Jump to content
Olsén

Kompakt som kompliment

Recommended Posts

Är lite sugen på en kompaktare kamera av typ Nikon P7100 eller en J1:a.

Någon som har erfarenheter av dylika?

Skulle vilja ha en kamera som man jämt kan ha med sig som inte tar så mycket plats då systemkameran kan bli dryg att släpa på.

Erfarenheter av andra kompakta(system) mottages tacksamt.

Prisklass max 4500!!

Jag har inte någon erfarenhet av de två. Jag köpte en budgetvariant just för att "alltid ha med mig", en Nikon S3000 tror jag den hette. Kalasbilder utomhus om det inte är alltför mörkt, och ganska väsentligt mycket sämre bilder inomhus. Blixten ganska ok, men blixtbilder med kompaktkamera är inte min melodi heller. Jag gjorde nog missen att köpa en lite för billig, och det finns inte några manuella inställningsmöjligheter mer än att ge kameran en indikation genom att man kan välja bland ett antal motivprogram, men fortfarande kör kameran automatiken inom det programmet.

Skulle jag valt om idag, skulle jag nog lagt till ett par tusen och kanske fått en kamera med lite fler inställningsmöjligheter och kanske även lite bättre kvalitet.

Det jag gillar med min kamera är att det är ganska vidvinkligt redan från start och det gör ju att är det bara ljust nog, blir det bra bilder inomhus med att man får med mycket.

Bara ett par tankar vad man kanske skall tänka på.