Jump to content

Recommended Posts

3 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Man har gjort iordning flera groddammar i närheten av mig. Pratade med en dam som sa grodor är borta i Skåne. Kan det stämma verkligen?

Nä, det stämmer inte. Jag plockar bort grodor från fiskdammen varje år :)

Och när jag tänker efter så när jag var på Österlen och skulle fota ett vattenfall var där så mkt grodungar att det inte gick att gå där utan att trampa på dom. Det fullkomligt kryllade på marken .

Hittar inte det nu, men läste förra året att groddjuren minskar överlag i Sverige men även i Skåne, på vissa håll i alla fall. Samtidigt görs mycket på vissa lokaler för att öka chanserna för groddjuren och på vissa lokaler har man fått tillbaka dem och på andra ökar de.

Jag har inte varit ute efter dem i år än, men förra året hade jag ganska mycket grodor och paddor på de ställen jag var ute efter groddjuren. Så försvunna är de inte.

Fina bilder! Är det ormkärr? Sett mycket bilder därifrån som påminner om dina.

Ormkärr är en ganska liten damm men många grodor. Det finns en trevligare i närbelägna Solbergaskogen där det är mer naturkänsla. Har ni Facebook gå in på öppna sidan "Grodkollen". Många fina bilder där

Fina bilder! Det påminner mej om ett ställe vi kallade för kärret när jag var liten, där fanns då massor med både grodor och ödlor. Var där för några veckor sedan och tittade, och nu fanns det inte längre kvar. Där en gång kärret fanns var det nu en elanläggning tyvärr.

On 2021-04-07 at 12:18 PM, Odie (Thomas) sade:

Fina bilder Hasse! :thumbsup::thumbsup: här nere finns Klockgrodor både på Österlen och vid Kullaberg.

Fast när Rolf var här nere så lyste de med sin frånvaro.

Det är väl dags för de nu också? Måste försöka ta tag i att besöka och fotografera skådespelet :)