Jump to content

Vinter i Vegeholsskogen. Här tillsammans med Sara....

Recommended Posts

Det här var elakt Conny. Skriva lite inlägg då och då om att fotosuget inte är stort, att du väntar in det osv. Också har du antingen varit på träningsläger eller bara vilat dig i form.

Det här var - på ren svenska - så jävla bra rakt igenom. Det går inte att välja någon favorit. Det finns säkert någon miss, eller något man kunde göra bättre (rätt trist om man inte kan utvecklas), men det här är så jäkla bra så jag tänker inte sitta och leta de missarna.

Som du själv och andra är inne på, detta är första träffen och fotograferingen er mellan och det blev så här bra. Förutsatt att hon vill (och du), missa inte chansen med någon som i närheten - ta en fika eller sitt och snacka om vart ni vill med fotona. Jag tror att det - som du själv är inne på - kommer ta er närmre varandra och ni blir mer bekväma i era respektive roller. Ser fram emot nästa session!

Ojdå, Tack så hjärtligt Martin. Det värmde gott att höra :)

Fotosuget är som jag har sagt lågt och jag bokade av en fotografering för bara några veckor sedan pga avsaknaden av ork. Tänkte gjort samma sak denna gång med bestämde mig till slut för att genomföra den. Och det var en jäkla tur då jag hade så himla roligt under några timmar.
Träningsläger har jag inte varit på men vilat har jag däremot gjort. Dock tror jag mer på att jag hade tur vid fototillfället då jag fortfarande inte känner mig det minsta bekväm med belysning mm.

Vi båda vill köra fler sessioner tillsammans och att det blir planering under en fika känns iaf inte obekvämt från min sida. Och jag hoppas innerligt att vi lär känna varandra så bra så att jag kan experimentera och addera flera ljuskällor från olika håll. Men det får nog vänta tills det blir sommar så hon inte förfryser under tiden jag provar mig fram :)

Tack än en gång för din för mig stärkande kommentar.

On 2021-02-12 at 11:48 AM, Cope sade:

Nikons nya Z-objektiv blir väl omtalade att dom presterar bättre än F-gluggarna i diverse guider på youtube.

Den slutsatsen har jag också landat i.

ögonfokusen är guld värd

Skulle gärna se att jag hade tillgång till denna funktionen i D850. Vågar man hoppas på en framtida mjukvauuppdatering, månde :confused0006:.

det verkar smidigt att se hur exponeringen blir innan man ens har tagit bilden.

Jag har stött på detta påstående tidigare och jag kan inte för mitt liv begripa hur du skall kunna se det färdiga resultatet innan bilden är tagen, s a s. Jag menar, det tillkommer ju lite efterbehandling (i datorn) också, och hur skall du kunna se det i kameran innan bilden är tagen !? Jo, jag (tror mig) förstå vad som döljs i påståendet, men jag är ändå förundrad över hur det är möjligt.

Om man sen vill hoppa på den nya tekniken tidigt, sent eller inte alls är upp till var och en.

Absolut är det så. I mitt fall är det svårmotiverat att byta ur ekonomisk synpunkt. Mina bilder skulle inte bli bättre eller sämre bara för att jag bytte system, men det är jag det. Har (troligtvis) plöjt ner mer pengar i min utrustning en vad en ny bil skulle kosta (om än inte i premiumklassen, för att vara övertydlig).

Ett tag funderade jag lite på att gå över till Sony

Det förstår jag, Sony har ju visat sig ytterligt kompetenta vad det gäller att ta fram fotoutrustning i premiumklassen, även om menysystemet lämnar en del i övrigt att önska. Avseende menysystemet ligger Nikon i framkant, skulle jag vilja säga.

just nu så håller jag kvar vid Nikon då jag kan använda gluggar med f-fästet tillsammans med adapter till Z-systemet.

Tycker jag är ett förnuftigt resonemang :thumbsup:.

On 2021-02-14 at 1:52 PM, Mr.T sade:

Den slutsatsen har jag också landat i.

Skulle gärna se att jag hade tillgång till denna funktionen i D850. Vågar man hoppas på en framtida mjukvauuppdatering, månde :confused0006:.

Det skulle jag också, tro inget annat. Men jag gissar att det kanske inte går då det är helt olika fokussystem. Fast det är inte jag rätt man att avgöra.

Jag har stött på detta påstående tidigare och jag kan inte för mitt liv begripa hur du skall kunna se det färdiga resultatet innan bilden är tagen, s a s. Jag menar, det tillkommer ju lite efterbehandling (i datorn) också, och hur skall du kunna se det i kameran innan bilden är tagen !? Jo, jag (tror mig) förstå vad som döljs i påståendet, men jag är ändå förundrad över hur det är möjligt.

I mitt fall är det för att få exponeringen för bakgrunden exponerad som jag vill ha den innan jag lägger på blixten/blixtarna.
Smidigt tycker jag men såklart inte livsnödvändigt. Det är ju bara att ta testbilder och justera exponeringen tills man hamnar rätt.

Absolut är det så. I mitt fall är det svårmotiverat att byta ur ekonomisk synpunkt. Mina bilder skulle inte bli bättre eller sämre bara för att jag bytte system, men det är jag det. Har (troligtvis) plöjt ner mer pengar i min utrustning en vad en ny bil skulle kosta (om än inte i premiumklassen, för att vara övertydlig).

Tror du inte är ensam på den punkten.

Det förstår jag, Sony har ju visat sig ytterligt kompetenta vad det gäller att ta fram fotoutrustning i premiumklassen, även om menysystemet lämnar en del i övrigt att önska. Avseende menysystemet ligger Nikon i framkant, skulle jag vilja säga.

Absolut, dom ligger långt fram teknikmässigt men som du säger så finns det en del att önska angående menysystemet :)

Tycker jag är ett förnuftigt resonemang :thumbsup:.

21 timmar sedan, Cope sade:

Men jag gissar att det kanske inte går då det är helt olika fokussystem.

Så må det vara, men dom kanske kan utveckla/uppdatera mjukvaran till D850 ? Den som lever får se...

I mitt fall är det för att få exponeringen för bakgrunden exponerad som jag vill ha den innan jag lägger på blixten/blixtarna.
Smidigt tycker jag men såklart inte livsnödvändigt.

Allt som gör det enklare att uppnå det önskvärda resultatet är välkommet naturligtvis, men hur du skall kunna se det färdiga resultatet innan du har tagit en bild övergår mitt förstånd (men det krävs inte så mycket för det, å andra sidan).

Tror du inte är ensam på den punkten.

Säkert inte.

4 timmar sedan, Mr.T sade:

Allt som gör det enklare att uppnå det önskvärda resultatet är välkommet naturligtvis, men hur du skall kunna se det färdiga resultatet innan du har tagit en bild övergår mitt förstånd (men det krävs inte så mycket för det, å andra sidan).

Jag ser ju inte hur den färdiga bilden blir i det tillvägagångssättet jag försökte förklara. Men i mitt ser jag ju hur mkt jag tex underexponerar bakgrunden utan att ta testbilder eller gå över i LV för att se hur bakgrunden kommer bli. Tex, jag väljer bländare, iso och därefter justerar jag slutartiden tills bakgrunden får den exponering jag vill ha. När den är korrekt läggs blixtljuset på och det får jag såklart fortsättningsvis ta testbilder tills styrkan är korrekt inställd.

On 2021-02-15 at 3:13 PM, Cope sade:

Det är såklart troligen fullt möjligt att uppgradera äldre modeller med vissa nya funktioner med ny mjukvara, och det kommer vi säkert se framöver också.

Dock tror jag tillverkarna är för "smarta" för att införa "de bästa" grejorna/fördelarna med de nya kamerorna till för många av de äldre. Framförallt när det skiljer mellan spegel/spegellöst. De vill ju behålla sina användare men sälja nytt, och i vissa fall är det säkert som Conny är inne på tekniska begränsningar också utifrån hur det är konstruerat.

16 timmar sedan, Martin sade:

Dock tror jag tillverkarna är för "smarta" för att införa "de bästa" grejorna/fördelarna med de nya kamerorna till för många av de äldre. Framförallt när det skiljer mellan spegel/spegellöst. De vill ju behålla sina användare men sälja nytt

Jo, jag landade också i den slutsatsen efter att ha lagt pannan i djupa veck.