Jump to content

Hur länge kommer spegelreflex tillverkas?

Recommended Posts

Har vi diskuterat tidigare men alltid kul spekulera. Kom upp nåt i mitt googleflöde ( sparade inte länken tyvärr) att försäljningen av DSLR har minskat med 48 % under pandemin mot ca 25 % för spegellösa och det spekulerades i att det skulle skynda på utvecklingen. Jag tror nog knappast att det är omedelbart förestående. Spegelreflex är en mogen produkt. Överlägsen batteritid och tycker nog sökaren slår en liten tv-ruta. Sen har förstås spegellös sina fördelar. Den kan " se i halvmörker" och man får ett hum om hur bilden skall bli innan man trycker av. Rent bildmässigt finns väl inga fördelar? Möjligt att en spegellös kan få ännu snabbare matning och kanske bättre AF?

Fast till slut kommer tillverkarna till en punkt då det säljs så få att det inte lönar sig. Vad kan bli kvar. Om något blir kvar. Proffs eller instegskameror? Borde bli proffs isf. Många sitter på fin optik som inte självklart passar på nya fattningar utan olika adaptrar. Jag gissar ändå att de flesta här på forumet kommer kunna avsluta sin fotokarriär med en spegelreflex. Om man vill.

Lite lösa funderingar bara. 

Spegellöst är framtiden tror jag, även i det professionella segmentet men slr kamerorna kommer nog leva kvar under överskådlig tid dom också. Jag har som hastigast provat Sony A7r III och A7 r IV och visst är det trevliga kameror men sökarbilden blev jag inte riktigt vän med, där är ett litet lagg som inte finns hos dslr kameror.

Personligen känner jag inte att jag vill släppa mina dslr kameror för jag sitter på ett system med god optik som även om den skulle funka med adapter till Nikon Z så blir det inte riktigt samma sak, det är dessutom inte Nikon Z jag skulle bytt till om jag skulle gått spegellöst idag och att helt byta system är för mig ekonomiskt oförsvarbart.

Att spegellöst är framtiden finns det väl inte så mkt att orda om. Men för den skull tror jag inte att dlsr kommer dö ut sådär jättefort. Gissningsvis ligger den en ersättare till D850 och det finns kanske ytterligare en till på ritbordet. 

Sen är ju objektivutbudet i z serien fortfarande rätt begränsat vilket kanske gör att dlsr kommer leva parallellt med z serien under ett bra tag. 

I dagsläget har väl Nikon inget jag vill lägga pengarna på då z7ii blev en för liten uppgradering för min del. Jag vill i första hand åt en af som är likvärdig med konkurrenterna och där är dom tyvärr inte ännu. Och som det känns just nu så blir det ett z-hus för min del då jag har gluggar som inte återfinns med z-fattningen ännu. Och självklart är det inte försvarbart att helt byta system över en natt. Det får ske under en period av det längre slaget. 

Dock hoppas jag att det kommer  en Z9 som lockar mig att ta mitt första steg mot ett spegellöst hus🙂