Jump to content

Recommended Posts

• Replies 5.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kurre förser sig själv med frö.

Absolut inte dagens men jag känner att den får postas innan tiden rinner iväg allt för mycket Himma var inte glad på Fredrik sekunden efter denna bilden togs

Idag drack jag en pilsner medans lillpajken klippte gräsmattan. #jagälskarträdgårdsskötsel.

Posted Images

Dagens bild får bli två. Himlen ville inte som jag ville och molntäcket var svagt på ett ställe och ljusgenomsläppet var därmed starkt. Det ställde till det med exponeringen.

Och pga rådande omständigheter så var det lätt vikt idag. Endast kameran, 105:an och stativet fick följa med. Och dessutom hade jag bärhjälp :D

Återvänder nog redan under morgondagen och hoppas då på bättre fotoväder.

Bilderna är tagna på bländare 1.4. Får passa på att prova nåt nytt nu när jag inte kan bära så mkt med mig :)

1.

_8505420.jpg

2.

_8505426.jpg

jag vet inte vilken gran som är värd att jobba vidare med. Hjälp mig gärna välja inför kommande kvällar :)

2 timmar sedan, Rolf sade:

Svårt att säga vilket träd som är värt att jobba vidare med, båda har sina fördelar. Första är lugn och fin medans den andra är vindpinad och förmedlar rörelse.

Ja, jag är benägen att hålla med men det lutar nog åt att jag jobbar vidare med den första trots att den var svårt kompositionsmässigt. Dvs en massa skit i vägen och dess plats är inte heller optimal med intilliggande träd🙂

Kom på att jag har 35/1.4 på vägen hem. Misstänker att den kan underlätta lite då jag kommer närmre objektet. 

Tackar Odie... 

Det ser ut som att det kan bli ett nytt försök idag och då ska jag prova med 35:an också. 

Med den blir det lättare att komponera. 

Jag undrar dock hur den kommer påverka bilden i övrigt. Den lär väl iaf inte trycka ihop bilden på samma sätt som 105:an....

Återvände till bl a samma träd idag med den nya 35:an. Vill jag ha den krämigare bakgrunden så får jag absolut jobba vidare med 105:an då det inte blir samma bild på långa vägar.

Men jäklar vilken glugg det är. Gillar den redan skarpt. Ska bara sätta mig ner och kalibrera den i lugn och ro en dag så den blir perfekt för modellfotografering.

Dagens bild blir 2 st idag också...

1.

_8505444.jpg

2. Här kommer krämigheten fram då jag är nära motivet.

_8505446.jpg

1 timme sedan, Rolf sade:

Den verkar prestera bra den gluggen. Tvåan är riktigt bra.

Ja, det ska vara en vass rackare och det verkar stämma. Ångrar inte en sekund att jag köpte den. Inte än iaf😀😀

• 3 weeks later...

Ja hejsan på er ute i sommarvärmen, jag har min sista semesterveckor nu och befinner mig i husvagnen på Gålö camping. Har ingen dator eller nåt bra internet så det här blir bara en blixtvisit. Måste bara posta detta, fotat med kameran och ett lånat objektiv, 70-200 f/4, tyvärr i motljus.  Blev svårt att fokusera i stundens hetta, och redigeringen är gjord i Lr i mobilen. Den här otroligt söta uttern kom upp på bryggan jag stod på, relativt oblyg. Den kom emot mig en stund, innan den retirerade..

IMG_20200819_122932_306.jpg

IMG_20200819_122932_311.jpg

Lisas brygga....Var där igår också men åkte hem då förutsättningarna var odugliga. Idag var det något bättre men inte alls bra. Jag kände dock att jag inte ville åka hem med ett tomt minneskort ännu en kväll. Tog en snabb bild innan jag återvände hem och nu ska avnjuta en räkmacka i soffan tillsammans med en film :)

_8505887.jpg