Jump to content

Recommended Posts

Tog i dag fram den stora telezoomen och tänkte jag skulle fotografera småfåglar från altanen. Såg som vanligt mest talgoxar och blåmesar.

Här några Domherrar.

1.

50966711626_723b6f9278_o_d.jpg

7 minutes ago, ToddeSwe said:

Kan du inte dra upp skuggorna eller ljuset lite så man ser dom fina färgerna på huvudet också?

Hade inte bara tur, för fick ju fel på slutaren, fick sen tipset att om jag återställde kameran till grundinställningarna så kanske slutaren skulle bli ok. Och det ser ut som det hjälpte, för slutaren har varit ok sen jag gjorde det. Men i och med det så ställde kameran också om sig från raw till jpg, Så bilderna på höken blev tyvärr tagna i jpg och t o m jpg låg tror jag för bilderna blev inte mycket större än 6 mb.  Ska se hur det blir om jag drar upp skuggorna.

45 minutes ago, ToddeSwe said:

Kan du inte dra upp skuggorna eller ljuset lite så man ser dom fina färgerna på huvudet också?

Här har jag dratt upp skuggan på huvudet. men blir ju inte så bra skärpa när det är jpg.

50967007267_686f76a924_o_d.jpg

19 minutes ago, ToddeSwe said:

Är bilden underexponerad? Vad är det för ISO och slutartid och bländare?

Trodde bildkvalitén var inställd på raw så jag satte exponeringskompensationen på minus 1 för att jag skulle kunna ha lägre iso och kortare slutartid.

Bilderna på höken är tagna på iso 100, bl 8, 1/200.

14 hours ago, ToddeSwe said:

Där ja, en blivande fågelfotograf kanske ... Sätt upp lite snygga pinnar dom kan landa på så man slipper se maten så kan du få riktigt fina bilder.

Ja, det kan säkert bli snyggt också, men själv tycker jag det kan se trevligt ut med fåglar som äter från fågelmatare och på fågelbord.

13 timmar sedan, Ove sade:

Trodde bildkvalitén var inställd på raw så jag satte exponeringskompensationen på minus 1 för att jag skulle kunna ha lägre iso och kortare slutartid.

Bilderna på höken är tagna på iso 100, bl 8, 1/200.

Det var ju tråkigt på en sådan fin pippi. Men det kommer alltid nya tillfällen. Med din kamera så är lite höga ISO inga problem.

1 hour ago, sanne said:

Mangler lidt på skarpheden nogen steder...men ellers fine fotos..du er på rette vej mvh Sus

Tack för det. Men skärpedjupet blir kort när man fotograferar med telezoom inställt på 500 mm.

10 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Håller med Todde om att det är trevligare med bilder där man inte ser fågelmaten (utom möjligen när höken har ett byte i klorna).

Jag tycker om fågelbilder med djup oavsett om det är vid/på ett fågelbord eller någon annanstans. Däremot fågelbilder utan djup tycker jag mindre om.

7 hours ago, Cope said:

Fredrik ingår inte i den skaran som väl är. Men annars har du rätt. Och enligt mitt tycke så räcker det mer än väl med dom:lol:

Nä, tog fel där, kan inte minnas att jag sett någon fågelbild som Fredrik tatt.