Jump to content
Cope

Pilgrimsfalk!

Recommended Posts

Neeej det är för jävligt. Om någon har dödat dom är det verkligen ofattbart hur grymma människor kan vara. Faktum är att jag första gången jag såg dem i webbkameran tänkte att något i den här stilen kunde hända eftersom man skyltade med var dom befann sig. Ännu en gång funderar man på hur människor är funtade. Hoppas dom åker fast och får det straff dom förtjänar.

Neeej ...Hoppas dom åker fast och får det straff dom förtjänar.
Nej det får dom garanterat inte. Man får inte förgifta någon, inte ens grova brottslingar.

Neeej ...Hoppas dom åker fast och får det straff dom förtjänar.
Nej det får dom garanterat inte. Man får inte förgifta någon' date=' inte ens grova brottslingar.[/quote']Det är mycket som är åt h-e... Jag blir så himla upprörd när man ger sig på oskyldiga djur. Om det nu är så i detta fallet vet vi ju inte ännu. Vi får hoppas det finns en naturlig förklaring.Martin, håll oss informerade om du läser något.

Jag skall hålla er uppdaterade om man ser något.Bolådan sitter överst på ett vattentorn, det är väl inte vem som helst som kan ta sig upp dit tänker jag, och pilgrimsfalken är ju ingen känd asätare så att lägga ut förgiftat kött på marken runt vattentornet känns ju som en chansartad strategi om man tänker ta livet av dem. Vi hoppas att hanen dött naturligt och att ungarna sedan dött naturligt av att honan inte kunnat fixa mat till alla. Vi får väl se vad analyserna ger.

Usch vad tråkigt. Jag tittade in där för några dagar sedan men boet var tomt. Jag trodde i min enfald att dom hade flyttat.Sånt här är jäkligt onödigt om nu mänskligheten är inblandad. Finner isf inga ord...

Idag hörde jag att en tvåårig pilgrimsfalkshona från Kristianstad häckar på gasklockan i Göteborg. Det är första gången den häckar i Göteborg sen 1969-70. Ingen lär ännu ha sett ungarna som snart bör vara flygfärdiga. Vi får innerligt hoppas att dom klarar sig. Pilgrimsfalken är jordens snabbaste djur. Den kan flyga i 380km/tim. Helt otroligt snabbt!!

Då var det konstaterat.

Pilgrimsfalkarna som hittats döda i Kristianstad var förgiftade enligt ett amerikanskt laboratorium. Troligen har man på något sätt smetat gift i nacken på duvor, och sedan har näringskedjan haft sin gång.

Länk till artikel i Aftonbladet

Länk till artikel på Svergies Ornitoligska förening

Eftersom att man inte hittat den saknade honan samt en av ungarna så kan man väl anta att de också är döda, eller att de flytt när de andra dog. Det innebär att bolådan är tom nu och att det nog inte blir någon häckning på ett par år.

Då var det konstaterat.

Pilgrimsfalkarna som hittats döda i Kristianstad var förgiftade enligt ett amerikanskt laboratorium. Troligen har man på något sätt smetat gift i nacken på duvor, och sedan har näringskedjan haft sin gång.

Länk till artikel i Aftonbladet

Länk till artikel på Svergies Ornitoligska förening

Eftersom att man inte hittat den saknade honan samt en av ungarna så kan man väl anta att de också är döda, eller att de flytt när de andra dog. Det innebär att bolådan är tom nu och att det nog inte blir någon häckning på ett par år.

Alltså, vad är det för sjuka hjärnor som kan göra detta medvetet??? Vad har dessa stackars fåglar gjort människorna för ont? GrrrrGrrrrrrrrrrrrrrr jag blir så förbannad.

Nu blev det lite tokigt... Jag såg bara Monas inlägg om honan i gasklockan.

Martins inlägg såg jag inte, men så fruktansvärt! Vilken sjuk hjärna att tänka ut och genomföra en sådan sak...