Jump to content

Fokusstackat landskap

Recommended Posts

Idag blev jag sugen på att testa lite fokusstackning så jag for iväg till stranden. Riggade upp kameran på stativet, sänkte det så lågt jag kunden, dvs att kameran satt nån dm ovanför marken. Fokuserade manuellt med hjälp av avståndsmätaren på alla utmärkta avstånd, macro, 0,7, 1,0, 3,5 och oändligt. Jag blev ganska nöjd med resultatet. Först slog jag ihop alla bilderna, men vattnet såg lite konstigt ut eftersom det blåste en del, så jag nöjde mig med 3 bilder på denna. Jag har inte efterskärpt bilden eller gjort någon annan redigering förutom rätat upp den något. Tyvärr fick jag inte bukt med den buktanden horisonten. Jag har använt provversionen av CS6 och den hittade ingen kameraprofil när jag hade lagt ihop bilderna. Detta är en teknik väl värd att använda även till landskapsbilder och inte bara till macro.

post-821-0-06339300-1348355971_thumb.jpg

© Mona Nilsson

Tack Malin, roligt att du gillade den :) Man behöver absolut inga stränder eller vatten för att fokusstacka, det går bra på vilken landskapsbild som helst, fast för en coolare effekt är det bra om man har små detaljer i förgrunden och fotar från väldigt låg höjd. Men som sagt de flesta bilder funkar. Kanske har du någon åker eller något bergslandskap i närheten, då kan det bli väldigt bra. Att ta bilden tog inte många sekunder, och vet man bara hur man ska göra i PS så tar det inte många minuter där heller. Du får ut och prova :)

Kul projekt och snyggt jobbat. Jag har också funderat på att prova fokusstacka men på ett annat sätt än du gjorde.

Jag kanske är helt ute och reser nu men jag tänkte använda bracketing. Men istället för att slutartiden ändras så ändras bländaren. Men då kanske det inte kallas för att fokusstacka??:)

Hur som helst ska ditt projekt provas en dag, tack för ideén :)

Tack Eva och Conny! Stacking är ju mest förknippat med macro och insekter, men funkar väldigt bra även till landskap. Rörligt vatten är väl inte optimalt, men jag ville ha små stenar i förgrunden för att lättare se resultatet av skärpan, så då fick det bli en strand. Att ändra bländaren är en annan teknik som jag bara halvhjärtat har provat en gång, och minns inte resultatet. Är man säker på hyperfokalavståndet så får man ju hela bilden skarp och behöver inte lägga ihop flera bilder, men annars är det ett bra sätt att stacka och sätta fokus på olika avstånd, då vet man att det blir skarpt rätt igenom. Har man ingen avståndsmätare på objektivet så är det ju bara att skruva lite i taget på fokusringen.