Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Fokuspunkt!

Recommended Posts

Jag kör sedan en tid med dynamisk AF. Men när jag ställer om objektiven i M-läge så ställer kameran om till enpunkts AF. Är det så det ska vara eller har jag en inställning någonstans som jag har missat?

Förlåt, jag uttryckte mig nog lite fel här. Jag menade antalet fokuspunkter. När jag nrmalt kör med dynamisk AF så innebär det i mitt fall att mittenpunkten och dom närliggande punkterna är aktiva.När jag sätter objektiven i M.läge så byter kameran till en punkt, den i mitten.

Om jag förstår rätt så är det hjälppunkterna runt mittpunkten som försvinner när du byter till M läget? Varför kan jag tyvärr inte svara på. Kanske någon nikonist kan ge svar.

Om jag förstår rätt så är det hjälppunkterna runt mittpunkten som försvinner när du byter till M läget? Varför kan jag tyvärr inte svara på. Kanske någon nikonist kan ge svar.
Precis, så är det.Du har rätt, jag väntat in en Nikonist :)

Testade i min Canon och där funkar dynamisk AF i M läget :)
Okej, då bör det ju funka hos mig också tycker jag :)Tack för att du testade :)

... Och den Nikonisten skulle vara jag då?Jo, den fokusmetod du valt skall inte påverkas av det exponeringsläge du väljer (P,S,A,M) Olika motivprogram kanske kan påverka även AF men det vet jag inte eftersom jag aldrig haft sådana på mina kameror. Kolla gärna för säkerhets skull i manualen, men AF skall inte påverkas av exponeringsmetod.

... Och den Nikonisten skulle vara jag då?Jo' date=' den fokusmetod du valt skall inte påverkas av det exponeringsläge du väljer (P,S,A,M) Olika motivprogram kanske kan påverka även AF men det vet jag inte eftersom jag aldrig haft sådana på mina kameror. Kolla gärna för säkerhets skull i manualen, men AF skall inte påverkas av exponeringsmetod.[/quote']Du har så rätt, det är du :) AF metoden ändras inte i lägena P, S, A, M utan det är när jag slår över objektivet i läge M som förändringen kommer. Detta får jag forska mer i.Tack för era svar....:)

..utan det är när jag slår över objektivet i läge M som förändringen kommer.
Kanske har du bara skrivit fel, men om du slår över till manuell fokus på objektivet så funkar såklart inte dynamisk AF. Men slår du över till M på kameran så ska inte AF påverkas.

Jag har inte kört mycket med manuellt fokus, men som Mona säger så ställer du objektivet i manuellt läge fungerar inte AF på kameran utan då är det du som skall fokusera?

Nope, jag har inte skrivit fel Mona :) Men så klart har du rätt. Jag blev bara så fundersam när jag såg att kameran ändrade mitt valda fokusläge i toppdisplayen :)Den gick ifrån att ha ett flertal punkter till att endast ha den i mitten när jag hade satt objektivet i läge M.Jag måste ha fått en låsning i skallen. Skönt att den är upplåst nu :lol:

Jag har inte kört mycket med manuellt fokus' date=' men som Mona säger så ställer du objektivet i manuellt läge fungerar inte AF på kameran utan då är det du som skall fokusera?[/quote']Ja, precis. Men det som gjorde mig så fundersam var att kameran släckte alla punkter utom den i mitten i visningen på toppdisplayen :) Allt är tydligen i sin ordning så nu kör vi på som vanligt igen :blink: