Jump to content

Recommended Posts

En tråd där vi utmanar oss själva genom att ta ett foto varje dag och lägga upp den här.Det gör ingen om ni råkar missa en dag men det kan vara intressant och lärorikt att söka motiv när det är grått och trist. Självfallet uppmuntrar och stöttar vi varandra med tips och råd när fantasin tryter.Vidvinkel, normalzoom, tele eller makro. Färg eller svart/vit. Superskarp, soft eller abstrakt. Allt är tillåtet!

post-86-13446449860633_thumb.jpg

Idén är jättebra! Men om bilderna kommer att vara några fantastiska alster kan jag inte garantera, det krävs lite mer tid och planering för sånt. Jag ska iaf försöka hänga på så gott jag hinner.Vacker bild du startar med.

Wow' date=' den var tjusig. Vilken stad är det?[/quote']Tackar. Det är Auckland sett från hamnen. Jag skall försöka få lite fler kvällsbilder över stan. Centrum är inte så stort men det är många höga hus vilket är kul när man fotar. Man får se till att fota innan folket går hem från sina kontor så att ljusen fortfarande är på.

Wow' date=' den var tjusig. Vilken stad är det?[/quote']Tackar. Det är Auckland sett från hamnen. Jag skall försöka få lite fler kvällsbilder över stan. Centrum är inte så stort men det är många höga hus vilket är kul när man fotar. Man får se till att fota innan folket går hem från sina kontor så att ljusen fortfarande är på.
Nu börjar kvällarna bli mörka även här, så snart kan man ta mörka kvällsbilder här också :)Jag är lite nyfiken på exif i den bilden.

Jag är lite nyfiken på exif i den bilden.
Den finns där. ISO 250' date=' f 10' date=' slutare 8 sekunder. 24mm fast objektiv. Om du ser på det som sticker upp från fiskebåten till vänster så kan du se att den rör sig.[/quote'']Tack, nu såg även blinda jag exif :blush: Jag gillar verkligen den bilden. Skarp och tydlig i hela bilden trots förhållandevis stor bländare. Tänker på det jag tog upp i den andra tråden om landskapsfoto och hyperfokalavståndet. På din bild stämmer inte landskapsproffsens resonemang om litet f-tal för att få skärpa hela vägen.

Marie och Mona, finfina bilder som jag tycker om.Mingdie, jag fullkomligt älskar kvällsfoton över städer. Själv har jag nästan aldrig tillfälle att ta sådana kvällsfoton. Ett par gatlampor är inte mycket att hurra för :laugh:

Marie och Mona' date=' finfina bilder som jag tycker om.Mingdie, jag fullkomligt älskar kvällsfoton över städer. Själv har jag nästan aldrig tillfälle att ta sådana kvällsfoton. Ett par gatlampor är inte mycket att hurra för :laugh:[/quote']Tack Tina :) //Mona

Jodå det går men kräver att man är lite uppmärksam när man laddar upp den.1. Klicka Lägg Till Fil2. När filen valts så dyker en ny knapp upp till höger som kallas 'Infoga'3. Klicka 'Infoga' och bilden läggs till och visas normalt istället för thumbnail.

Eva! Det var en vacker himmel.Jag tog en sväng till hamnen för att testa mitt nya ND-filter, och ops, plötsligt körde en bil förbi![attachment=75]Bthamnen_2010-08-20.JPG[/attachment]

[attachment=73]tallen.jpg[/attachment]Stort tack till er alla som ger så fina kommentarer och fantastiska bilder!!! Jätte kul att ni hakar på :laugh: Här kommer min dagens bild. Gjord på en svamppromenad i skogen där jag fick se en konstig tall, helt utan bark. Såg ut som den blödde för den var så röd.Dubbelexponering.