Jump to content

Recommended Posts

Komposition är inte så lätt att lära sig i alla fall inte om jag bara ska titta efter hur andra gör. Man lär sig nog det bättre om man försöker göra det själv tror jag. Därför ska jag nu göra en tråd där jag själv försöker komponera bilder efter olika kompositionsregler.

Börjar här med Gyllene snittet.

Här är bilden jag tog, och hur den blev när jag beskurit den och försökt redigera den efter Gyllene snittet:

Som den togs.jpg

Redigerat enligt Gyllene snittet.jpg

I bilden här ovan har jag försökt få horisonten i gyllene snittet och även forsens bortre del, och  den nedre horisontala linjen har väl inte hamnat helt fel den heller, för där finns en del iskanter den följer också.

Gyllene snittet ska ligga 61,8% från bildens långsidor och kortsidor, och sen om jag förstått det rätt ska helst bilden var lika hög som 61,8% av bildens längd är. Och jag har nog fått linjerna samt bildens höjd och längd ungefär rätt på den här beskurna bilden.

Och för att få linjerna någorlunda rätt har jag använt mallen för det gyllene snittet som finns i Photoshop.

• 2 weeks later...
On 2/23/2021 at 9:39 AM, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

De gula linjerna tycker jag ligger fint men jag tycker inte att trädtopparna räknas som horisont. De ligger däremot rätt i förhållande till gyllene snittet.

Blev en felskrivning där. Övre delen av gyllene snittet ligger ju ungefär i höjd med trädtopparna vad jag kan se och även borte delen av forsen. Så jag tycker de svarta linjerna har hamnat mest rätt där, och även den undre gula horisontala linjen tycker jag ligger ganska bra också.  Horisonten ligger bakom träden någonstans, exakt vilken höjd den ligger på kan jag inte avgöra på den bilden, men hade där inte varit några träd hade väl horisonten legat där marken och himlen möts.