Jump to content

Landskapsbilder

Recommended Posts

Kanske man kan kalla det. Sista dagen 2011 var jag ute med kameran och ett objektiv jag fått låna, ett Sigma EX 120-300/2,8 APO DG OS HSM. Inget stativ till och det är en tung rackare, så tanken var att försöka komma ner på korta slutartider för att undvika skakningsoskärpa. Skall försöka komma ut en gång till det med en monopod i alla fall, för orutinen på handhållet tunga prylar blev uppenbar :o)Här är några bilder som jag blev ganska nöjd med. Nästan alla andra på forumet har ju fotograferat månen, så det gick jag ju också göra. I dagsljus. :o)1. [attachment=3181]IMG_4993.jpg[/attachment]ISO 640, 269mm@f3.2, 1/5000s2. Kanske inte den bästa måsbilden, men första (tror jag) dagen denna vintern som isen låg på Pildammsparken i Malmö.[attachment=3182]IMG_4806.jpg[/attachment]ISO 200, 300mm@f6.3, 1/1600s3. Vassen, frostad från natten som gick.[attachment=3183]IMG_4935.jpg[/attachment]ISO 1000, 120mm@f3.2, 1/2500s4. Vassen igen.[attachment=3184]IMG_4995.jpg[/attachment]ISO 640, 206mm@f2.8, 1/2500s5. Det här med vass var kul, tredje gången gillt.[attachment=3185]IMG_4996.jpg[/attachment]ISO 1000, 193mm@f2.8, 1/2500s6. Dimman kom krypande. Snabbt. Nästan snudd på kusligt. Men blev en fin inramning. Och det var inte bara jag som passade på att lufta kameran årets sista dag, och som föll för vass och dimma.[attachment=3186]IMG_5002.jpg[/attachment]ISO 500, 120mm@f2.8, 1/2500sVad jag tyckte om objektivet? Ovant med stort och tungt objektiv, inte optimalt för handhållen fotografering om man inte kommer ner på riktigt korta slutartider. Men absolut ett objektiv med god potential. För tidigt att uttala sig om det efter bara en dag dock. Det kommer en tråd till om det med bl.a. BIF-bilder (Bird In Flight). Helt klart är dock att fast bländare 2.8 är trevligt :o)

Mycket trevliga bilder. Jag gillar allihop så det är svårt att välja favorit, men 2 och 4 sticker ut lite extra. Tvåan har ett underbart varmt ljus. Månen är också läcker. Visst är det nåt visst med ett fast 2,8. Ser fram emot fler bilder med detta om du har chans att låna det fler gånger. Har man tunga objektiv behöver man inga hantlar att träna med! Det blir dessutom roligare träning :P