Jump to content

Vinter i Vegeholsskogen. Här tillsammans med Sara....

Recommended Posts

Lite blandade vinterporträtt tagna för någon vecka sedan....Det blir stående, liggande, färg och svartvitt, med snö och utan snö serverade i en hög.
Kör lagt på lite effekter med tillbehörsverktyg som jag har köpt till PS i form av penslar, actions och overlay på en del av bilderna.

1.

_8502274 1.jpg

2.

_8502321snö.jpg

3.

_8502359.jpg

4.

_8502359snö.jpg

5.

_8502391.jpg

6.

_8502457 2.jpg

7.

_8502466 1.jpg

8.

_8502466snö.jpg

9.

_8502477 1.jpg

10._8502477snö.jpg

När Jag kan tycka att wow vad bra så måste det betyda att du har blivit duktig på detta... eller?! :)

Alla är fan bra! Jag som alltid haft ångest när man ska kommentera människoporträtt.  Dom med snö är skitbra ju.

Haha, det vet jag inte om jag har blivit men jag gör så gott jag kan. Och denna gången blev det såhär.
Vill lära känna en av modellerna på djupet så man kan leka mer med blixtarna och utforska hur det blir när man adderar flera blixtar och på det viset försöker bygga upp det man önskar på ut i en färdig bild. Denna modellen bor lokalt så här finns kanske förutsättningar för att lära känna varandra och ha ett fördjupat samarbete när vädret blir bättre.

49 minuter sedan, Cope sade:

Haha, det vet jag inte om jag har blivit men jag gör så gott jag kan. Och denna gången blev det såhär.
Vill lära känna en av modellerna på djupet så man kan leka mer med blixtarna och utforska hur det blir när man adderar flera blixtar och på det viset försöker bygga upp det man önskar på ut i en färdig bild. Denna modellen bor lokalt så här finns kanske förutsättningar för att lära känna varandra och ha ett fördjupat samarbete när vädret blir bättre.

Måste vara det för jag har inte blivit bättre på att se människor tror jag inte...  eller så tilltalar bara dessa bilder mig, tjejen är inte min typ så det är inte det.

Bra jobbat iaf.

32 minuter sedan, Rolf sade:

Nu har du överträffat dig själv Cope. Skitbra bilder rakt igenom, jag kan omöjligt sätta någon framför någon annan. :thumbsup: :thumbsup:

Där ser man du tycker samma som jag! DÅ är det han som har blivit bättre. :)

1 timme sedan, Ove sade:

Bra bilder. Men varför inga helfigursbilder?

Tack🙂

Ingen aning, det blev så bara denna gången. Har lite helkroppsbilder också men dom blev inte postade denna gång. 

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Måste vara det för jag har inte blivit bättre på att se människor tror jag inte...  eller så tilltalar bara dessa bilder mig, tjejen är inte min typ så det är inte det.

Bra jobbat iaf.

Tack igen🙂

Jag fotar ingen för att dom tilltalar mig. Bryr mig inte om hur dom ser ut. Det viktiga är att det går att samarbeta och att man har roligt tillsammans. 

1 timme sedan, Rolf sade:

Nu har du överträffat dig själv Cope. Skitbra bilder rakt igenom, jag kan omöjligt sätta någon framför någon annan. :thumbsup: :thumbsup:

Tack så hjärtligt. Kul att höra. 

Jag tycker verkligen det är skitroligt och har så många idéer jag vill försöka få ut i på min skärm. 

Ok Cope, ge mig en minut så att jag får starta motorsågen...Så, nu brummar den och kedjan är nyslipad, nu skall vi se...3:an är utan konkurrens den bästa. Gillar känslan som förmedlas genom bilden och modellen upplevs helt bekväm och avslappnad i situationen. 4:an är väl samma bild, men större utsnitt !? Gillar den också, även om jag föredrar den S/V varianten. Därefter kommer 5:an men inte för posen skull utan för kontakten med modellen som dessutom är (som jag upplever det) väldigt naturlig, inga påklistrande leenden utan bara rakt upp och ner. Kanske skulle du haft lite mer luft i överkant i förhållande till modellen, tycker att det är lite för tight (för min smak) ovan modellens huvud, s a s. Sedan kan jag kort nämna att jag gillar bilderna med snö och hade det inte påtalats att det är fejk (inget snö i ansiktet) då hade jag (sannolikt) inte reflekterat över det. 6:an är också rätt ok då jag upplever modellen helt naturlig.

Låt mig också kort inflika att på vissa bilder upplever jag det som att modellen känner sig osäker (bristande självförtroende ?) och här kommer din roll som fotograf (och inte minst i egenskap av man) in; Du måste få modellen att känna sig bekväm, att hon är vacker och attraktiv för att boosta hennes självförtroende och få henne att slappna av framför kameran. Om du lyckas med det, då kommer du att få tillfälle att ta bilder som ligger snäppet ovan dessa. Jag skulle vilja föreslå att du stämmer träff med modeller innan en fotosejour på ett kafé en eller ett par dagar innan fotograferingen skall göras, detta för att modeller(-na) skall få en möjlighet att "känna" av dig. På så sätt kommer dom (sannolikt) kunna koppla av framför kameran den dagen det är dags. Kanske kan du bolla bildidéer med modellerna så att ni har en gemensam plattform att utgå från ? Vad för bilder du vill ha och vad hon tror hon kan bidra med !? Inte minst viktigt är ju att du också får en känsla om vad för typ av människa modellen är och vilken typ av bilder som bäst passar till hennes personlighet ?

Sedan när det gäller unga kvinnor (som modellen ovan) så ha i bakhuvudet att unga kvinnor vill känna sig attraktiva och sexiga. Här kommer då din roll som man in igen; Det är din uppgift att plocka fram vilddjuret i kvinnorna för att få dom att känna sig åtråvärda och attraktiva. Kom ihåg att kvinnor speglar sig i män för att själva kunna identifiera sig sig som just kvinnor, (detta är inte minst viktigt om man är far till en dotter ;)). Sedan när det väl är dags är det viktigt att du ropar uppmuntrande till henne så att hon kan slappna av och släppa ut hondjävulen i sig (om hon är det typen av kvinna), eller har du kanske varit gift allt för länge för det :lol::lol::lol: !

För att ta ett exempel; Den tatuerade damen som du plåtat tidigare, kan du säkert få till att posera "utmanande" om du vill det, hon har det i sig, s a s. Notera nu att jag inte menar nakenbilder utan fullt påklädda modeller. Kvinnor kan vara nog så attraktiva med kläder på sig, enligt min ödmjuka uppfattning, Faktum är att jag själv kan finna kvinnor mer attraktiva med kläder på än utan, även om det finns undantag ;)

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Grymt vackra porträtt hela högen. Stör mig lite på att de bilderna där det ser ut att snöa så är det inga snöflingor i ansiktet, ser inte helt äkta ut.

Tack så mkt. Kul att dom gillades. Jag är helt med dig på vad du menar angående av avsaknaden av snö i ansiktet. Jag gjorde en ultrasnabb undersökning och bestämde mig för att hålla mig inom min upplevda norm för fejkad snö. Dvs, ansiktet är utan flingor.
Vi tog rätt många bilder på äkta snö som föll ner över henne när vi fotade men i ärlighetens namn så blev det inte bra. Flingorna förstörde verkligen hela ansiktet och det blev i mina ögon inte alls bra.

27 minuter sedan, Mr.T sade:

Ok Cope, ge mig en minut så att jag får starta motorsågen...Så, nu brummar den och kedjan är nyslipad, nu skall vi se...3:an är utan konkurrens den bästa. Gillar känslan som förmedlas genom bilden och modellen upplevs helt bekväm och avslappnad i situationen. 4:an är väl samma bild, men större utsnitt !? Gillar den också, även om jag föredrar den S/V varianten. Därefter kommer 5:an men inte för posen skull utan för kontakten med modellen som dessutom är (som jag upplever det) väldigt naturlig, inga påklistrande leenden utan bara rakt upp och ner. Kanske skulle du haft lite mer luft i överkant i förhållande till modellen, tycker att det är lite för tight (för min smak) ovan modellens huvud, s a s. Sedan kan jag kort nämna att jag gillar bilderna med snö och hade det inte påtalats att det är fejk (inget snö i ansiktet) då hade jag (sannolikt) inte reflekterat över det. 6:an är också rätt ok då jag upplever modellen helt naturlig.

Låt mig också kort inflika att på vissa bilder upplever jag det som att modellen känner sig osäker (bristande självförtroende ?) och här kommer din roll som fotograf (och inte minst i egenskap av man) in; Du måste få modellen att känna sig bekväm, att hon är vacker och attraktiv för att boosta hennes självförtroende och få henne att slappna av framför kameran. Om du lyckas med det, då kommer du att få tillfälle att ta bilder som ligger snäppet ovan dessa. Jag skulle vilja föreslå att du stämmer träff med modeller innan en fotosejour på ett kafé en eller ett par dagar innan fotograferingen skall göras, detta för att modeller(-na) skall få en möjlighet att "känna" av dig. På så sätt kommer dom (sannolikt) kunna koppla av framför kameran den dagen det är dags. Kanske kan du bolla bildidéer med modellerna så att ni har en gemensam plattform att utgå från ? Vad för bilder du vill ha och vad hon tror hon kan bidra med !? Inte minst viktigt är ju att du också får en känsla om vad för typ av människa modellen är och vilken typ av bilder som bäst passar till hennes personlighet ?

Sedan när det gäller unga kvinnor (som modellen ovan) så ha i bakhuvudet att unga kvinnor vill känna sig attraktiva och sexiga. Här kommer då din roll som man in igen; Det är din uppgift att plocka fram vilddjuret i kvinnorna för att få dom att känna sig åtråvärda och attraktiva. Kom ihåg att kvinnor speglar sig i män för att själva kunna identifiera sig sig som just kvinnor, (detta är inte minst viktigt om man är far till en dotter ;)). Sedan när det väl är dags är det viktigt att du ropar uppmuntrande till henne så att hon kan slappna av och släppa ut hondjävulen i sig (om hon är det typen av kvinna), eller har du kanske varit gift allt för länge för det :lol::lol::lol: !

För att ta ett exempel; Den tatuerade damen som du plåtat tidigare, kan du säkert få till att posera "utmanande" om du vill det, hon har det i sig, s a s. Notera nu att jag inte menar nakenbilder utan fullt påklädda modeller. Kvinnor kan vara nog så attraktiva med kläder på sig, enligt min ödmjuka uppfattning, Faktum är att jag själv kan finna kvinnor mer attraktiva med kläder på än utan, även om det finns undantag ;)

Haha, jag tar på både skyddsglasögon och hörselkåpor :)
Kul att du fann någon som föll dig i smaken. Angående snön så kan du se svaret jag gav till Himma. Här kan jag dock tillägga att det var första gängen jag klistrade in fejksnö i bilder. Så även den typ av redigering bör man väl bekanta sig med :)

Du kan ha rätt i bristande självförtroende då hon liksom jag inte har överdrivet stor erfarenhet. Och som du säger så är det mitt jobb att få henne att känna sig bekväm. Och det är där mitt problem kommer in i bilden. Det jag menar är att jag inte alls känner mig bekväm med att styra och ställa för mkt. Det känns inte liksom rätt för mig att ta kommandot över någon annan. Naturligtvis är jag väl medveten om vad det handlar om men jag är inte riktigt där ännu och jag behöver öva mkt inom det området också.
Detta var ju första mötet med denna modellen och det gör ju såklart att det kan bli lite stelt i början. Så jag tar till mig din idé att först träffas över en fika för att ta tempen på varandra.
Uppmuntran får hon under sessionens gång. Och återigen så är detta min akilleshäl och det är nåt jag måste jobba på och själv känna mig trygg med den rollen.
Dock tycker jag balansen kan vara hårfin från att väcka modellens attraktivitet till att jag ska känna mig som en ful gubbe. Ingen ska behöva känna sig obekväm framför min kamera. Det är jag väldigt tydlig med att informera modellerna om. Dom ska inte göra nåt som inte känns bra för dom. Och gissningsvis, känns det inte bra för dom så känns det nog inte bra för mig heller.

Jag förstår vad du menar angående den tatuerade tjejen. Hon har ju valt att klä sig med kroppsmålningar, gissningsvis för att hon gillar visa upp dom.
Men som sagt, kläderna får hon behålla på sig då nakenbilder inte är något för mig.

Så det korta svaret lyder. Jag jobbar för fullt med mig själv för att jag ska känna mig bekväm med att ta kommandot över situationen :D

1 timme sedan, Cope sade:

Det jag menar är att jag inte alls känner mig bekväm med att styra och ställa för mkt. Det känns inte liksom rätt för mig att ta kommandot över någon annan.

Nja, det handlar inte om att styra och ställa utan att få modellen att slappna av och känna sig bekväm samt skoja lite med henne, då kommer hon att slappna av och uppföra sig naturligt framför kameran. Uppmuntran Cope, uppmuntran :thumbsup:.

Så jag tar till mig din idé att först träffas över en fika för att ta tempen på varandra.

Helt ärligt så tror jag det är ett stort steg i rätt riktning (för er båda) och det kommer så småningom att återspeglas i bilderna.

Uppmuntran får hon under sessionens gång.

Då så.

Och återigen så är detta min akilleshäl och det är nåt jag måste jobba på och själv känna mig trygg med den rollen.

Hm, hur svårt är det att ropa; Bra där, så ja, perfekt osv :confused0006:!?

Dock tycker jag balansen kan vara hårfin från att väcka modellens attraktivitet (...)

Det handlar inte om att väcka hennes attraktion till dig, det handlar om att ta fram henne i henne själv, att få henne att känna sig avslappnad och naturlig i sitt förhållande till dig i den givna situationen och ingenting annat. Dessutom skall du inte underskatta unga kvinnors dragning till "fula gamla gubbar ;)", Cope.

till att jag ska känna mig som en ful gubbe. Ingen ska behöva känna sig obekväm framför min kamera. Det är jag väldigt tydlig med att informera modellerna om. Dom ska inte göra nåt som inte känns bra för dom.

Det är du som sätter gränsen Cope. Det handlar bara om att vara tydlig om vem som har kommandot (på ett mjukt sätt) i den givna situationen. Och ingen vill ju känna sig som en ful gammal gubbe utom bakom datorskärmen i en (inbillad) anonymitet på nätet :lol: !

Och gissningsvis, känns det inte bra för dom så känns det nog inte bra för mig heller.

Det kan jag känna igen mig i.

Jag förstår vad du menar angående den tatuerade tjejen. Hon har ju valt att klä sig med kroppsmålningar, gissningsvis för att hon gillar visa upp dom.

Jo, jag fick nog intrycket av att hon var lite åt det exhibitionistiska hållet, s a s.

Men som sagt, kläderna får hon behålla på sig då nakenbilder inte är något för mig.

Tror väl faan det, du är ju gift :lol: !

Så det korta svaret lyder. Jag jobbar för fullt med mig själv för att jag ska känna mig bekväm med att ta kommandot över situationen :D

Och då tror jag att ett besök få ett kafé någon/några timmar någon/några dagar före ett fotoskjut (!) tror jag är välgörande för er bägge :thumbsup:.

I all välmening;

Mr.T 

3 timmar sedan, Mr.T sade:

Nja, det handlar inte om att styra och ställa utan att få modellen att slappna av och känna sig bekväm samt skoja lite med henne, då kommer hon att slappna av och uppföra sig naturligt framför kameran. Uppmuntran Cope, uppmuntran :thumbsup:.

Helt ärligt så tror jag det är ett stort steg i rätt riktning (för er båda) och det kommer så småningom att återspeglas i bilderna.

Då så.

Hm, hur svårt är det att ropa; Bra där, så ja, perfekt osv :confused0006:!?

Det handlar inte om att väcka hennes attraktion till dig, det handlar om att ta fram henne i henne själv, att få henne att känna sig avslappnad och naturlig i sitt förhållande till dig i den givna situationen och ingenting annat. Dessutom skall du inte underskatta unga kvinnors dragning till "fula gamla gubbar ;)", Cope.

Det är du som sätter gränsen Cope. Det handlar bara om att vara tydlig om vem som har kommandot (på ett mjukt sätt) i den givna situationen. Och ingen vill ju känna sig som en ful gammal gubbe utom bakom datorskärmen i en (inbillad) anonymitet på nätet :lol: !

Det kan jag känna igen mig i.

Jo, jag fick nog intrycket av att hon var lite åt det exhibitionistiska hållet, s a s.

Tror väl faan det, du är ju gift :lol: !

Och då tror jag att ett besök få ett kafé någon/några timmar någon/några dagar före ett fotoskjut (!) tror jag är välgörande för er bägge :thumbsup:.

I all välmening;

Mr.T 

Jag tror nog vi är inne på samma spår. På ett ungefär iaf. Uppmuntran osv vidare får dom såklart och även lite små tillrättavisningar angående posen. Och just huvuddelen av posen bestämmer dom själva så länge det inte är helt åt h-vete. Jag småjusterar dom bara lite om det är nåt som jag tycker ser fel ut.

Såklart att det måste synas i bilderna när man börjar bli bekväm med varandra. Dock hade jag inte en tanke på att ta den första träffen över en fika. Men det ska jag försöka göra hädanefter så är den biten avklarat när det är dags att skrida till verket :)

Haha, hoppas innerligt att du har fel angående dragningskraften till fula gamla gubbar. Problem är det sista jag vill ha i mitt liv. Just nu vill jag bara ha en kommande z8 eller en z9 :)

Har inte varit här inne på ett tag men gillar dom här vinterbilderna. För mig så står 3/4 samt 6 ut och på 6 har du fått en fin kontakt med Sara. Du är duktig på att fotografera modeller 

17 timmar sedan, Cope sade:

Såklart att det måste synas i bilderna när man börjar bli bekväm med varandra. Dock hade jag inte en tanke på att ta den första träffen över en fika. Men det ska jag försöka göra hädanefter så är den biten avklarat när det är dags att skrida till verket :)

Din uppgift som fotograf (och mål för att få de bilderna du vill ha), är att få modellen att känna sig trygg och bekväm i relation till dig och i fotosituationen, och det är ditt jobb att få modellen att känna sig trygg och avslappnad, ingen annan kan göra det för dig i den givna situationen, Cope. Att ta en fika och diskutera fotograferingen tillsammans innan skarpt läge, det tror jag är den rätta vägen att gå. När du väl kommer till skott och ni träffas över en fika, låt det då ta den tid det tar, utan att stressa fram något, så att modellen får en möjlighet att koppla av och släppa garden. Du kommer sannolikt (?) att märka av när hon känner sig lugn och trygg i den situationen. 

Haha, hoppas innerligt att du har fel angående dragningskraften till fula gamla gubbar. Problem är det sista jag vill ha i mitt liv.

Attraktion mellan unga kvinnor och äldre män är väl inget okänt fenomen Cope, även om man bor i Höganäs, eller 😉 !? Om nu en sådan situation skulle uppstå, så behöver det inte bli något problem, det är bara att tydligt markera att några utsvävningar av den typen inte är av intresse, vänligt men bestämt.

Just nu vill jag bara ha en kommande z8 eller en z9 :)

Jo, men det tycker jag absolut. Din Nikon D850 har väl passerat bäst-före-datum med god marginal vid det här laget, eller hur 😉 !?

4 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Jag har inget att tillägga, dina bilder på Sara blev riktigt riktigt fina, :thumbsup::thumbsup:

Tack så mkt. Kul att dom gillades :)

3 timmar sedan, Whynot sade:

Har inte varit här inne på ett tag men gillar dom här vinterbilderna. För mig så står 3/4 samt 6 ut och på 6 har du fått en fin kontakt med Sara. Du är duktig på att fotografera modeller 

Tack så mkt. Kul att du hittade några som stack ut :)

2 timmar sedan, sanne sade:

Har ikke meget forstand på model fotos..men kan da sige hvilken af dem jeg bedst kan lide ...nr 2 -5-7-9 :-) Ser fine ud . :)

2 minuter sedan, Mr.T sade:

Din uppgift som fotograf (och mål för att få de bilderna du vill ha), är att få modellen att känna sig trygg och bekväm i relation till dig och i fotosituationen, och det är ditt jobb att få modellen att känna sig trygg och avslappnad, ingen annan kan göra det för dig i den givna situationen, Cope. Att ta en fika och diskutera fotograferingen tillsammans innan skarpt läge, det tror jag är den rätta vägen att gå. När du väl kommer till skott och ni träffas över en fika, låt det ta den tid det tar, utan att stressa fram något, så att modellen får en möjlighet att koppla av och släppa garden. Du kommer sannolikt (?) att märka av när hon känner sig lugn och trygg i den situationen. 

Absolut, så är det och jag jobbar som sagt på det :)

Attraktion mellan unga kvinnor och äldre män är väl inget okänt fenomen Cope, även om man bor i Höganäs, eller 😉 !? Om nu en sådan situation skulle uppstå, så behöver det inte bli något problem, det är bara att tydligt markera att några utsvävningar av den typen inte är av intresse. Vänligt men bestämt.

Det är iaf inget jag har tänkt på men så kanske det kan vara :)

Jo, men det tycker jag absolut. Din Nikon D850 har väl passerat bäst-före-datum med god marginal vid det här laget, eller hur 😉 !?

Skönt att du tycker som jag. Det är föråldrad teknik och bör snarast fasas ut:)

7 minuter sedan, Cope sade:

Absolut, så är det och jag jobbar som sagt på det

Jaja, jag vill bara göra dig uppmärksam på det, utifall att det kan vara till någon hjälp i någon riktning.

8 minuter sedan, Cope sade:

Det är iaf inget jag har tänkt på men så kanske det kan vara

Nä, det är väl inget man går och tänker på i vardagen, s a s. Men man (?) märker av det om det inträffar.

9 minuter sedan, Cope sade:

Skönt att du tycker som jag. Det är föråldrad teknik och bör snarast fasas ut

Jo men visst. Själv kör jag fortfarande på med min D800E tillsammans med min nyinköpta D850 och kommer att göra det tills dess att den (eller jag) kastar in handduken 😉. Om du vill göra en reell skillnad i bildkvalité, då skall du satsa pengarna på gluggar snarare än på kamerahusen, för det mesta av bildkvalitén ligger i gluggarna och inte i kamerahusen. Zeiss Otus serie har ju fått hyfsade recensioner (men så kostar dom därefter också, och dessutom är dom manuellt fokuserade). Lägg sedan till att efterbehandlingen är inte oviktig i sammanhanget och det är sådant man inte kan köpa sig till, utan sådan kunskap som måste förvärvas över tid, just saying 😉.

I all välmening;

Mr.T

5 timmar sedan, Mr.T sade:

Jaja, jag vill bara göra dig uppmärksam på det, utifall att det kan vara till någon hjälp i någon riktning.

Inga problem :thumbsup:

Nä, det är väl inget man går och tänker på i vardagen, s a s. Men man (?) märker av det om det inträffar.

Jo men visst. Själv kör jag fortfarande på med min D800E tillsammans med min nyinköpta D850 och kommer att göra det tills dess att den (eller jag) kastar in handduken 😉. Om du vill göra en reell skillnad i bildkvalité, då skall du satsa pengarna på gluggar snarare än på kamerahusen, för det mesta av bildkvalitén ligger i gluggarna och inte i kamerahusen. Zeiss Otus serie har ju fått hyfsade recensioner (men så kostar dom därefter också, och dessutom är dom manuellt fokuserade). Lägg sedan till att efterbehandlingen är inte oviktig i sammanhanget och det är sådant man inte kan köpa sig till, utan sådan kunskap som måste förvärvas över tid, just saying 😉.

I all välmening;

Mr.T

Det är inte bättre bildkvalité jag söker i första hand utan det är främst autofokustekniken jag vill åt. Att sen Z-gluggarna presterar bättre än F-gluggarna ger ju per automatik  högre bildkvalité. Men som sagt, det är inte det som efterfrågas främst i mitt fall. Jag kommer behålla 850:an och en del F-gluggar. Dom gluggarna kommer användas med adapter till Z-systemet tills jag är mogen att fasa ut dom också.

Kort förklarat är Z-systemet främst tänkt att användas för modellfotografering mm och 850:an får gå som ett landskapshus / 2:a hus tills den också avyttras.

41 minuter sedan, Cope sade:

Det är inte bättre bildkvalité jag söker i första hand utan det är främst autofokustekniken jag vill åt.

Ok, det är väl i o f s ett rationellt argument (om man upplever att ett sådant behov finns).

42 minuter sedan, Cope sade:

Att sen Z-gluggarna presterar bättre än F-gluggarna ger ju per automatik  högre bildkvalité.

Så kan det vara, men hur presterar Z-gluggarna i jämförelse med Tamrongluggarna !?

43 minuter sedan, Cope sade:

Kort förklarat är Z-systemet främst tänkt att användas för modellfotografering mm och 850:an får gå som ett landskapshus / 2:a hus tills den också avyttras.

Jag förstår. Jaja, det är ju inget som jag har att göra med ö h t, du gör naturligtvis som du vill. Själv resonerar jag som så att det enda den fattige (d v s jag) har gott om, det är ont om pengar. Sedan är jag primärt landskapsfotograf, och då är hastigheten på autofokusen inte så där värst avgörande, om man säger så 😉.

15 timmar sedan, Mr.T sade:

Ok, det är väl i o f s ett rationellt argument (om man upplever att ett sådant behov finns).

Så kan det vara, men hur presterar Z-gluggarna i jämförelse med Tamrongluggarna !?

Jag förstår. Jaja, det är ju inget som jag har att göra med ö h t, du gör naturligtvis som du vill. Själv resonerar jag som så att det enda den fattige (d v s jag) har gott om, det är ont om pengar. Sedan är jag primärt landskapsfotograf, och då är hastigheten på autofokusen inte så där värst avgörande, om man säger så 😉.

Jag vet inte hur Z-gluggarna gentemot Tamrongluggarna. Bara att Nikons nya Z-objektiv blir väl omtalade att dom presterar bättre än F-gluggarna i diverse guider på youtube.

Det är jag också, dvs landskapsfotograf men ögonfokusen är guld värd vid porträttfotografering och det är den primära orsaken att byta system i en förlängning. Sen tycker jag dessutom att det verkar smidigt att se hur exponeringen blir innan man ens har tagit bilden. Det kommer också bli användbart främst vid modellfotografering.

Och sen ska man inte sticka under stol med att dslr är ett döende system och att ny teknik knackar på dörren. Om man sen vill hoppa på den nya tekniken tidigt, sent eller inte alls är upp till var och en. För egen del tycker jag att jag är sent på det men Nikon har inte haft något som har lockat mig och det har dom väl inte riktigt nu heller. Därför avvaktar jag tills nästa generation når marknaden. Ett tag funderade jag lite på att gå över till Sony men som det ser ut just nu så håller jag kvar vid Nikon då jag kan använda gluggar med f-fästet tillsammans med adapter till Z-systemet.