Jump to content

Strul med nya Photoshop 2021.

Recommended Posts

Det började med att jag skulle försöka hitta något sätt att rita raka linjer i nya Photoshop 2021. Har ett äldre photoshop på laptopen (Ph cs6), där är inga problem att göra det med rektangeln. Men i nya photoshop blev bara tomma rektanglar med rektangelverktyget.

Sen försökte jag med stödrastert om det på något sätt gick använda det för att rita raka linjer, men det lyckades inte det heller. Och inte nog med det, nu ligger stödrastert kvar i nya Photoshop 2021 och jag vet inte hur jag får bort det. Så jag undrar om någon här vet hur det går till att få bort det?

2021-02-20 12-39-51.jpg

• Ove changed the title to Strul med nya Photoshop 2021.

Gick in på sök efter verktyg, och sökte på stödraster. Om jag inte minns fel klickade jag sedan på visa stödraster, sen försvann stödrastert. Så nu är det problemet löst.  Men hur det går till att rita raka linjer i Photoshop 2021 har jag inte hittat.

PS: Tack för det Rolf. Men hann lösa problemet bara några minuter innan du skrev hur man gör.

1 hour ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Om du menar att dra ett rakt streck med pensel kan du klicka där linjen ska börja och sedan hålla nere shift-tangenten och klicka där linjen ska sluta.

Ok, tack för det. Ska prova det också, senast gjorde jag det med rektangelverktyget.

On 2021-02-20 at 1:13 PM, Ove sade:

Det började med att jag skulle försöka hitta något sätt att rita raka linjer i nya Photoshop 2021. Har ett äldre photoshop på laptopen (Ph cs6), där är inga problem att göra det med rektangeln. Men i nya photoshop blev bara tomma rektanglar med rektangelverktyget.

Sen försökte jag med stödrastert om det på något sätt gick använda det för att rita raka linjer, men det lyckades inte det heller. Och inte nog med det, nu ligger stödrastert kvar i nya Photoshop 2021 och jag vet inte hur jag får bort det. Så jag undrar om någon här vet hur det går till att få bort det?

2021-02-20 12-39-51.jpg

Jag skulle vilja se bilden som du redigerar här. :)

15 minutes ago, ToddeSwe said:

Jag skulle vilja se bilden som du redigerar här. :)

Det var den bilden jag använde i tråden komposition (kritik), där jag med raka linjer visade hur jag komponerade en bild med hjälp av mallen för gyllene snittet som finns i photoshop.

Billden i den här tråden var bara en exempelbild för att visa hur stödrastert såg ut som jag först inte fick bort.