nyfiken på hur du gjorde. Jag använder ibland en teknik där man först hittar en punkt i bilden som är 50% grå och utgår sen ifrån det. För skoj skull laddade jag ner din bild för att se hur mycket som skilde på ev olika tekniker.

Snyggt Mycket bättre! Jag är lite nyfiken på hur du gjorde. Jag använder ibland en teknik där man först hittar en punkt i bilden som är 50% grå och utgår sen ifrån det. För skoj skull laddade jag ner din bild för att se hur mycket som skilde på ev olika tekniker.

Använde verktyget i bilden nedan som heter " Vitbalansväljare (W) ", och sedan klickade jag i det andra inringade området som är neutralt grått.

Lightroom.jpg

Hoppas det går att se på min skärmdump!!

Jodå, det syns bra! I den här bilden finns turligt nog en hel del neutralt grått. När det inte finns det så finns det ett annat bra knep, men det krävs ett längre inlägg för att förklara det.