Jump to content

Ny eller begagnad Nikon D750?

Recommended Posts

Har fått problem med elektroniken med min enda FX-kamera, Nikon D800. Som nu senast när jag var ute hängde den sig ofta på alldeles på tok för korta slutartider. Så fick göra så att jag ställde in bländare och slutartider manuellt. Har kanske att göra med att det varit flera minusgrader när det här felet inträffat. Men vill ändå ha en kamera som man kan lita på i nästan alla väder, så det får nog bli en ny Nikon D750. Har tittat lite på begagnade också och de ser ut att ligga på ungefär mellan 7-9000 kr med 10-20000 exponeringar. Tycker det känns bäst att köpa en ny för ca 13000 kr även om man kan få en begagnad för mellan 7-9000. Men har inte bestämt mej för vilket ännu.

Om det är stor eller liten skillnad måste ju var och en bestämma. Har man tänkt behålla kameran länge är det ju en skön känsla att vara först och veta vad den varit med om. Garanti åtminstone 1 år är ju också bra att ha.

Själv har jag köpt ganska många begagnade hus men då har de legat mellan 600 till ca 2000 exponeringar. Aldrig blivit besviken

Tycker du ska bestämma dej för en ny det kommer du aldrig att ångra.

Det är bara du som haft den och bara du vet vad den har varit med om och det är ju guld värt.

Jag passade på när Nikon hade en drive med sänkta priser och fick min för 11000:- och fick 4500:- för min D610 om jag mins rätt.

Tack för det Hasse Cope och Todde. Det får bli en ny då. Och Todde har ju sett hur nöjd du är med din och att du tatt många bra bilder med den. Och lite roligt att vi har likadana kameror sen.

6 minuter sedan, Ove sade:

Tack för det Hasse Cope och Todde. Det får bli en ny då. Och Todde har ju sett hur nöjd du är med din och att du tatt många bra bilder med den. Och lite roligt att vi har likadana kameror sen.

Hade jag skulle köpt en nu så hade jag nog satsat på en D500 men det förutsätter att jag har D750 kvar som andra kamera.

Jag tror aldrig jag kommer att bli bättre än min D750 så jag kommer nog att förbli nöjd med den. Kameran för mig är ett verktyg för att få fram dom bilder jag vill. Är ingen tekniknörd och kan så himla mycket om kameror.

On 2/17/2021 at 6:58 PM, ToddeSwe said:

Hade jag skulle köpt en nu så hade jag nog satsat på en D500 men det förutsätter att jag har D750 kvar som andra kamera.

Jag tror aldrig jag kommer att bli bättre än min D750 så jag kommer nog att förbli nöjd med den. Kameran för mig är ett verktyg för att få fram dom bilder jag vill. Är ingen tekniknörd och kan så himla mycket om kameror.

Ja, har ju en D800 och har nu beställt en Nikon D750, mycket för att jag hade problem med slutaren på min D800. Men nu sedan jag återställde D800 till grundinställningarna har slutaren blivit ok igen.

Så frågan är hur mycket har jag att vinna på en D750 i stället för D800. Det är väl autofokusen, men hur mycket bättre autofokus har D750 än D800?

Kanske det vore bättre att lägga till några tusen och ta D500?

Men kan tillägga att jag har ju även en D7100.

36 minuter sedan, Ove sade:

Ja, har ju en D800 och har nu beställt en Nikon D750, mycket för att jag hade problem med slutaren på min D800. Men nu sedan jag återställde D800 till grundinställningarna har slutaren blivit ok igen.

Så frågan är hur mycket har jag att vinna på en D750 i stället för D800. Det är väl autofokusen, men hur mycket bättre autofokus har D750 än D800?

Kanske det vore bättre att lägga till några tusen och ta D500?

Men kan tillägga att jag har ju även en D7100.

Då hade jag definitivt beställt en D500 för djurfoto för den är bra på just af och höga iso och snabb som en kobra.

55 minutes ago, ToddeSwe said:

Då hade jag definitivt beställt en D500 för djurfoto för den är bra på just af och höga iso och snabb som en kobra.

Nja. Tittar nu i en annan tråd på ett annat forum om en som då hade både en D750 och en D800E. Och enligt honom är skärpan/detaljrikedomen klart bättre när skärpan sitter med D800E än i hans D750, och det menar han beror på den högre pixeltätheten.

Och när jag tittat på bilder tagna med D800/E/D810 så har jag nog oftast tyckt att bilderna tagna med D800-kamerorna varit skarpare än med D500, och vad jag förstått så har D500 sämre brusegenskaper än D800-serien också. Och jag värderar nog bättre bildkvalité före bättre autofokus.

Det såldes precis nu en Nikon D750 på tradera med knappt 9000 exponeringar för 8102 kr med 2 batterier och en trådutlösare. När det var ca 10 minuter kvar av auktionen ställde jag frågan om den är fri från sensorfläckar och hur gammal den är. Det fick jag inget svar på, och jag hade nog inte köpt den ändå för skulle jag fått den hade jag förmodligen fått bjuda mer än 8201 kr och det tycker jag inte är så billigt för en begagnad D750 med nästan 9000 exponeringar.

Har ännu inte bestämt mej för om jag ska köpa en ny D750 eller slå till med en D850 eller ingen alls.

Har objektiv som lär duga till en D850, men 31000 kr är mycket pengar och sen vet jag inte om den datorn jag har är tillräcklig för att behandla så stora filer som det blir med den kameran.

Och tycker inte det är roligt heller att börja fotografera med en kamera som har lägre upplösning än den som jag redan har.

Tänk på att om du skall ha ut 9 bps ur D850 behöver du batterigreppet, stora batteriet En-El 18 och laddaren till det batteriet, det är ca. 10000:- till. Klarar du dig med 7 bps så för all del gå på en D850, du har redan en kamera som klår D750 på nästan alla punkter förutom möjligen seriebildstagningen

Köp från E-Infinity så får du den för €2099 och det funkar utmärkt, jag har köpt flera gluggar därifrån och vet folk som köpt kameror också.

https://www.e-infin.com/eu/item/3416/nikon_d850_digital_slr_camera_(body_only)

Vad har du för gluggar?

Det är inte så märkvärdiga objektiv. Nikon 50 mm 1,8G

Nikon 16-35 mm 1:4G ED

Tamrom SP 70-200 F/2,8 USD dia,m 77 mm DI

Nikon  200-500 mm F/5,6E ED VR

Sigma 15 mm 1:2,8 DEX Fisheye 180 grader

Sigma 28-70 mm 1:2,8-4

7 bilder per sekund lär räcka för mej. 2099 X 10,19 = 21389 kr. Det låter billigt. Ska titta på det men då måste man väl förskottsbetala.

16 timmar sedan, Rolf sade:

Köp från E-Infinity

Håller med Rolf i detta. Köpte själv förra året ett D850 hus samt fyra (4) Tamrongluggar; 15-30 (G2), 24-70 (G2), 70-200 (G2) och ett 90mm makro (G2) samt en Sony RX100 M5A och det fungerade smärtfritt.

* (G2)=Generation 2.

7 hours ago, Mr.T said:

Håller med Rolf i detta. Köpte själv förra året ett D850 hus samt fyra (4) Tamrongluggar; 15-30 (G2), 24-70 (G2), 70-200 (G2) och ett 90mm makro (G2) samt en Sony RX100 M5A och det fungerade smärtfritt.

* (G2)=Generation 2.

Då har du en fin utrustning nu.

Det blir nog en D850 så småningom, men väntar nog 1 år till, har en del andra utgifter i år som jag vill prioritera före kameraköp.

13 minuter sedan, Ove sade:

Då har du en fin utrustning nu.

Tror jag har så jag klarar mig till dödagar :thumbsup:.

37 minuter sedan, Ove sade:

Det blir nog en D850 så småningom, men väntar nog 1 år till, har en del andra utgifter i år som jag vill prioritera före kameraköp.

Var och en gör vad som passar än bäst,  antar jag...