Jump to content

Lite flyt idag måste jag erkänna.

Recommended Posts

Först får jag se en mindre hackspett, sen en gröngöling. Inte nog med det, en huggorm och en snok. Som om inte det var nog, på vägen hem från Växjö stannade jag i Bergkvara, och jag trodde inte mina ögon när jag till slut såg vad det var som kom springandes. Så idag har jag verkligen haft flyt och är riktigt nöjd med utdelningen även om inte hackspettarna eller ormarna blir några tavlor så fick jag se dom.

1. Mindre hackspett (jättesmå är dom ju)

DSC_6016-Redigera.thumb.jpg.63fd7bf4d56c67fd8898c29149f637cf.jpg

2. Trodde lätet var en rovis, men det visade sig vara den här gröngölingen.

DSC_6037-Redigera.thumb.jpg.6157e53b1b034751382976fdcf8b4846.jpg

3. Snoken solade sig.

DSC_6048-Redigera.thumb.jpg.a1392745ec345a6220a43593653382fc.jpg

4. Även Huggormen låg och laddade upp inför parningen.

DSC_6082-Redigera.thumb.jpg.01127da82d9af92e7b573499d80f30bc.jpg

5. Första gången jag får en riktig bild på denna. Inte en enda blick fick jag. Han hade fokusen inställd på boet.

DSC_6155-Redigera.thumb.jpg.f7501a97579b7ba2e2d9a1d3223d0fc7.jpg

45 minuter sedan, Rolf sade:

Grattis, ibland skall man ha tur!

Tack Rolf, klagar inte annars detta var kanske lite i överkant. Nu blir det inte ett skit på länge... :) he he he

Tur, platsen där erfarenhet/förberedelser och skicklighet möts.

Mycket tid i fält gör att man ökar chanserna, och 5 sådana fotona när chanserna uppstår är inte tur, det är skicklighet. Visst är det inte ofta man kryssar de 5 rätt upp och ner på det sättet, men att som sagt sätta fotona när de dyker upp är bra! 

Mindre hacke vinner, men snoken är tvåa!

1 timme sedan, sanne sade:

Det er jo en mindre zoo du finder undervejs når du er på tur :-) gode fotos alle sammen .

Ja det känns så idag iaf. men det är många gånger man kommer hem med ingenting också. :)

Tack Sanne!

1 timme sedan, Martin sade:

Tur, platsen där erfarenhet/förberedelser och skicklighet möts.

Mycket tid i fält gör att man ökar chanserna, och 5 sådana fotona när chanserna uppstår är inte tur, det är skicklighet. Visst är det inte ofta man kryssar de 5 rätt upp och ner på det sättet, men att som sagt sätta fotona när de dyker upp är bra! 

Mindre hacke vinner, men snoken är tvåa!

Njae hade jag varit skicklig så hade jag ökat på exponeringstiden på minken och fått flera bättre bilder. :) Känns som om jag aldrig lär mig att vara lugn. :)

Tack Martin!

8 hours ago, ToddeSwe said:

Ja det känns så idag iaf. men det är många gånger man kommer hem med ingenting också. :)

Tack Sanne!

Tror jeg gerne..man har jo heller ikke altid tid til at sidde der hele dagen lang :-)

6 minuter sedan, sanne sade:

Tror jeg gerne..man har jo heller ikke altid tid til at sidde der hele dagen lang :-)

Jag är aldrig ute så länge. Ofta men kanske 2-3 timmar Max. 

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tack Malin, dom är så svåra att hitta så jag gillade att jag fick se t.o.m två av våra ormar.

Ja att se orm är inte vardagsmat, skulle varit på reptilvandring idag men ligger hemma sjuk istället. En bekant som var med där fick fina bilder på både sandödla, huggorm och snok. Att få de två du gick på samma dag är ju så gott som jackpott för hasselsnoken skall man ju inte direkt räkna med att få också så svårt med full jackpot :) 

10 hours ago, ToddeSwe said:

Tack Malin, dom är så svåra att hitta så jag gillade att jag fick se t.o.m två av våra ormar.

Ja verkligen! Jag tror jag har sett en snok två gånger i mitt liv! Du fick se två på en dag, så häftigt. Även fast jag är rädd för dom så måste jag säga att de är otroligt vackra. :)

19 timmar sedan, malinhalvarsson sade:

Ja verkligen! Jag tror jag har sett en snok två gånger i mitt liv! Du fick se två på en dag, så häftigt. Även fast jag är rädd för dom så måste jag säga att de är otroligt vackra. :)

Det var på ett ställe där man visste det fanns gott om orm. :) Han sa första gången vi var där och bara såg en att det var hemskt dåligt och att det brukar vara fler så här års.

2 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Kul att du fick se både snok och huggorm inte var dag man ser det, och fina bilder blev det med hem också. :thumbsup::thumbsup:

Det var tack vare en ny fotokompis från Växjö som delade med sig av sina ställen för olika djur. :)

Nej det har aldrig hänt mig att jag sett båda på samma dag.