Jump to content

Fin gräsmatta!

Recommended Posts

Finns det andra som liksom jag har en sjuk böjelse att vilja ha fin gräsmatta?Då rekomenderar jag varmt denna gubbes instruktioner. http://www.olleberg.nu/Jag började titta på sidan för 2 år sedan och började följa råden fullt ut ifjol. Då var det programmet "första hjälpen" jag följde. Resultatet lät inte vänta på sig, jag hade grönast gräsmatta i slutet av sommaren i hela kvarteret :) I år följer jag honoms vår och sommarprogram. Har precis slängt ut första givan med gödning.Visst kostar det en slant för gödningen han rekomenderar är inte gratis direkt men den är oerhört bra, det kan jag intyga :)

Haha...någon har fel. Jag har köpt honoms idé om att det blir på tok för mkt gräsklipp kvar om man inte samlar upp det. Dessutom så sprids ju ogräs lättare om man klipper av fröstockar och dyligt om det får ligga kvar i mattan.Om du går på djupet på sidan så tror jag att han har lite filmsnuttar där han talar om att det blir för mkt gräsklipp för att mattan ska må bra:)Sedan jag började följa råden så har min matta blivit mkt finare så jag kör nog vidare på det konseptet :)Han är DR. Gräs och du är DR. HDR :P:)

Jag skulle gärna vilja ha en fin, grön och mossfri gräsmatta, men jag är inte beredd att lägga oändligt mycket pengar på den. Vi har gett upp om moss- och ogräsfritt och intalar oss att naturtomt är det enda rätta! Jag är kanske ensam om att gilla maskrosor, med det är vackra solar i gräset :P Jag ska inte spela golf på den så det kvittar :cheer:

Maskrosor är fina men jag vill inte ha dom i min matta :)Om du bara vill bli av med mossan så kan du köpa Ferrogent på tex Granngården. Det är ett järnsulfat som dödar mossan och det är inte dyrt. Jag tror jag betalade ca 170:- i fjol för 25kg. Jag har nog så jag klarar mig hela livet med den säcken :)Antingen slänger du ut det torrt eller blandar du ut det med vatten och vattnar ut det med en spridarramp.

Med all den mossan vi har så känns det som man skulle behöva 500kg Ferrogent!! Men tack för tipset, jag ska kolla upp det iaf, så får vi se om det blir nåt köp. Till hur många m2 räcker 25kg? Det finns ju massor av preparat och vi har väl provat några stycken, men inget har hjälp. Däremot har det blivit mer och mer :pinch:

Med all den mossan vi har så känns det som man skulle behöva 500kg Ferrogent!! Men tack för tipset' date=' jag ska kolla upp det iaf, så får vi se om det blir nåt köp. Till hur många m2 räcker 25kg? Det finns ju massor av preparat och vi har väl provat några stycken, men inget har hjälp. Däremot har det blivit mer och mer :pinch:[/quote']Nu blev jag väldigt osäker på om det var 25kg i säcken. Det kanske var 15kg. Nu när jag googlade så hittade jag iaf 15kg´s säckar. Hur som helst så är det mkt billigare än tex mossa gti och liknande produkter.Svårt att säga hur många kvm det räcker till men det är många :)Om du blandade upp det med vatten och vattnade ut det så tror jag receptet var 1-2 dl Ferrogent till 10 liter vatten. Och om jag inte minns fel så fick jag göra 2 satser till en matta som är strax över 100kvm eller där omkring.Om man bara går rakt fram när man vattnar ut det så blir det svarta ränder i mattan pga järnsulfatet. Så jag tycker att det är liksom röra kannan i sidled under tiden man går. Ränderna försvinner dock när gräset växer.Denna rampen använde jag: http://www.plantigo.se/spridarramp-till-vattenkanna.htmlMen kolla på Olle´s sida. Där finns olika program att följa samt en del filmklipp om jag inte minns helt fel.

Hmm... Om jag skulle ta bort all mossa och ogräs, så skulle jag ha mer leråker än gräsmatta :) Jag tycker om när det blommar klöver och en annan liten lila blomma - som sprider sig ganska bra - doftar gott när man kliver på den. Mossan är mjuk att gå på OCH grön :kiss: Den kräver inte så mycket arbete heller ;) Nu på våren är det scilla och vårlök som lyser upp i den nyvakna "trädgårdsmattan".Om maskrosor tycker jag mycket. Dom lyser som gula solar och är roliga att fota :) Jag tror bestämt att jag får sälla mej till ogräshörnan :) :kiss: :kiss:

Visst är det skönt att gå på mossa och framförallt är det lättskött:)Tyvärr har jag en kraftig defekt någonstans som gör att jag endast vill att mattan ska bestå av gräs :cheer: Mossa har jag bara på norrsidan och där är det ultrasmå mattor vi snackar om. Nu när mossan är död så är det inte mkt gräs kvar men det kommer säkert tillbaka inom några månader.Det är min huvudgräsmatta som är den viktiga och där har jag dragit upp säckvis med ogräs i alla former under flera år. Dessutom så har jag behandlat med stroller kombi för att hålla efter det. Nu har mitt slit gett resultat så det blir mindre och mindre ogräs för varje år.

Jag skiter faktiskt i gräsmattan nu, orkar inte hålla på med den. De första två åren vi bodde här lade vi ner mycket jobb och räfsade upp all mossa, vilket visade sig vara det sämsta vi kunde göra, det spred bara ännu mer mossa. Nä, jag får gilla läget och "naturtomten"! Har tröttnat på att ha arbetsläger i trädgården :blush:

Ni känns seriösa när det gäller gräsmattor...själv är jag glad om jag orkar/tar mig tid att klippa den en gång i veckan som är behövligt efter att min bättre hälft gösslat den!;-)En åkgräsklippare...då ska jag aldrig mer gnälla på klippningen, men tills dess gnäller jag så mycket jag bara orkar!!

Ni känns seriösa när det gäller gräsmattor...själv är jag glad om jag orkar/tar mig tid att klippa den en gång i veckan som är behövligt efter att min bättre hälft gösslat den!;-)En åkgräsklippare...då ska jag aldrig mer gnälla på klippningen' date=' men tills dess gnäller jag så mycket jag bara orkar!![/quote']Hehe, hos mig är det tvärtom. Jag göder och vårdar, sambon klipper :cheer: