Jump to content
Sign in to follow this  
Martin

Dovhjortar och örn

Recommended Posts

På bilresan mellan Kopparhatten och Forsakar så stötte jag på en större flock med dovhjortar, och strax innan Degerberga mötte jag två havsörnar varav den ena behagade att flyga tillräckligt nära för att bli "ok" foto efter hård croppning.1. I skogsbrynet står flockens Herre och vaktar sina honor, någon ungbock finns intill också. Livvakt? :o)[attachment=3222]IMG_5136.jpg[/attachment]2. Ingen gigant, men ändå störst i flocken[attachment=3223]IMG_5137.jpg[/attachment]3. På språng - mot resten av flocken som var mitt ute på ett fält och som drog ihop sig i en stor klunga när jag stått stilla och tittat för länge på dem.[attachment=3224]IMG_5154.jpg[/attachment]4. Flocken samlad, och när de är så många och tätt samlade känner de sig trygga och står mest och betraktar omgivningen. Jag lämnade i sakta mak för att inte störa mer.[attachment=3225]IMG_5165.jpg[/attachment]5. Strax efteråt mötte jag Luftens Gigant, Havsörnen (eller möjligen kungsörn, är lite osäker).[attachment=3226]IMG_5170.jpg[/attachment]

Fina bilder. Örnen är otroligt maffig. Verkar som alla hjortar, örnar mm har samlats i Skåne, här ser man aldrig något annat än måsar :(