Jump to content

Recommended Posts

1 timme sedan, Rolf sade:

Jag tycker mer om denna för den blåa tonens skull och att det finns moln. 

Samma här...molnen brukar vara avgörande 🙂

On 2019-04-09 at 4:16 AM, Cope sade:

Åter på plats i Nyhamnsläge ett par 100 m norr om bryggan jag fotade för någon vecka sedan.

_8502590.jpg

Förhållandena vid bryggan var inte rätt idag så jag letade efter ett nytt motiv. Tror jag ska återvända hit fler ggr och fila lite på kompet och hoppas på lite oroligare hav och med moln på himlen :)

Läckert ! Har du lagt på vinjetteringen själv, eller var det så här det blev vid fotoögonblicket ?

Sedan en reflektion gällande kompositionen; Kanske skulle du inte kapa stenen längst ner i mitten på mitten, utan ta med hela, s a s !? Kanske skall du prova nästa gång du passerar denna platsen och se hur det funkar ?

4 timmar sedan, Mr.T sade:

Läckert ! Har du lagt på vinjetteringen själv, eller var det så här det blev vid fotoögonblicket ?

Sedan en reflektion gällande kompositionen; Kanske skulle du inte kapa stenen längst ner i mitten på mitten, utan ta med hela, s a s !? Kanske skall du prova nästa gång du passerar denna platsen och se hur det funkar ?

Tack :)

Vinjetteringen tillhör exponeringsögonblicket. Eller blickarna kanske man ska säga då den varade flera minuter :)

Absolut, det är en tanke jag tar med mig tills nästa gång:thumbsup: Rättare så var nästa gång igår med då valde jag ett annat komp. Den bilden ligger nu en sida bak s a s  :)

10 timmar sedan, Cope sade:

Absolut, det är en tanke jag tar med mig tills nästa gång:thumbsup:

Bra, gör det. Tror det är bra om man kollar sökaren en extra gång i samband med kompositionen, istället för att upptäcka det när man sitter hemma framför datorn och försöker fixa till eventuella fel då. Jag utgår naturligtvis från egna erfarenheter. 

10 timmar sedan, Cope sade:

Den bilden ligger nu en sida bak s a s  :)

Det är noterat.

4 timmar sedan, Mr.T sade:

Bra, gör det. Tror det är bra om man kollar sökaren en extra gång i samband med kompositionen, istället för att upptäcka det när man sitter hemma framför datorn och försöker fixa till eventuella fel då. Jag utgår naturligtvis från egna erfarenheter. 

Det är noterat.

Jag kollar alltid noga i sökaren och framförallt på testbilderna jag tar innan jag går över i skarpt läge. Antingen så hängde jag inte upp mig på stenen på skärmbilden eller så tyckte jag det var annat att hålla koll på som var viktigare. Jag minns faktiskt inte hur tankegången gick just då :)

1 timme sedan, Cope sade:

Jag kollar alltid noga i sökaren och framförallt på testbilderna jag tar innan jag går över i skarpt läge. Antingen så hängde jag inte upp mig på stenen på skärmbilden eller så tyckte jag det var annat att hålla koll på som var viktigare. Jag minns faktiskt inte hur tankegången gick just då :)

Har full förståelse för dig. Själv läser jag en  massa om foto (kan jag tycka), för att försöka lära mig någonting, men när det är skarpt läge, då är det mesta borta med vinden...

2 minuter sedan, Mr.T sade:

Har full förståelse för dig. Själv läser jag en  massa om foto (kan jag tycka), men när det är skarpt läge, då är det mesta borta med vinden...

Hehe, så är det. Man glömmer fort. Men att kolla vad som finns i bilden gör jag alltid då jag har fått lära mig den hårda vägen. Man har ju kommit hem ett antal gånger med bilder innehållande saker som jag inte vill ha där :)

4 timmar sedan, Cope sade:

Hehe, så är det. Man glömmer fort. Men att kolla vad som finns i bilden gör jag alltid då jag har fått lära mig den hårda vägen. Man har ju kommit hem ett antal gånger med bilder innehållande saker som jag inte vill ha där :)

4 timmar sedan, Cope sade:

Man har ju kommit hem ett antal gånger med bilder innehållande saker som jag inte vill ha där :)

Känns bekant, ja.

6 timmar sedan, Mr.T sade:

Har full förståelse för dig. Själv läser jag en  massa om foto (kan jag tycka), för att försöka lära mig någonting, men när det är skarpt läge, då är det mesta borta med vinden...

Ja det är helt tomt och man fokuserar på objektet helt på 200% :) Hur många gånger som helst har detta hänt mig.

8 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Ja det är helt tomt och man fokuserar på objektet helt på 200% :) Hur många gånger som helst har detta hänt mig.

Åhåjaja, det är blygsamheten som talar. Vill nog dra mig till minnes att Herr Todde allt bra levererat ett par produktbilder, (om inte annat), som höll väldigt hög kvalité  

On 2019-04-08 at 9:16 PM, Cope sade:

Åter på plats i Nyhamnsläge ett par 100 m norr om bryggan jag fotade för någon vecka sedan.

_8502590.jpg

Förhållandena vid bryggan var inte rätt idag så jag letade efter ett nytt motiv. Tror jag ska återvända hit fler ggr och fila lite på kompet och hoppas på lite oroligare hav och med moln på himlen :)

Har helt klart potential! Jag ser den toppas med dig sittande på en av stenarna och spela fiol... :)

Skämt åsido: din idé om lite oroliga hav och luft skulle nog göra den där riktigt bra. Är själv väldigt nära att börja investera i filter nu, sjukt sugen. :)

1 timme sedan, Martin sade:

Har helt klart potential! Jag ser den toppas med dig sittande på en av stenarna och spela fiol... :)

Skämt åsido: din idé om lite oroliga hav och luft skulle nog göra den där riktigt bra. Är själv väldigt nära att börja investera i filter nu, sjukt sugen. :)

Hehe, påklädd eller avklädd?:unsure:

Det är bara att handla så skjortan står rätt ut. Därefter välkomnar jag dig i filterklubben :D

3 timmar sedan, Rolf sade:

Snyggt, mycket snyggt!

Tack så mkt :)

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Snyggt räddat. :thumbsup:

Tack :)

Det var nära att det inte blev nåt då den blev överexponerad med ca 2 stop. Vet inte var, men någonstans brast det i uträkningen av slutartiden :)

5 timmar sedan, Cope sade:

Det var nära att det inte blev nåt då den blev överexponerad med ca 2 stop. Vet inte var, men någonstans brast det i uträkningen av slutartiden :)

Har du läst detta;

https://photographylife.com/how-to-use-the-full-dynamic-range-of-your-camera

Och detta ?

https://photographylife.com/exposing-to-the-right-explained#comments

Det har jag gjort. Be mig inte förklara...

3 timmar sedan, Mr.T sade:

Tack, men då det står på grekiska så får jag nog ta och sätta mig en dag i lugn och ro och köra det i translate :)

Tack, men då det står på grekiska så får jag nog ta och sätta mig en dag i lugn och ro och köra det i translate :)

He he, lite skolengelska har du väl kvar, eller !? I annat fall har du möjligheten att friska upp minnet om du försöker att läsa lite, det är inte sådär jättesvårt, men jag skall ärligt säga att jag inte förstår precis vart enda ord.

Om inte annat får du möjligheten att öva dig lite på engelskan du lärde i skolan. Kan rekommendera sajten i övrigt, det finns hur mycket som helst att ta dela av där, och dessutom betydligt mer djuplodande än t ex. Fotosidan. Dessutom helt gratis !

4 minuter sedan, Mr.T sade:

He he, lite skolengelska har du väl kvar, eller !? I annat fall har du möjligheten att friska upp minnet om du försöker att läsa lite, det är inte sådär jättesvårt, men jag skall ärligt säga att jag inte förstår precis vart enda ord.

Om inte annat får du möjligheten att öva dig lite på engelskan du lärde i skolan. Kan rekommendera sajten i övrigt, det finns hur mycket som helst att ta dela av där, och dessutom betydligt mer djuplodande än t ex. Fotosidan. Dessutom helt gratis !

Hehe, nja.....skolengelskan tog jag väl inte heller emot särskilt väl. Jag höll väl på med annat antar jag :)

Men jag ska dock ta mig en titt på det som sagt :)

22 minuter sedan, Cope sade:

Men jag ska dock ta mig en titt på det som sagt :)

Tycker jag du skall göra. Jag häckar där allt som oftast och ju mer jag läser, desto starkare blir jag i övertygelsen att jag aldrig lär behöva köpa något nytt kamerahus (om det nuvarande inte går sönder, förstås) för hos mig ligger inte begränsningarna i den tekniska utrustningen, utan snarare i att jag inte har tillräckligt med kunskap för att maximera uttaget av det jag redan har.

Det är en ganska skön känsla att veta att det hjälper inte att köpa nyare prylar, bilderna kommer inte att bli bättre för det, som det ser ut nu. Därmed sparar man mången sköna slantar som man kan lägga på annat istället.

Det är sant. I regel är det är inte utrustningen som är begränsningen utan kunskapen som står bakom den.

Fast viss saker som utvecklas gör det ju enklare att komma i mål. Som tex snabbheten på AF när man fotograferar rörliga mål osv.

Fast viss saker som utvecklas gör det ju enklare att komma i mål. Som tex snabbheten på AF när man fotograferar rörliga mål osv.

Jo, det är sant, men jag utgår från mig själv och det jag (för det mesta) fotograferar är tämligen stillastående, som (stads) landskap o dyl. Och om det är rörelseoskärpa jag önskar, är det i så fall ett medvetet val ( i de flesta fall, om än inte alltid). Min luggar är f ö manuella, så det gäller att vara snabb, om man skall fånga något flyktigt på sensorn. Men, det gick att fånga motiv i rörelse även innan autofokus fanns, så det borde gå idag ockå, även om jag ibland kan känna att jag saknar autofokus.