Jump to content

I arbetslöshetens spår så krävs det nya lösningar på inkomster.

Recommended Posts

1 timme sedan, Cope sade:

Tyckte du det var dyrt med 1275:-?

Absolut inte  ! Antar att du har F-skatt sedel i o m att du debiterar moms !? Är inte det ett jävla meck att deklarera för det  !?

vill jag ha betalt för både min utrustning, erfarenhet och arbetsinsats.. I annat fall får dom lösa det själv och upptäcka att det inte bara är att åka ut och ta en bild och sen är det klart.

Delar helt din uppfattning i detta :thumbsup:.

Arkivbild för mig är bilder som jag redan har tagit. Dvs, dom är inte tagna på uppdrag. 

Ok, då är jag med på resonemanget.  Hur går du tillväga för att få sålt "arkivbilder" då !?

Höganäs foto lever och sålde 6 st arkivbilder i förra veckan till Helsingborgs energi :)

Härligt  :thumbsup: !

Hemsidan har dock kraschat pga av att jag inte hade nåt spamfilter har jag fått reda på.

Aha.

Och pga rådande omständigheter så har jag inte orkat ta tag i det.

Jsg förstår...

1 minut sedan, Mr.T sade:

Absolut inte  ! Antar att du har F-skatt sedel i o m att du debiterar moms !? Är inte fet ett jävla meck att deklarera för det  !?

Jag vet inte. Det sköter hon som sitter i andra soffhalvan :)
Jag hade dock inte fixat det. Det kan jag lova :D

Delar helt din uppfattning i detta :thumbsup:.:thumbsup:

Ja, då pengarna inte behövs så kryper jag inte. Avstår hellre en försäljning än att stå med mössan i handen.
Tycker dock att jag är billig i förhållande till SFF. Både gällande priset och användaravtalet för bilderna.

Ok, då är jag med på resonemanget.  Hur går du tillväga för att få sålt "arkivbilder" då !?

Jag gör ingenting mer än att postar bilder på FB, instagram och i normala fall på min hemsida som ligger nere för tillfället.
När det sker en försäljning så har dom hittat mig på nätet.
Har funderat på att lägga lite mer energi på att saluföra mig men för tillfället ligger jag lågt. Vilket jag har gjort i flera år nu :D
Jag gör det för att det är roligt och vill inte att det ska bli ett tvång. Då tappar det sin tjusning.

8 minuter sedan, Cope sade:

Jag vet inte. Det sköter hon som sitter i andra soffhalvan

Tur för dig :thumbsup:.

18 minuter sedan, Cope sade:

Ja, då pengarna inte behövs så kryper jag inte.

Måste vara underbart att vara förmögen :P.

19 minuter sedan, Cope sade:

Avstår hellre en försäljning än att stå med mössan i handen.

Förstår det. Själv har jag fått USD $0.10 för en nerladdning av en bild ett flertal gånger, på Shutterstock. Men å andra sidan är jag inte förmögen ;).

31 minuter sedan, Cope sade:

Tycker dock att jag är billig i förhållande till SFF. Både gällande priset och användaravtalet för bilderna.

Jag har ingen uppfattning om det då jag inte är insatt i frågan.

54 minuter sedan, Cope sade:

Jag gör ingenting mer än att postar bilder på instagram...

Har ännu inte lyckats komma underfund med hur man postar bilder på insta från datorn :confused0006:.

55 minuter sedan, Cope sade:

Jag gör det för att det är roligt och vill inte att det ska bli ett tvång. Då tappar det sin tjusning.

Delar helt din uppfattning i detta,  men jag tänker att lika väl som bilderna ligger på en HHD så kan dom få dra in lite pengar i den mån det går.

22 timmar sedan, Mr.T sade:

Tur för dig :thumbsup:.

Ja, jag klagar inte :)

Måste vara underbart att vara förmögen :P.

Ja, synd att man inte tillhör den skaran :)

Förstår det. Själv har jag fått USD $0.10 för en nerladdning av en bild ett flertal gånger, på Shutterstock. Men å andra sidan är jag inte förmögen ;).

Hehe, många bäckar så ;)

Har ännu inte lyckats komma underfund med hur man postar bilder på insta från datorn :confused0006:.

Förut hade jag ett program men det har slutat att fungera så nu tar jag omvägen via telefonen och sen skriver jag in taggarna i en kommentar via datorn.
Jag har läst att man på något sätt kan lura webbläsaren att tro att den är en telefon och då ska det funka att ladda upp via datorn. Men då jag inte är så teknisk så har jag inte ens försök mig på det. Googlar du så finner du infon du behöver.

Delar helt din uppfattning i detta,  men jag tänker att lika väl som bilderna ligger på en HHD så kan dom få dra in lite pengar i den mån det går.

Precis, dom äter ju inget bröd s a s :)

18 timmar sedan, Cope sade:

Hehe, många bäckar så

Typ väldigt många bäckar, då. Nåväl, jag skall nog inte byta inriktning på karriär ännu ;).

Googlar du så finner du infon du behöver.

Det har jag gjort och det var busenkelt :thumbsup:. Nu har jag lyckats ladda upp fyra bilder och det kommer så småningom fler.

Precis, dom äter ju inget bröd s a s

Så är det ju och tur är väl det.

3 timmar sedan, Mr.T sade:

Det har jag gjort och det var busenkelt :thumbsup:. Nu har jag lyckats ladda upp fyra bilder och det kommer så småningom fler.

Okej, var det så jäkla enkelt. Jag fick för mig att det var krångligt och invecklat. man skulle väl typ välja vilket läge man ville vara i. Typ dator eller telefonläge i webbläsaren?

Vilken läsare använder du?

Måste erkänna att det hade varit skönt att slippa ta omvägen via telefonen :)

Typ dator eller telefonläge i webbläsaren?

Exaaakt !

Vilken läsare använder du?

DuckDuckgo (i Chrome).

Högerklicka i ett webbläsarfönster och sedan inspektera, då får du upp den här sidan;

1020411228_Skrmklipp1.thumb.PNG.596d53bcd7a8452c74b11997f9fd1da5.PNG

Sedan klickar du på symbolen (i överkant på mitten av ovanstående skärmklipp), den blå symbolen (den som ser ut som en telefon/surfplatta).

1732410502_Skrmklipp.PNG.485721bd65a95f87a37b0c87c94e4a27.PNG

Därefter loggar du in på Instagram, klart ! Ibland fungerar det inte direkt, så då får du logga ut och in ett par ggr, alt. hämta sidan igen, men efter några försök fungerar det. Om allt fungerar som det är tänkt, blir muspekaren (på skärmen) till en svart boll eller prick om man vill det. Då kan man konstatera att du är korrekt inloggad och kan börja publicera bilder på Instagram, men genom datorn :thumbsup:.

Kan man lägga upp bilder på instagram och tjäna pengar på dem, och hur går det till att få bilderna att generera pengar, och det är väl inte så mycket man kan tjäna på det antar jag om inte bilderna är jätteintressanta, och laddar man upp bilderna då via mobilen eller datorn eller fungerar det med båda två?

19 timmar sedan, Mr.T sade:

Exaaakt !

DuckDuckgo (i Chrome).

Högerklicka i ett webbläsarfönster och sedan inspektera, då får du upp den här sidan;

Sedan klickar du på symbolen (i överkant på mitten av ovanstående skärmklipp), den blå symbolen (den som ser ut som en telefon/surfplatta).

Därefter loggar du in på Instagram, klart ! Ibland fungerar det inte direkt, så då får du logga ut och in ett par ggr, alt. hämta sidan igen, men efter några försök fungerar det. Om allt fungerar som det är tänkt, blir muspekaren (på skärmen) till en svart boll eller prick om man vill det. Då kan man konstatera att du är korrekt inloggad och kan börja publicera bilder på Instagram, men genom datorn :thumbsup:.

Tackar för guiden. Ska försöka sätta mig in i den och prova framåt kvällen:thumbsup:

16 timmar sedan, Ove sade:

Kan man lägga upp bilder på instagram och tjäna pengar på dem, och hur går det till att få bilderna att generera pengar, och det är väl inte så mycket man kan tjäna på det antar jag om inte bilderna är jätteintressanta, och laddar man upp bilderna då via mobilen eller datorn eller fungerar det med båda två?

Om du kan tjäna pengar på dom bilderna du lägger på instagram vet jag inte. Men du har ju chansen att bli upptäckt för det du pysslar med och därmed få kunder som skulle vilja köpa bilder av dig. Och det behöver ju inte nödvändigtvis vara just dom bilderna som ligger på instagram.

17 timmar sedan, Ove sade:

Instämmer med Conny där. Att tilläggas är att det finns ju speciella sidor där man bara säljer sina bilder eller rättare sagt lägger ut dom där för försäljning. Shutterstock är en av dem och naturligtvis har jag glömt den andra jag känner till. Men Googlar du så hittar du t.e.x: https://enviragallery.com/best-places-to-sell-photos-online-and-make-money/

8 hours ago, Cope said:

Om du kan tjäna pengar på dom bilderna du lägger på instagram vet jag inte. Men du har ju chansen att bli upptäckt för det du pysslar med och därmed få kunder som skulle vilja köpa bilder av dig. Och det behöver ju inte nödvändigtvis vara just dom bilderna som ligger på instagram.

Tack för den upplysningen Cope. Säljer inga bilder, men om det skulle bli aktuellt provar jag kanske att lägga ut dem där då. :)

On 2021-02-20 at 6:10 PM, Mr.T sade:

Exaaakt !

DuckDuckgo (i Chrome).

Testade detta nu. Varför försökte jag inte detta när jag såg att man kunde göra så här?:smack:
Livet blev genast lite lättare :)

Ska se om man kan utföra manövern även i Firefox som är min normala läsare.

On 2021-02-18 at 6:32 PM, Cope sade:

Tyckte du det var dyrt med 1275:-?

Det är inte ofta jag säljer arkivbilder. Men när det händer vill jag ha betalt för både min utrustning, erfarenhet och arbetsinsats.. I annat fall får dom lösa det själv och upptäcka att det inte bara är att åka ut och ta en bild och sen är det klart.

Arkivbild för mig är bilder som jag redan har tagit. Dvs, dom är inte tagna på uppdrag. Kanske fel ordval men jag kallar dom arkivbilder :)

Höganäs foto lever och sålde 6 st arkivbilder i förra veckan till Helsingborgs energi :)
Hemsidan har dock kraschat pga av att jag inte hade nåt spamfilter har jag fått reda på. Och pga rådande omständigheter så har jag inte orkat ta tag i det.

Bra jobb Höganäs foto :)