Jump to content

Recommended Posts

• Replies 5.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kurre förser sig själv med frö.

Absolut inte dagens men jag känner att den får postas innan tiden rinner iväg allt för mycket Himma var inte glad på Fredrik sekunden efter denna bilden togs

Dagens (väder-) bild ( & tillika en gif-ani)  

Posted Images

Det där är bara avsett för dom som inte kan jobba sig trötta.  :D  :D  :D

Nu skall Herr Hellman akta sin tunga... Undertecknad kör nämligen buss. Ett inte allt för fysiskt krävande arbete som av somliga inte ens räknas som arbete just för att man inte blir fysiskt trött! :angry:  :angry:  :angry:   

Nu skall Herr Hellman akta sin tunga... Undertecknad kör nämligen buss. Ett inte allt för fysiskt krävande arbete som av somliga inte ens räknas som arbete just för att man inte blir fysiskt trött! :angry:  :angry:  :angry:   

Matrasterna är väl tröttande annars går det att koppla bort servostyrningen.  :smiley-13:  :feed-me:

Säger bara tre ord: Skitsnyggt, mycket bra redigerat, läckert med svärtan och kontrastrikedomen! :)

Hade jag tagit dom bilderna hade det blivit blaha blaha, men detta blev riktigt fint! :)

Jag bockar och tackar i sittande ställning.  :)

Jens har redan sagt det.....

Jag säger :wub:  :wub: :wub:  

Dom var där bra tryck i.....

Så vill jag också kunna spaka svartvita bilder :sangry_fist_100-105:

Enkelt ju... In i CNX. Lite hit och dit med diverse kontrollpunkter och spakar sedan konvertera till sv/v och på det justera ljus och kontrast. Därefter -----> PS för sista finliret och uppskärpning, evt. kompletterat med lite mumbo jumbo och vid behov någon lagermask hit eller dit. Klart!

Skitenkelt som sagt!  :poum:

Ja allt är ju lätt när man kan det..

Det är rätt enkelt. 

i CNX. Gör dina justeringar som vanligt. Konvertera till sv/v men strunta i att röra spakarna för olika filter, det bara rör till det hela.

Justera ljus och kontrast en gång till om nödvändigt, spara som .TIF

Öppna bilden i PS. Brustvätta om det behövs, direkt på bilden utan nytt lager. Använd sedan Ctrl+J för att kopiera bakgrundslagret, lägg på lite kurvor, mm, om det är nödvändigt. För varje ny justering skapa ett nytt lager så är det enklare att fixa om något skulle skita sig. När du är färdjg slå samman till ett lager och beskär/minska bilden till önskad storlek. 

Nu kommer magin! "Trummvirvel" Med bilden i stort sett klar att spara och uppförstorad till 100% gör följande. Kopiera bakgrundslagret med Ctrl+J och välj Filter-Skärpa-Oskarp Mask, ställ mängd mellan 10-30. radien sätter du mellan 40-60. Tröskelvärdet lämnar du därhän.

Mina vanligaste inställningar är Mängd 10, radie 50 det funkar till 90%

vad man gör med denna lilla manöver är att man förstärker mikrokontrasterna och därmed får mera stuns i bilden. Tycker du det blir för stor effekt, justera med opaciteten.

Slå samman lagren och tryck Ctrl+J en gång till, bilden i 100% vi skall nu lägga på den slutliga skärpan. Filter-Annat-Högpass. Sätt radien till 0,3 för en bild i forumformat, här finns utrymme för experiment. Sätt blandningsläge till mjukt ljus. Vill du ha mer skärpa kopiera lagret med Ctrl+j så många ggr det behövs. Gör nu inga mer justeringar utan spara i det format som önskas. 

Suck... Nu har jag inga hemligheter kvar, snyft.  :D

Det är rätt enkelt.

i CNX. Gör dina justeringar som vanligt. Konvertera till sv/v men strunta i att röra spakarna för olika filter, det bara rör till det hela.

Justera ljus och kontrast en gång till om nödvändigt, spara som .TIF

Öppna bilden i PS. Brustvätta om det behövs, direkt på bilden utan nytt lager. Använd sedan Ctrl+J för att kopiera bakgrundslagret, lägg på lite kurvor, mm, om det är nödvändigt. För varje ny justering skapa ett nytt lager så är det enklare att fixa om något skulle skita sig. När du är färdjg slå samman till ett lager och beskär/minska bilden till önskad storlek.

Nu kommer magin! "Trummvirvel" Med bilden i stort sett klar att spara och uppförstorad till 100% gör följande. Kopiera bakgrundslagret med Ctrl+J och välj Filter-Skärpa-Oskarp Mask, ställ mängd mellan 10-30. radien sätter du mellan 40-60. Tröskelvärdet lämnar du därhän.

Mina vanligaste inställningar är Mängd 10, radie 50 det funkar till 90%

vad man gör med denna lilla manöver är att man förstärker mikrokontrasterna och därmed får mera stuns i bilden. Tycker du det blir för stor effekt, justera med opaciteten.

Slå samman lagren och tryck Ctrl+J en gång till, bilden i 100% vi skall nu lägga på den slutliga skärpan. Filter-Annat-Högpass. Sätt radien till 0,3 för en bild i forumformat, här finns utrymme för experiment. Sätt blandningsläge till mjukt ljus. Vill du ha mer skärpa kopiera lagret med Ctrl+j så många ggr det behövs. Gör nu inga mer justeringar utan spara i det format som önskas.

Suck... Nu har jag inga hemligheter kvar, snyft. :D

Och det där menar du att jag ska komma i håg.? Möjligen det du skrev om CNX, men det programmet har ju inte jag... :)

Hehe, det var ingen dålig anvisning. Varför berättade du inte detta när jag pillade i CNX :P  :P

Nu pillar jag endast med C1P7. Och strular det där framöver så blir det Nik´s Silver Efex....

CNX har numera fått en 43:a i arslet :pied-cul:  :pied-cul:

Frugan kommer hem idag så det kanske är säkrast att snygga till sig.

Rakborste%20140312.jpg

Tänkt om alla gjorde sig fin för frugan, det hade varit trevligt ;)

Dagens promenad gav inte mycket att skriva hem om, men efter att ha gått bärsärk i CNX och PS sticker jag ut hakan med dessa två.

attachicon.gifDSC_2734.jpg

attachicon.gifDSC_2742.jpg

Supersnygga! Kalasredigering. Tänk att Frölunda kan vara så fint :P

Gav mig ut för att lufta kameran en sväng i kväll, men hittade inget intressant, så minneskortet var tomt så när som på ett par bilder. Inga jag är direkt stolt över, men det var de som blev av dagens bilder och till "Dagens bild".

Det var en otrevlig luft i Gbg i kväll, lite disigt, nästan som smogg. Inte alls trevligt. Eftersom jag inte hittade något roligt så åkte aldrig stativet fram och det fick bli handhållet på högt ISO, så ha överseende med lite oskärpa ;)

1. Gissa vad den här bron heter :P

post-821-0-81212300-1394754152_thumb.jpg

2. Och vad den här båten heter ;) Känns som båten är lite för stor för att klämma sig under bron.. :wacko:

post-821-0-70466900-1394754236_thumb.jpg

Oskarpa?? :blink:  :blink:  Ja det var lite svårt att se märkena på bilarna på bron, men annars var dom väl så skarpa dom kan bli, under dessa förhållanden och handhållet dessutom. Jag hade nog inte fått det skarpare med stativet ens.. ISO 800 är ju inte så farligt högt, det brukar gå rätt bra med min kamera t o m, så nog hade du kunnat fläska på med mer med din.

F/11 var modigt i det mörkret, du fick rätt lång slutartid så med tanke på det så är skärpan imponerande i mina ögon. :)

Fick du ingen bild på hur det såg ut efter att båten passerat genom bron? :P

På fråga ett så svarar jag: Kan inte, och på fråga två: Jag vet inte. :lol:

Men kort sagt, så tycker jag att det blev två fina bilder! :)