Jump to content
Sign in to follow this  
Malin Halvarsson

Lucia firande

Recommended Posts

Hej.I morgon ska vår skola fira lucia i kyrkan på morgonen. Och jag behöver lite tips från er vad jag ska tänka på när jag ska fotografera.Jag har ju som sagt en Nikon D5000 och 18-105 + 50mm. Jag har tänkt att använda zoom objektivet som jag hade ifjol då jag kunde ta vidvinkel.Men sen inställningarna, de kommer ju vara mörkt i kyrkan och vill ha lite mörka och mysiga bilder. Jag hade tänkt att köra så jag S så jag kan bestämma slutartiden själv. Har ni några tips på vad jag ska tänka på? :)En bild sen ifjol[attachment=3145]lucia052.jpg[/attachment]

Om du väljer att köra på S eller A spelar ingen större roll, då måste ändå ha rätt förhållande slutartid-bländare för att få rätt exponering. Om ljuset är sådant att exponeringsmätaren säger största bländare och en tid på tex. 1 sekund går det inte att bara ställa in en kortare slutartid för då blir bilden underexponerad eller tom. helt svart. Mitt förslag är att du använder din ljusstarkaste glugg på full öppning och skruvar upp iso allt vad du kan.Bifogar en bild jag tog 2009, tror jag det var. Nikon D3, Nikkor 70-200 f/2,8 @ f/2,8 ISO 12800 1/100 sec.Det krävs både högt iso och stor bländare för att kunna fota handhållet i så mörka miljöer.

post-64-13454971218183_thumb.jpg

Att du får underexponerade bilder beror antingen på att du haft för liten bländare eller för kort slutartid. Ligger du på största bländaren så är det inte mycket annat att göra än att öka tiden eller höja ISO Ofta får man göra en kombination av dessa.Att manuellt välja en kortare tid än vad exponeringsmätaren säger bara för att kunna handhålla ger underexponerade bilder.

Härliga stämningsbilder, det är något speciellt med Lucia. Möjligen lite gula bilder men jag inser problemet med ljuset. Tycker du har lyckats bra med att fånga stämningen!

Att fotografera i så mörka miljöer är mycket svårt, men jag tycker också du "fått till det" och fångat stämningen. Tyvärr är det en hel del brus pga det höga ISO:t. Det är inte lätt att "tvätta bort det" utan att tulla på skärpan, jag inser problemet. Ibland får man helt enkelt bara bortse från detaljerna för att fånga tillfället och få en minnesvärd bild. Tycker om ettan och tvåan bäst där det finns en mysigare stämning just pga av det varma ljuset. Hade du stativ?

Du får ha en bärare med dig som kånkar på stativet ;) Jag brukar sätta fast det på ryggsäcken, fotoryggsäckar brukar ha anordningar för stativ. Problemet med att fota människor i mörka miljöer och långa tider är ju att dom rör sig. Det är lite enklare med statiska motiv.