Jump to content

I arbetslöshetens spår så krävs det nya lösningar på inkomster.

Recommended Posts

Har inte riktigt tyckt att mina fota har varit något att ha fören jag började få bilder på fåglarna vid matningen då dom är detaljrika och fina.

Så med det sagt så har jag börjat fundera på hur jag ska kunna få in en extraslant och då på mina foton.

Har gjort i ordning en flik på hemsidan: https://toddeswe.wixsite.com/toddeswe/prints?lang=sv

Men den stora frågan är vad man ska ta för sina bilder...

Vad tycker ni?

Bra ide! Du har många högklassiga bilder i portföljen nu. Vad man kan begära har jag dålig koll på. Borde finnas intresse för fina fågelbilder tex. Men även annat. Det gäller att nå ut och synas.

Sen tycker jag det känns som att foto börjar bli lite devalverat ( klassbilder klarar sig alltid). Märker hur lokalblaskan hör av sig om man lagt upp något i en lokal facebookgrupp. Vill inte betala ett endaste öre. Först blev man smickrad men nu hör jag så många som blir kontaktade att det är en strategi. De har ingen fotograf längre och av mig är det slut med gratisbilder. Första gången det hände var ca 2013 och var det en amerikansk resebyrå som ville ha en bild de sett på flickr tror jag....

Då du inte är den enda som försöker sälja printar på nätet så borde det gå att få en prisuppgift den vägen. Sen beror det nog på vilken kvalitet på printen du/kunden önskar. Ska den säljas inramad eller utan ram, vilken papperssort, papperskvalitet, akrylglas etc. Många faktorer att ta hänsyn till.

Det är jättesvårt med prissättning. Googla runt och se vad andra tar och försök hitta en väg som passar dig. Prisspannet är jättestort.

Titta hos SFF, där kan du se genomsnittspriset för olika ändamål och där påtalas även att kunskap samt vilken nivå utrustningen man använder ligger på vägs in i priset.

3 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Bra ide! Du har många högklassiga bilder i portföljen nu. Vad man kan begära har jag dålig koll på. Borde finnas intresse för fina fågelbilder tex. Men även annat. Det gäller att nå ut och synas.

Sen tycker jag det känns som att foto börjar bli lite devalverat ( klassbilder klarar sig alltid). Märker hur lokalblaskan hör av sig om man lagt upp något i en lokal facebookgrupp. Vill inte betala ett endaste öre. Först blev man smickrad men nu hör jag så många som blir kontaktade att det är en strategi. De har ingen fotograf längre och av mig är det slut med gratisbilder. Första gången det hände var ca 2013 och var det en amerikansk resebyrå som ville ha en bild de sett på flickr tror jag....

Ja det kostar ju bara lite tid att försöka och tid är jag rik på nu.

Nej gratis är inte ett alternativ. Då får dom ta sina bilder själva. :)

3 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Då du inte är den enda som försöker sälja printar på nätet så borde det gå att få en prisuppgift den vägen. Sen beror det nog på vilken kvalitet på printen du/kunden önskar. Ska den säljas inramad eller utan ram, vilken papperssort, papperskvalitet, akrylglas etc. Många faktorer att ta hänsyn till.

Nej det är ju det, jo det får ju kunde bestämma vad dom vill ha för kvalite och typ av print och om dom ska ha ram.

Jag tänkte mer på vad jag ska lägga på för min bild som är det dom egentligen köper av mig.

Ska kolla runt och se vad andra tar men problemet är att jag fortfarande inte ser mig som en fotograf. :) Men man har ju något att utgå ifrån.

2 timmar sedan, Cope sade:

Det är jättesvårt med prissättning. Googla runt och se vad andra tar och försök hitta en väg som passar dig. Prisspannet är jättestort.

Titta hos SFF, där kan du se genomsnittspriset för olika ändamål och där påtalas även att kunskap samt vilken nivå utrustningen man använder ligger på vägs in i priset.

Vad tar du? Har för mig du hade en sida där du sålde...

SFF?

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Vad tar du? Har för mig du hade en sida där du sålde...

SFF?

När jag säljer arkivbilder till företag så tar jag 1275:- plus moms per bild. Med bilden medföljer användningsvilkoren som är väldigt generösa.

Gällande tavlor tänker jag annorlunda. I takt med att storleken ökar på tavlan så ökar även det inbakade priset. Annars blir ju små tavlor väldigt dyra och stora tavlor väldigt billiga.

https://www.sfoto.se/radgivning-och-juridik/prisguiden/

13 timmar sedan, Cope sade:

När jag säljer arkivbilder till företag så tar jag 1275:- plus moms per bild. Med bilden medföljer användningsvilkoren som är väldigt generösa.

Gällande tavlor tänker jag annorlunda. I takt med att storleken ökar på tavlan så ökar även det inbakade priset. Annars blir ju små tavlor väldigt dyra och stora tavlor väldigt billiga.

https://www.sfoto.se/radgivning-och-juridik/prisguiden/

Vad kan man ha för användsningsvilkor på en bild? :) Menas det var man hänger den och i vilken miljö?!

Tack för länken! Ska läsa detta!

5 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Vad kan man ha för användsningsvilkor på en bild? :) Menas det var man hänger den och i vilken miljö?!

Tack för länken! Ska läsa detta!

Användarvillkoren för en såld bild innebär te x vad dom får använda den till och hur länge dom får använda den. Att den ej får redigeras om, säljas vidare mm mm. Nu pratar jag alltså om bildfiler och inte färdiga utskrifter.

3 minuter sedan, Cope sade:

Användarvillkoren för en såld bild innebär te x vad dom får använda den till och hur länge dom får använda den. Att den ej får redigeras om, säljas vidare mm mm. Nu pratar jag alltså om bildfiler och inte färdiga utskrifter.

Aha! Har du ett färdigskrivet dokument för det som du skickar med?

Finns det att ladda ner någonstans fall i fall. 

25 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Aha! Har du ett färdigskrivet dokument för det som du skickar med?

Finns det att ladda ner någonstans fall i fall. 

Du hittar nog mallar hos SFF....eller googla så finner du det säkert. Jag hittade det för några år sedan och printade ut en liten hög :)

20 timmar sedan, Cope sade:

När jag säljer arkivbilder till företag så tar jag 1275:- plus moms per bild.

Får jag fråga hur frekvent det är att du säljer en arkivbild och vad är en arkivbild per definition !?

Vad hände med Höganäs foto !? 

3 timmar sedan, Mr.T sade:

Får jag fråga hur frekvent det är att du säljer en arkivbild och vad är en arkivbild per definition !?

Vad hände med Höganäs foto !? 

Tyckte du det var dyrt med 1275:-?

Det är inte ofta jag säljer arkivbilder. Men när det händer vill jag ha betalt för både min utrustning, erfarenhet och arbetsinsats.. I annat fall får dom lösa det själv och upptäcka att det inte bara är att åka ut och ta en bild och sen är det klart.

Arkivbild för mig är bilder som jag redan har tagit. Dvs, dom är inte tagna på uppdrag. Kanske fel ordval men jag kallar dom arkivbilder :)

Höganäs foto lever och sålde 6 st arkivbilder i förra veckan till Helsingborgs energi :)
Hemsidan har dock kraschat pga av att jag inte hade nåt spamfilter har jag fått reda på. Och pga rådande omständigheter så har jag inte orkat ta tag i det.

2 timmar sedan, Cope sade:

Du hittar nog mallar hos SFF....eller googla så finner du det säkert. Jag hittade det för några år sedan och printade ut en liten hög :)

Snälla posta gärna i denna tråd.