Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Skit på sensorn!

Recommended Posts

Tänk på att när du använder svabs med vätska att följa instruktionerna genom att ta 1-2 droppar samt låta detta "torka" in några sekunder. Klagomål ang. sensorvätskor beror till största delen av användare som fyllt sina svabs till den grad att det nästan börjat droppa för att sedan dränka sina sensorer. Det är lagom när du ser någon millimeter av väta (som snabbt torkar upp) bakom din svab samtidigt som du drar den försiktigt över sensorn. Om vätan ligger kvar efter att du dragit färdigt så riskerar du att det blir ränder.

Annars om du vill vara på den säkra sidan att sensorn verkligen blir ren så fyll hela kamerahuset med vätska och ta en ren diskborste och vifta runt med. Eller kanske inte.... :P

Tänk på att när du använder svabs med vätska att följa instruktionerna genom att ta 1-2 droppar samt låta detta "torka" in några sekunder. Klagomål ang. sensorvätskor beror till största delen av användare som fyllt sina svabs till den grad att det nästan börjat droppa för att sedan dränka sina sensorer. Det är lagom när du ser någon millimeter av väta (som snabbt torkar upp) bakom din svab samtidigt som du drar den försiktigt över sensorn. Om vätan ligger kvar efter att du dragit färdigt så riskerar du att det blir ränder.
Tack för perfekt info. Det ska jag absolut tänka på.

Annars om du vill vara på den säkra sidan att sensorn verkligen blir ren så fyll hela kamerahuset med vätska och ta en ren diskborste och vifta runt med. Eller kanske inte.... :P
Hehe, exakt. Men det gör jag inte förrän jag har druckit Isoprenolen (eller vad det nu hette)jag köpte igår :laugh:

Det finns två stycken olika vätskor avsedda för sensorrengöring, sensor clean och vdust.Vilken ska man välja?Tex så säljer Cyberphoto bara vdust.http://www.visibledust.com/products.php

vdust tar även bort oljefläckar vilket den vattenbaserade inte gör lika bra. Har du råd så är vdust bättre.

vdust tar även bort oljefläckar vilket den vattenbaserade inte gör lika bra. Har du råd så är vdust bättre.
Då får det bli vdust. Bara det bästa är gott nog till min kära sensor :)

Då var det beställt. Det blev ett litet kit med vdust och 4 svabbar. Nu återstår det bara att våga använda sakerna också :S

Hahaha, nu tar vi det lugnt. Att grejorna är beställda är en sak, att utföra arbetet är en helt annan :laugh: Detta måste mogna fram, alternativt får någon erfaren vara med och visa, då givetvis helt befriad från ansvar :)

Jag vet hur du känner, men faktum är att när jag gjorde det första gången på min gamla kamera så var det inte så farligt. Visserligen använde jag inte vätskor, men gör man bara som det står så går det nog bra. I någon av länkarna i tråden så fanns det en video som visade väldigt bra hur man gjorde. Såg enkelt ut :)

Jag vet hur du känner' date=' men faktum är att när jag gjorde det första gången på min gamla kamera så var det inte så farligt. Visserligen använde jag inte vätskor, men gör man bara som det står så går det nog bra. I någon av länkarna i tråden så fanns det en video som visade väldigt bra hur man gjorde. Såg enkelt ut :)[/quote']Jag håller med dig, det såg skitenkelt ut. Men jag är osäkerheten själv så för min del har jag gärna övervakning då det känns tryggt ;)

Idag har jag fått lära mig på Scandinavian photo hur man tar ut mattskivan. Det är där min flugskit sitter! Hade ingen aning om att man kunde ta ut den och göra ren den. Nu är det nog inget jag kommer att göra (tror jag), för fläcken verkar sitta väldigt hårt. Expediten tog ut den och blåste med tryckluft, men det blev inte bättre. Jag får nog leva med den fläcken om jag inte byter skivan eller blir modig och försöker göra rent med en tops, som jag blev rekommenderad. Man lär sig något nytt varje dag!

Idag har jag fått lära mig på Scandinavian photo hur man tar ut mattskivan. Det är där min flugskit sitter! Hade ingen aning om att man kunde ta ut den och göra ren den. Nu är det nog inget jag kommer att göra (tror jag)' date=' för fläcken verkar sitta väldigt hårt. Expediten tog ut den och blåste med tryckluft, men det blev inte bättre. Jag får nog leva med den fläcken om jag inte byter skivan eller blir modig och försöker göra rent med en tops, som jag blev rekommenderad. Man lär sig något nytt varje dag![/quote']Kan dom inte rengöra med tops åt dig eller är det inget dom vågar göra?

Han hittade ingen tops annars hade han nog försökt. Nu var jag inte där för rengöring egentligen, utan för att hämta min fina tröja som jag beställde, så jag passade jag på att fråga om fläcken samtidigt. Kanske tar jag mod till mig en dag och försöker själv.

Det värsta som kan hända är ju att man får byta mattskiva, så jag ska fråga plånboken först ;) Ärligt talat så är det nog inte så märkvärdigt. Han tog ut och visade mig. Det som var viktigt var att man ska ha bomullsvantar på sig för att inte göra fingeravtryck på skivan.

Jag ger mig inte på att förklara denna tekniska detalj då jag inte är tillräckligt påläst, så här är en länk.Jag funderade en gång på att byta mattskiva av någon anledning som jag inte kommer ihåg just nu varför :pinch: Men man kan byta den och få ett rutnät i sökare, det vet jag. Det är ganska bra att ha, det har jag på 7D men inte på 5D. På 7D har jag även vattenpass, men det har inget med mattskivan att göra.

Jag ger mig inte på att förklara denna tekniska detalj då jag inte är tillräckligt påläst' date=' så här är en länk.Jag funderade en gång på att byta mattskiva av någon anledning som jag inte kommer ihåg just nu varför :pinch: Men man kan byta den och få ett rutnät i sökare, det vet jag. Det är ganska bra att ha, det har jag på 7D men inte på 5D. På 7D har jag även vattenpass, men det har inget med mattskivan att göra.
Jag hänger med i snacket :)Då har jag en mattskiva med rutnät för det har jag lyckats att ställa in :)

Är det någon som vet vad det är för skillnad på dessa två kiten.http://www.visibledust.com/products3.php?pid=420http://www.visibledust.com/products3.php?pid=417Det ända jag ser är att den gröna heter Visd/gv och den oranga heter Visd/ov.Ovan nämda produkter finns på samma sida här: http://www.visibledust.com/products.phpJag sitter nu med den oranga i handen och jag hoppas jag inte har köpt fel :)

Om jag förstår det hela rätt så är den orange svabben endast kompatibel med VDust Plus. Den blå svabben kan användas även med de andra vätskorna. Har du fått med vätska så borde det vara den blå VDust Plus. Du kan använda både den blå och den orange svabben till din kamera så du har köpt rätt.

Okej, så kan det säkert vara:)Till mina oranga svabbar så följde det med vdust plus.Och vdust plus följer även med till dom gröna svabbarna (jag tycker dom är gröna). Men som du sa så kanske dom "gröna" svabbarna även är kompatibla med andra vätskor.Tack för att du hjälpte mig reda ut frågan. Du vet...den där engelskan är inte alltid vad den borde ha varit :laugh: