Jump to content
Cope

Pilgrimsfalk!

Recommended Posts

Tack för länken. Kollade snabbt och som du sa är det mörkt, men jag skall absolut kolla igen i morgon eftermiddag när jag kommit hem.

Gör det. Jag kollade några ggr under eftermiddagen och då var det en fågel där.

Vad spännande! Den länken ska jag kika in på då och då och följa utvecklingen. Vilken fantastisk utsikt hon har från BB :)

Jag tittade in precis och då var både herr och fru falk där. Den ena gav sig dock av direkt. Ser nu att det är 3st ägg där också. Dom såg jag inte igår då hon låg och ruvade.Jag trodde att alla fåglar byggde ett bo men här låg äggen direkt på stenarna.

Nu fick jag lust att skaffa en holk med kamera! Undrar var man hittar en sån för jag vet att det finns.

Ingen aning var man kan köpa det men det hade säkert varit roligt att ha en när äggen kläcks.

Helt klart beroendeframkallande.... Nu har jag sett äggen tre gånger :rulle: :rulle:
:):):) Gjorde jag något dumt som postade länken här? :)

Jag tittade precis till fåglarna. Det finns 4 st ungar i boet, jättekul:)

Jag kikade också in och satt och tittade en lång stund för att se när någon kom med ett byte. Till sist kom pappa(?) med något, kanske en fågel, det går inte riktigt att se. Synd att jag inte kan visa en print screen som jag tog, för den har lagt upp bytet så fint på kanten av boet.

Nu fick jag lust att skaffa en holk med kamera! Undrar var man hittar en sån för jag vet att det finns.
är en bra sida med mycket info, har inte handlat där själv och vet inte så mycket om den men fick tips om den när jag i våras frågade om samma sak.En googling på "fågelholk webkamera" ger massvis med svar, bland annat säljer t.ex. diverse trädgårdsfirmor (t.ex. Plantagen mfl) sådana.Det finns massor av varianter i olika prisklasser, trådlöst och icketrådlöst osv.

Jo, jag har sett att det finns billiga kameror att installera. Tyvärr glömmer jag varje år bort att skaffa en ny holk då vår gamla ruttnade och föll ner. Ska försöka ha detta i åtanke och skaffa en ny.

Ungarna i Kristianstad ringmärkta nu. Ringmärkarna berättade att en av ungarna från 2010 års kull nu häckar i gamla gasklockan i Göteborg!http://193.17.67.214/blogg/?p=3858

Vad roligt att en har blivit göteborgare! Jag vet att det finns några där vid gasklockan. Jag såg själv en som flög omkring där tidigare i år. Det finns många skådare som har koll där vid gasklockan.

Alla fyra ungar lever fortfarande och de har växt snabbt. Nu testar de vingarna lite (i boet) och hoppar ibland ut på sittpinnen utanför och solar sig lite. Till webbkameran.

Oj oj, vad stora dom har blivit bara på en vecka sen jag tittade sist. Jag har ett stort skatbo precis utanför mitt fönster som byggdes förra året och där har varit en hel del pipande på ungarna sista tiden, men nu tror jag föräldrarna har knuffat ut dom för jag hör inget längre. Hade hoppats få se när dom tog sin första flygtur, men jag missade det i år igen. Däremot hörde jag en natt för ett par veckor sen hur en katt tog en av ungarna som troligen ramlade ur boet. Skatmamman skrek länge i mörkret. Stackarn...

Mmm, det är roligt att alla har klarat sig. Jag såg till dom i morse och hade förmånen att komma mitt i frukosten :)

Riktigt tråkiga nyheter.Pilgrimsfalkshanen (den vuxna) hittades död en bit från vattentornet med boet runt midsommar.Efter att konsulterat experter fick de ansvariga rådet att stödmata de 4 ungarna eftersom att man inte kunde garantera att honan ensam skulle kunna fixa mat till alla. När man skulle göra det hittades två av falkungarna döda på taket av vattentornet.Vart honan och de två andra falkungarna är vet man inte.De ansvariga har valt att göra en polisanmälan och de tre hittade falkarna är skickade på analys. Man misstänker brott och att någon förgiftat falkarna. Fan vad irriterad jag kan bli på mänskligheten ibland (om det här nu skulle visa sig stämma).Läs mer: http://www.vattenriket.kristianstad.se/kamera/pilgrimsfalk.php

Om det nu visar sig att falkarna bragts om livet hoppas jag verkligen förövarna åker fast, risken är väl annars stor att de har ihjäl fler rovfåglar. Av vilken anledning man vill ha ihjäl dessa fåglar kan jag dock inte förstå...